Volledige werken. Deel 21. Brieven en dokumenten uit de jaren 1881-1882
(1990)– Multatuli– Auteursrechtelijk beschermd[10 januari 1881
| |||||||||||
[pagina 36]
| |||||||||||
Leek. Etymologie. boete
zonde
straf.
Waarom straffen wy?
de vraag is vreemd
Recht.
Etymologie: De Special
spreken van Rechten -
Nogeens waarom straffen wy?
Voorlezing.Ga naar eind1. -
Wy volgen gemengde theorie.
Op grond waarvan? Basis?
goddelyk Recht
Juridisch Recht
Natuurlyk Recht. -
beide eersten niet primitief
Ze zyn op Natuur gegrond.
of moeten dit zyn. -
Goddelyk recht. Welke God?
Paradys
Zondeval
Erfzonde
Zoendood
(Bilderdyk)Zalig door geloof
in de Geschiedenis
gevangenis. met Cachot
gevangenis. Wat en brood
verblyf op bepaalde plaats
Eerestraf. Verlies van stand
of burg. rechten
te pronkstelling
boete, confiscatie.
| |||||||||||
[pagina 37]
| |||||||||||
amende honorable
Juridisch recht
juristisch!
heksen
pyniging
Waarom straffen de juristen?
Wel Codex.
acta-
paus geloof
jurisprudentie v.d H.
tâtonneeren der juristen, blyk-
baar uit het hoe straffen zy?
doodstraf in soorten
verminken id
verbannen id
arb. publ. werken id
deportatie
lyfstraff. tuchtiging id
spitsroed
yzeren kooi knoet
Kelee geesseling
Chinezen blok
Cato n.t.
Welkom in 't 't
al die straffen hadden de
Juristen. dus weifelen-
Die Juristen en Wetgevers zyn
dus wraakbaar. -
Mag de Staatsburger op hen
vertrouwen?- 1801
32
Mag de leek oordeelen? Eng. 28
acta
advokatery
LachaudGa naar eind2.
BerryerGa naar eind2.
V.D. Linden boete
| |||||||||||
[pagina 38]
| |||||||||||
Zotte vonnissen. degen
inbreker breken
burgemr Schut
proces fosfer
proces Jut
proces De Jong-
Wie maken de wet
hond 2Ga naar eind2. Kamer
doodstraf strafwet &c
huwelyken
brave Hendrik.
eerbied Justitie en Wetgeving?
Waartoe dan openbaarheid?
En de appellen?-
Zèlf oordeelen
Natuurlyk recht!
patriarchaal
stam, Staat
Vermeerdering van Genot.
Vrage wat is straf?
Wraak? Neen.
natuurlyk: boete d.i. verbetering
vergoeding
niet gemengd systeem-
Uit het vergoedings systeem
vloeit niet dood straf voort
waarop straks terug.
Maar wel: geen verbetering van
den misdadiger
Staat geen Kathechist
Wie verbetert my?
galgenberouw
Welke straffen?
gevangenissen en tucht-
huizen broeischolen.
cellulair
Wordt daarmee iets vergoed.-
Nee: arbeid vergoeding
boete
| |||||||||||
[pagina 39]
| |||||||||||
geen binnenk. werk
heivelden, duinontginning
Dit eischt het natuurlyk
Recht.- Volksop-
Mondige burgers voedingGa naar eind1.
domheid misdadigers. Alph. KarrGa naar eind3.
Bercaria Tosk 85
doodstraf.
1862 Oosten 87
Bezwaren. Slechten indruk
van exekutien
intramurale
Statistiek van gevolgen
geen zedelyke verbete-
ring v.d. delinkwent
juist andersom geen rechterl. speelruimte
Onherstelbaar-
Mondige burgers
niet Casus of Just.
geen Codx of pandectenGa naar eind4.
maar algemeene
ontwikkeling.
Verfyning van rechts-
gevoel.
Niet toeg. in Atjeh
wat we afkeuren in
Transvaal
Havelaar
geen genoegen nemen
met leugen en kwak-
zalvery. De maatschap-
py heeft behoefte aan
waarheid. We moeten
leeren niet met twee
maten te meten, noch
dulden dat het ge-
daan wordt.
| |||||||||||
[pagina 40]
| |||||||||||
Volgens vroegere inzichten ligt de grond waarop de Staat het recht heeft een strafwet uittevaardigen en te voltrekken in de inzetting ‘einer Strafgewalt’Ga naar eind5. en in het ‘verleihen des Rächenden Schwertes’Ga naar eind6. door de Godheid. Rechts filosofische onderzoekingen echter gronden de bevoegdheid tot straffen dan eens op het wezen der gerechtigheid, dan weder op het noodzakelyk onderhouden van bepaalde Staatsdoeleinden. In absolute Theorie wordt de straf beschouwd als een zedelyk postulaat en onvermydelyke (unerlässliche) verevening van het verschil tusschen Recht en misdaad. Deze theorie blykt reeds uit het principe der wedervergelding (Talio) 'twelk naar de uitdrukking der vroegste Volksrechten den misdadiger bedreigt met hetzelfde kwaad dat hy anderen heeft veroorzaakt. O.o.o.-t.o.t.Ga naar eind7. Dewyl echter hierby slechts de uitwendige zyde der zaak in aanmerking wordt genomen, en het opleggen van een met de misdaad gelyksoortige straf in de meeste gevallen onmogelyk is, zoo eischt de door Kant en Hegel voorgestane Rechts theorie eene wedervergelding die in evenredigheid staat met den graad der Schuld. De voornaamste relatieve theorien zyn:
by dit alles is geen kwestie van vergoeding. |
|