leer dier kerk in 't minst overeenstemt met m'n gevoelens, maar ik verneem dat ze goedkooper is.’
De ‘Evangelischen’ namelyk, vorderden 6½% van de Staatsbelasting waarvoor ik aangeslagen ben. Eerst wou ik, in geval van dwang, by de Joden gaan, maar ik hoorde nog bytyds, dat die 80 procent betalen!
(Verbeelje, om dat Jodendom te Wiesbaden in stand te houden: tachtig procent van wat de heele Pruisische staat kost, met al z'n soldaten en kanonnen!)
Nu, 6½% voor 't Evangelisch ‘geloof’ vind ik ook nog al wél! Hoe ze op 't idee kwamen, my 'n briefje thuis te sturen, begryp ik niet. Op de bevolkingstaten vulde ik altyd de rubriek ‘godsdienst’ met ohne in!
Ik ben overtuigd dat zeer velen dit doen zouden, indien ze maar zeker wisten niet alleen te staan. Waarom durft 'n Jood zich inschryven als Israeliet (d.i. iemand die o.a. niet in Christus gelooft) terwyl wy om ons niet-gelooven worden uitgescholden als monsters?
We hebben 'n vereenigingspunt noodig. Duizenden zullen ons byvallen, zoodra 't ongeloof 'n fatsoenlyke naam heeft. Sedert jaren denk ik eraan, dit mogelyk te maken. De moeielykheid zit hierin dat het negatieve geen leus heeft, geen dogma, geen ritus, geen ceremonien.
Voor denkers nu, is dit ook niet noodig, maar... de massa bestaat niet uit denkers!-
O ja, ik vergat U te zeggen dat de ‘Evangelische-gemeinde’ kerels my met rust hebben gelaten. Dit begryp ik best, en ik had het voorzien. Liever 'n óngeloovige in Wiesbadens muren te dulden, dan dat ze die 6, 8 thaler den roomschen in handen spelen! Zoo zyn ze!-
Ik zie dat Profr Doedes 'n lans voor z'n god breekt, tegen Büchner. Dit is heel braaf van Prof. Doedes! ‘Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.’ Eilieve, als er geen God was, vanwaar zou dan 't professoraat in de goddienery komen? Ik heb 't boekje besteld, en zal hoogstwaarschynlyk, na de lezing:
óf me bekeeren,
of... er op antwoorden, onder opgave der redenen waarom ik
me niet bekeer.-