waar hij door zijn onvermoeid optreden ter bevordering der katholieke belangen een der pioniers is geweest van het ontwakend catholicisme. Ook buiten Amsterdam trad hij in vele plaatsen op als missionaris in religieuse gestichten, in inrichtingen van opvoeding en onderwijs. Fr. muntte uit niet enkel door zijn redenaarstalent, maar ook door zijn bijzonderen aanleg voor wetenschap en leiding van anderen, zoodat zijn biechtstoel als bestormd werd. Ter ondersteuning van armen en hulpbehoevenden riep hij: ‘De Vereeniging van Weldadigheid’, waarvan hij de eerste algemeene directeur was, in het leven.
Deze vereeniging schonk, behalve aan een aantal scholen, het aanzijn aan het Pius- en Aloysiusgesticht, waartoe de landbouwkolonie ‘De Heibloem’ behoort. Fr. was het ook, die, onder bedenkelijk hoofdschudden van sommigen, den bekenden Israëliet, Mr. S.P. Lipman, in het katholiek geloof onderrichtte en in 1852 in de katholieke kerk opnam. In hetzelfde jaar werd Fr. naar 's Gravenhage verplaatst. Lipman heeft een rede van Fr. Over de Wereldlijke Macht van den Paus uitgegeven, met een voorwoord, waarin hij Fr. prijst als: ‘waardig medelid van onze geëerbiedigde priesterschap en van de door kwaadwilligheid en onwetendheid alleen miskende Societeit van Jezus, wiens navolging in al zijn doen en streven heerlijk uitblonk.’ In 14 kleinere geschriften heeft Fr. de katholieke kerk verdedigd; hij voerde een polemiek met Dr. Capadose en J.C. Zaalberg, en wekte zijn bekeerling Lipman op tot het schrijven zijner 10 meesterlijke brieven over De R.-K. kerk en de Hervorming door een R.-K. Leek.
Zie: H.J. Allard, De Franc.-XavKerk te Amsterdam (Amsterdam 1904), 159-164; C. Sommervogel, Bibliothèque d.l. Comp. de Jésus (Bruxelles 1891-1898) III, 963, 964.
Derks