Cultuur en migratie in Nederland. Kunsten in beweging 1900-1980
(2003)–Rosemarie Buikema, Maaike Meijer– Auteursrechtelijk beschermdRosemarie Buikema en Maaike Meijer (red.), Cultuur en migratie in Nederland. Kunsten in beweging 1900-1980. Sdu Uitgevers, Den Haag 2003
-
gebruikt exemplaar
exemplaar universiteitsbibliotheek Leiden, signatuur: S. Ges. 35 0331
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Cultuur en migratie in Nederland. Kunsten in beweging 1900-1980 onder redactie van Rosemarie Buikema en Maaike Meijer uit 2003. Het betreft deel één uit de in totaal vijf delen tellende reeks Cultuur en migratie in Nederland.
redactionele ingrepen
p. 377-419: de eindnoten in het hoofdstuk ‘Noten en literatuur’ zijn in de lopende tekst geplaatst. De pagina's 383, 403 en 418 zijn daardoor komen te vervallen.
p. 375: noot ‘17’ heeft in de lopende tekst geen nootverwijzingsnummer. In deze digitale editie is de noot alsnog geplaatst.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. ii, xiv, 18, 38, 56, 94, 203, 222, 256, 328, 344, 376, 420, 436 en 468) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina i]
Kunsten in beweging
1900-1980
[pagina iii]
CULTUUR EN MIGRATIE IN NEDERLAND
Kunsten in beweging 1900-1980
Redactie Rosemarie Buikema en Maaike Meijer
Sdu Uitgevers, Den Haag
[pagina iv]
De reeks Cultuur en migratie in Nederland verschijnt op initiatief en met financiële steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Het Prins Bernhard Cultuurfonds stimuleert cultuur en natuurbehoud in Nederland. Op grote en op kleine schaal. Bijzondere initiatieven, passie en talent moedigen wij aan met subsidies, opdrachten, prijzen en beurzen. Door actieve fondsenwerving en bijdragen uit loterijen kunnen wij jaarlijks meer dan 3600 projecten en personen ondersteunen. Dat maakt ons, met een landelijk bureau en vijftien regionale afdelingen, het grootste particuliere cultuurfonds van Nederland.
Vormgeving omslag en binnenwerk: Frank Langedijk BNO, Almere
Zetwerk: Holland Graphics, Amsterdam
Druk en afwerking: Giethoorn/Ten Brink, Meppel
De uitgever heeft getracht alle rechthebbenden van het illustratiemateriaal te achterhalen. Indien iemand meent dat zijn rechten niet zijn gehonoreerd, kan hij/zij contact opnemen met Sdu Uitgevers bv te Den Haag (www.sdu.nl).
© R. Buikema en M. Meijer, 2003
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
No part of this book may be reproduced in any form, by print, photoprint, microfilm or any other means without written permission from the publisher.
isbn 90 12 09775 4
[pagina xi]
Inhoudsopgave
Kunsten in beweging, 1900-1980 | ||
Inleiding | 1 | |
Rosemarie Buikema en Maaike Meijer | ||
Oktober 1901. Gerret Rouffaer constateert een artistieke ereschuld. | ||
1 | Vernieuwing van de beeldende kunsten in een koloniale context 2001-1901 | 19 |
Berteke Waaldijk en Susan Legêne | ||
19 augustus 1913. Het Nederlandsche Dansonderwijzers Genootschap neemt de tango in het lesprogramma op. | ||
2 | Van getemde passie tot verslindende levensstijl | 39 |
Joost Groeneboer | ||
23 oktober 1915. Bèla Ruhà, ‘tsigaan en komponist’ wordt voorgesteld aan het Amsterdamse publiek. | ||
3 | De intocht van zigeuners en hun muziek | 57 |
Maaike Meijer | ||
29 augustus 1922. ‘Weg met de Engelsche jazzbands uit Duitschland.’ | ||
4 | Nederlandse musici demonstreren tegen de concurrentie van buitenlandse vakgenoten | 75 |
Philomeen Lelieveldt | ||
3 januari 1928. Drie Surinaamse verstekelingen komen aan in Amsterdam om artiest te worden. | ||
5 | De huidskleur van de jazz | 95 |
Rudie Kagie | ||
Voorjaar 1928. Albert Helman publiceert Mijn aap schreit. | ||
6 | ‘Aap in het diepst van mijn gedachten’ | 111 |
Stine Jensen |
[pagina xii]
8 juni 1931. De Balinese gamelangroep ‘Gong Peliatan’ treedt op in het Concertgebouw in Amsterdam. | ||
7 | Balinese dansen in Nederland: sprookje of pure kunst? | 127 |
Marieke Bloembergen | ||
6 oktober 1934. Buitenopnamen in Soestduinen voor de soldatenklucht Het meisje met den blauwen hoed. | ||
8 | ‘Vreemdelingen’ in de Nederlandse film van de jaren dertig | 143 |
Kathinka Dittrich van Weringh | ||
11 april 1936. De Duitse schrijver Irmgard Keun ondertekent een contract met uitgeverij Allert de Lange. | ||
9 | Nederland en de exilliteratuur | 159 |
Marianne Vogel | ||
11 januari 1939. De Russische balletpedagoge Sonia Gaskell verruilt Parijs voor Amsterdam. | ||
10 | De internationale wortels van de Nederlandse danskunst | 175 |
Klazien Brummel | ||
1933-1945. Duitse kunstenaars ontvluchten het nazi-regime en vestigen zich in Amsterdam. | ||
11 | ‘Ontaarde kunst’ in Nederland | 193 |
Hans Ludwig C. Jaffé | ||
26 februari 1948. Oeroeg van Hella Haasse verschijnt als boekenweekgeschenk. | ||
12 | Herinneringsliteratuur en ‘postherinneringen’ bij eerste en tweede generatie Indische schrijvers. | 207 |
Pamela Pattynama | ||
3 maart 1952. Otto Sterman draagt voor het eerst ‘Ik ben een neger’ voor. | ||
13 | De ommezwaai van een zwarte acteur op het Nederlands toneel. | 223 |
Joost Groeneboer | ||
Herfst 1952. Het Suriname-nummer van het Friese literaire tijdschrift De Tsjerne verschijnt. | ||
14 | ‘Mar alles swijde...’ | 243 |
Liesbeth Brouwer | ||
17 april 1953. Nola Hatterman vertrekt naar Suriname en ontwikkelt zich tot leermeesteres van een generatie Surinaams-Nederlandse beeldende kunstenaars. | ||
15 | Een artistiek bemiddelaar tussen Nederland en Suriname | 257 |
Myra Winter |
[pagina xiii]
13 mei 1957. Tjalie Robinson bezet Onze Brug. | ||
16 | De gedaanteverwisseling van een Indische verhalenverteller | 275 |
Wim Willems | ||
1 oktober 1957. Donald Jones verschijnt in Pension Hommeles. | ||
17 | De rol van gekleurde acteurs in Nederlandse televisiehumor 1 | 291 |
Giselinde Kuipers | ||
Juli 1962. Hans Faverey maakt zijn debuut in Podium; Bernardo Ashetu's debuutbundel Yanacuna verschijnt. | ||
18 | Lezen in een Caraïbische context | 307 |
Michiel van Kempen | ||
5 maart 1966. Milly Scott is de eerste zwarte zangeres op de elfde editie van het Eurovisie Songfestival in Luxemburg. | ||
19 | De nieuw-Nederlandse afvaardiging naar het Songfestival 1964-2001 | 329 |
Lutgard Mutsaers | ||
17 juni 1972. De Zuid-Afrikaanse dichter Breyten Breytenbach ontvangt de Van der Hoogtprijs. | ||
20 | Breytenbach in Nederland | 345 |
Erik van den Bergh | ||
22 juli 1978. Het oriëntaalse nummer Arabian Affair komt de Nederlandse hitparade binnen en blijft daar negen weken staan. | ||
21 | Yonina brengt Nederland aan het buikdansen | 361 |
Klazien Brummel | ||
Noten en literatuur | ||
Appendix | ||
Een kort overzicht van de immigratie naar Nederland in de twintigste eeuw | 421 | |
Over de auteurs van dit deel | 436 | |
Verantwoording van illustraties | 440 | |
Namenregister | 443 |