vermag te verbazen - van meet af aan is dat zo geweest. En dan heb ik het puur
over het metier zelf. Dat vak herbergt zo veel onverwachte momenten, onoplosbare
raadsels. Alleen al het feit dat al mijn verhalen in een bepaald patroon blijken
te vallen.
Ik ga aan het werk, punt uit.
En dan blijkt alles, alles ineens te kloppen. Verbazingwekkend, toch? Maar ik
blijf het zien als een stiel, een handwerk.
Mijn echtgenoot en ik spraken samen veel over zijn werk. Ik geloof dat mijn
manier van werken zeker overeenkomsten vertoont met dat beelden
creëren van hem.
Achteraf bezien heeft zich in mijn leven een patroon ontwikkeld waaruit je kunt
concluderen dat ik die breuk met hem als het ware voorspeld heb door zelf dingen
te gaan maken, waardoor nu nog enigszins met die definitieve scheiding te leven
valt. In ieder geval nu werkt het zo.
Het schrijven heeft me beslist niet gelukkig gemaakt. Het schrijven heeft voor
mij niets met geluk van doen; wél met geluksmomenten. Die keuze heeft
vooral een periode van grote eenzaamheid ingeluid - ja, dat is absoluut zo. Het
was ook het moment dat mijn kinderen het huis uit gingen.
De keuze voor het schrijverschap was toch ook: een moment van gekte. Ik maakte me
vanbinnen leeg, schoon; alles wat ook maar enigszins met de muziektechniek te
maken had, moest eruit; alles wat met beeldhouwen te maken had, moest weg uit
mij. Maar nu weet ik dat mijn schrijven met al die zaken op de meest wezenlijke
wijze verbonden is gebleven. Ik denk tijdens het werken zowel aan muziek als aan
het ontstaan van beelden. Een beeld is zo vakmatig bepaald; het moet, om te
beginnen, kunnen blijven staan. En muziek moet klinken. Muziek is vooral:
volgorde; en een beeld kan dat, per definitie, niet zijn.
De hoofdpersoon in mijn nieuwe boek is een zanger. Het thema is de virtuositeit.
Het gaat over Het Kunnen. De conclusie van deze romans luidt: het leven draait
in principe om Genot en Schoonheid. Leuk toch, om aan zo'n triviale bewering een
hele roman te wijden.
Het verhaal speelt zich af in de achttiende eeuw; het tijdperk dat gekenmerkt
werd door het conflict tussen Barok en Verlichting. De Barok: speels, licht. En
de Verlichting, nou, daar zitten we nu nóg mee. Mooi spanningsveld,
niet? En ik verdedig een soort Alice in Wonderland-achtig
hedonisme, een zekere smakeloosheid, mits die gepaard gaat met virtuositeit.
Als mijn eerste verhalenbundel niet was uitgegeven, zou ik zeker niet zijn
blijven schrijven. Ik zie het schrijven niet louter als zelfexpressie. Een
musicus moet toch ook kunnen optreden, anders verkommert hij.
Mijn schrijven is niet vrijblijvend gebleken, zó is het. Ik laat
kennelijk toch veel over aan anderen.