Maar onschuldig? Haar tekst cirkelt nu juist om de vraag hoe en door wie haar onschuld en die van andere Limburgse kinderen op het gebied van de seksualiteit verloren is gegaan. Mathijsen maakte als heel jonge vrouw de overstap van Belfeld naar Amsterdam, in de jaren zestig de stad bij uitstek van de zedelijke verdorvenheid - toch? Maar de auteur maakt duidelijk dat er al in Limburg, juíst al in Limburg, veel kapot gemaakt was door vooral de roomskatholieke kerk. De taboeïsering van seks veroorzaakte een fnuikende schaamte.
Wat had ikzelf geleerd over seksualiteit in mijn kinderjaren, behalve dat jongenskonten er anders uitzien dan meisjeskonten? In elk geval was seksualiteit een taboe, in welke vorm dan ook. Zelfs praten erover kon niet.
Voor de serie Literair Limburg werd Seks in Limburg vertaald in een van de tachtig dialecten die Limburg rijk is, in dit geval het Belfelds, dat dicht tegen het dialect van Tegelen aan ligt. Dat schenkt een extra dimensie aan het verhaal, waar zowel Limburgers van kun-