Den schat der christelicker leeringhe tot verklaringhe van den catechismus
(1610)–Lodewijk Makeblijde– Auteursrechtvrij
[pagina 48]
| |
De twelfste lesse.
| |
[pagina 49]
| |
wijsheydt, rechtveerdicheydt, een verstandt, eenen wille, ende alsoo voordt. Hoe komt het, dat den Vader, den Sone, ende den heylighen Gheest dry persoonen zijn, nae dat sy maer een Godlick wesen en hebben? Om dat Godt den Vader sonder beghinsel is, uyt sijn eyghen, ende van niemanden anders. Godt den Sone ghegenereert wordt van den Vader, door het werck sijns verstandts. Godt den heylighen Gheest voordtkomt uyt de liefde van den Vader ende den Sone, door het werck van hunnen Godlicken wille. Soo dat daerom den eenen persoon den anderen niet en is, al zijn sy alle dry eenen ende den seluen Godt, hebbende een ende het selue wesen. Het welck wesen niet voordtghebrocht en wordt; maer door sy-seluen zijnde, wordt door den persoon van den Vader den Sone medeghedeylt, ende van dese twee persoonen den heylighen Gheest. Hoe weet ghy dat dit soo is? Ick ghelooue't. Wat is te segghen, Ick ghelooue't? Het is te segghen: Ick houde't voor seker, ende ontwijfelick waerachtich; veel vastelicker, dan dat ick sie, hoore, oft taste met mijn eyghen lichaem. Waerom ghelooft ghy dat soo vastelick? Om dat Godt, die Ga naar margenoota de waerheyt selfs is, ende wien Ga naar margenootb onmoghelick is te lieghen, dat soo verklaert heeft aen Ga naar margenootc sijne Apostelen, ende sijne heylighe Kercke. | |
[pagina 50]
| |
Gheeft ons eenighe ghelijckenisse van de heylighe Drijvuldicheydt. De gelijckenisse van onse siele: want ghelijck de siele van eenen mensch dry verscheyden krachten heeft, te weten, memorie, verstandt, ende wille, ende nochtans maer eene siele en is: alsoo zijn-der dry Godlicke persoonen, ende maer eenen Godt. Wat moeten wy doen, als wy Godt, de heylighe Drijvuldicheydt, oft eenighen persoon van de selue, hooren noemen? Wy moeten met alle oodmoedicheydt ende Ga naar margenoot+ opperste eerbiedinghe ons herte tot hem keeren, ende hem ons lichaem met alle sijne leden, onse siele met alle hare krachten, ons leuen, Ga naar margenoot+ vrijheydt, al dat wy zijn, moghen, ende hebben, (als hem eyghenlick toebehoorende, ende niet ons) gantschelick opdraghen. Wat is Godt den Vader? Den eersten persoon in de heylige Drijvuldicheydt, waerachtich Godt, die van alle eeuwicheydt gegenereert heeft Godt sijnen Sone; ende met den Sone eenvormelick voortgebrocht heeft, door eenen blaes der liefde, Godt den heylighen Gheest. Is den Vader ouder dan Godt den Sone, ende dan Godt den heyligen Gheest? Neen hy: want sy alle dry van alle eeuwicheydt zijn. Waerom wordt Godt Vader ghenoemt? Ga naar margenoot+1. Om dat hy in der waerheydt naturelicken Vader is van Godt sijnen Sone. | |
[pagina 51]
| |
2. Om dat hy Vader is van alle goede menschen: want hy die in Christo aenghenomen Ga naar margenoot+ heeft voor sijne kinderen. 3. Om dat hy Vader aller creaturen is: niet Ga naar margenoot+ door de nature, oft verkiesinghe, maer door het scheppen uyt niet. Wat zijn wy Gode den Vader schuldich? 1. Wy zijn schuldich hem te houden voor onsen weerdichsten Vader. 2. Hem te beminnen uyt alle de krachten onser siele. 3. Al ons betrouwen op hem te stellen: want van hem komen (seght S. Jacob) alle beste Ga naar margenoot+ gauen. 4. Hem alle eere ende ghehoorsaemheydt te bewijsen, ende ons-seluen sijnen lieuen wille ende sijner goedertierener beschickinge ouer te geuen: wel wetende, nae de vermaninghe onses Ga naar margenoota Salichmakers, dat hy Ga naar margenootb sorghe voor ons draeght. |
|