Den schat der christelicker leeringhe tot verklaringhe van den catechismus
(1610)–Lodewijk Makeblijde– Auteursrechtvrij
[pagina 8]
| |
De derde lesse.
| |
[pagina 9]
| |
wordt Kruyswijs gemaeckt, op deser voeghe, T. Voordt, van het ghebruyck deser maniere als bouen, spreken de H. Vaders, ende namelick den H. Ephraim Syrus in een sermoon van het heylich Kruys, als hy seght: Wy Christenen, laet ons roepen met den Apostel: Verre moet het van my zijn, dat ick my in iet Ga naar margenoot+ sal glorificeren, dan in't Kruys Iesu Christi. Dit leuendich-makende teecken moeten wy maken op ons voorhoofdt, onsen mondt, ende borst, iae op alle onse leden. Wanneer ghebruycken de Christenen dese eerste maniere van het maken des Kruys? 'S morghens als sy eerst wacker worden; teghen alle quade ghedachten, woorden, ende wercken: ende in het heylich sacrificie der Misse, als men opstaet om het H. Euangelie te hooren lesen; om daer mede openlick te bewijsen, dat sy met der herten geloouen, met den monde belijden, ende met de wercken beleuen willen, al dat Godt in sijn H. Euangelie hen voorhouden sal. Voordt, is't seer loflick, tot alle tijden ende gelegentheyt, de selue maniere te ghebruycken. Hoe maeckt men noch het teecken des H. Kruys? Met de gheheele rechte handt, oft met twee oft dry vinghers, die stellende eerst op het voorhoofdt, segghende; In den naem des Vaders: daer nae, onder de borst, segghende; Ende des Soons: ten laetsten, die treckende van de slincke schouder tot de rechte, segghende; Ende des heylighen Gheests. Amen. Dese maniere is meer in 't ghebruyck dan de eerste, ende dient, nae begheerte, tot allen ghevoeght. Sy wordt ons oock aenghepresen | |
[pagina 10]
| |
van den H. Athanasio, Basilio, Ruffino, ende andere alderoudtste Vaders. Waerom wordt dit teecken aldus ghemaeckt? Om daer mede te beteeckenen twee de alder-besonderste ende grootste mysterien onses gheloofs: te weten, van de heylighe Drijvuldichheydt, ende menschwordinghe Christi. |
|