Den Lusthof der gheestelicke oeffeninghen
(1617)–Lodewijk Makeblijde– AuteursrechtvrijI. De ontfanghenisse van Maria.HEt 1. punt: Mediteert op de Ouders van Maria. Dese waren, Ioachim, welck woordt beduyt, des Heeren verrijsenisse, ende Anna, welck woordt beduyt, Kloeck-moedich, ende bermhertich: Dese waren van Konincklick gheslachte, rijck, Godtvruchtich, woonden te Bethleem, welck beduyt, het huys des Broodts, ende en hadden gheen kinderen: waerom sy hen seer bedroefden, veel verwijts leden ende Godt om eenighe lichamelicke vrucht gestadichlick baden. Het 2. punt: Hoe den almoghenden Godt van alle eewicheydt gesloten heeft, dit weerdich paleys van Maria, in Anna te bouwen: ende op sijnen tijdt sendt sijnen Enghel, die den wille Godts Joachim ende Anna soude vercondighen: Anna nu veroudert wesende wordt vruchtbaer, Maria wordt sonder eenighe erf-sonde ontfanghen, vervult met gra- | |
[pagina 495]
| |
tie, ghebruyckt, van de eerste wijle haerder ontfanghenisse in het lichaem haers Moeders, haer verstandt, ende stelt Godts gratie terstondt te wercke. Het 3. punt: Hoe de gantsche weereldt in de ontfanghenisse Marie, nieuwe blijdtschap verkrijcht: De H. Drijvuldicheydt, de Enghelen, de Vaders in het voor-borch der hellen, de menschen noch leuende, namelick Joachim ende Anna, jae alle creaturen: die ghelijck als den somer aen-komt jeughdigher worden dan sy waren in den winter, soo ooc op een seker maniere in weerde nu vernieut zijn gheweest. | |
II. De gheboorte van Maria.HEt 1. punt: Mediteert hoe de weereldt voor Christus komste, ouerdeckt was met twee sware duysternissen, te weten, van onwetentheydt ende quaedtheydt, ende met groot verlanghen verwachte na de morgensterre, die na Godts beschickinghe voor-loopen, ende voordt-brenghen moeste de sonne der salicheydt, ende den dach der gratien. Dese heeft haer verthoont vijfthien iaren voor Christus gheboorte, onder den Keyser Augustus, ende den Koninck van Judeen Herodes: In September, als de daghen korten, ende Eua in het beghinsel der weereldt gheschapen is gheweest. Het 2. punt: Hoe Anna met haren man, verblijdt is gheweest, als de ure van haer baren ghekomen was: Hoe sy Godt danckte als sy hare ghebenedijde vrucht sach: Hoe alle de Enghelen haer ge-eert hebben, ende alle creaturen | |
[pagina 496]
| |
een nieuwe jeught, door het onfanghen van een nieuwe vrouwe, der weereldt, verkregen hebben. Het 3. punt: Wat een weerdighe vrucht dat Maria is, wat sy gheboren wesende terstont ghedaen heeft: te weten, sy heeft haer selven Gode tot sijne beschickinghe op-gheoffert. Wat sy van ons in hare gheboorte vereyscht, te weten: dat wy ons om de gratie, die haer gheschiet is, souden verblijden, Godt voor die dancken, ons haer beuelen, hare deuchden navolghen, ende haer nemen tot onse Koninghinne, om haer te eeren: tot eene vrouwe, om ons van haer te laten regeren: patronesse om ons te beschermen: ende moeder, om ons van alles te voorsien. | |
III. De Presentatie van Maria.HEt 1. punt: Mediteert, wat een neersticheydt dat dese heylighe ouders Joachim ende Anna de dry eerste jaren ghedaen hebben, om hare dochter gade te slaen, ende in Gods wet te onderwijsen, dat is, hoe leerbaer Maria geweest is. Hoe verblijt, als sy verstaen heeft, dat den tijdt haerder presentatie ghekomen was: met wat een wackerheydt ende vreughde, sy t'samen nae Jerusalem ghereyst zijn. Het 2. punt: Wat by ende in den Tempel gheschiet is. Als nu de ouders met hunne dochter, tot den tempel ghekomen waren, ter wijlen dat sy hen schicken, Maria vol Godlicke viericheydt, klimt sonder menschelicke hulpe, tot bouen op de vijfthien | |
[pagina 497]
| |
trappen des tempels. De Ouders volghen, den Priester ontfanght haer, ende sacrificie op-offerende, presenteert dese Godlicke dochter aen de opperste Maiesteyt Godts. Maria presenteert oock haer seluen, tot alles dat Gode met haer ghelieuen sal te beschicken. Het selue doen oock met groote danckbaerheydt des herten, hare ouders. Het 3. punt: Peyst waerom dat dese Presentatie gheschiet is: Bemerckt de weedicheydt van dit present, na siele ende lichaem: Met wat een blijdtschap dat elcke persoone van de Heylighe Drijvuldicheydt dit present aenveert hebben: Hoe dat de Enghelen dese hare Princesse ghe-eert hebben. | |
IV. De vvoonstede van Maria in den Tempel.HEt 1. punt: Mediteert, hoe dat Joachim ende Anna hare dochter, die sy Gode op-gheoffert hadden, niet wederom na huys gheleydt hebben; maer voor haer van den oppersten Priester plaetse verkreghen hebben, by de Maeghden, die aen de kercke woonden; op dat sy oock van joncks, ten dienste van de kercke haer soude moghen begheuen. Item hoe blijdelick dat sy hare ouders verlaten heeft, om Godt in stillicheydt te gaen dienen. Het 2. punt: Hoe heylichlick dat sy haer tot Godt, onder de maeghdekens ghedraghen heeft: Sy hadde Godt altijdt voor ooghen: Sy was seer wacker tot alle Godlicke diensten: noyt en heeft sy van de rechte volmaecktheydt, door eenich idel ghepeys afgheweken: | |
[pagina 498]
| |
haer leuen was eene ghedurighe brandt-offerande van deuotie, peysende met de bruydt in de Cantijcken, Mijnen beminden tot my, ende ick tot hem. Het 3. punt: Peyst hoe sy haer hadde tot haer seluen ende tot andere. Sy en was noyt ledich, maer tot alle uytwendighe wercken naer haren roep seer neerstich: seer oodtmoedelick leerende lesen, schrijuen, naeyen, spinnen, etc. Noyt en sprack sy van hare deuchden. Sy was haren Ouersten seer ghehoorsaem, ende tot een ieghelick ghedienstich: Sy was als een Godlick Thymiama, dat is, Reuck-werck, van alder-hande gheestelicke gheuren, onder de andere: volmaeckt in alle deughden, ende met haer oodtmoedich exempel, een ieghelick seer lieflicke tot de volmaecktheydt noodende: Niemandt moeyelick, oft swaer; maer door eene blijde ghemeynsaemheydt een ieghelick aenghenaem. Siet hoe ghy v in uwen roep draeght: ende leert van Maria, die v helpen kan, volmaecktheydt. | |
V. De Boodtschap van Maria, ende ontfanghenisse Christi.HEt 1. punt: Bemerckt den armen staet der weereldt voor Christus komste, ende het onbegrijpelick groot verlies der sielen ghedurende de eerste vier duysent jaren: de lanckdurighe suchtinghe der Heyligher Vaderen, de komste van den Messias versoeckende. Hoe de H. Drijvuldicheydt in den he- | |
[pagina 499]
| |
mel raedt ghehouden heeft, om het menschelick gheslachte te verlossen: Christus verkoren wordt voor den verlosser, Maria tot eene Moeder des verlossers, Gabriel voor legaet tot Mariam. De rechtveerdicheydt ende bermherticheydt omhelsen malkanderen, ende alle de Enghelen worden verblijdt.
Het 2. punt: Mediteert, hoe desen hemelschen Legaet, uyt den hemel te Nazareth tot Mariam komt, die ghesloten alleen in hare kamer, besich was met Godt voor de verlossinghe der weereldt oodtmoedelick te bidden, ende wenschte dat sy die Moeder soude moghen sien, ende dienen, van de welcke den Messias soude gheboren worden: als sy dit peyst, den Enghel verthoont hem, geeft haer veel tijtels, ende verclaert haer Godts begheerte: Maria verstaende hoe dat dit Godlick werck door den H. Geest, sonder hinder haerder reynicheydt, die sy Gode op-gheoffert hadde, volbracht soude worden, presenteert haer tot eene dienstbode des Heeren ende tot alle cruyskens, die dit Godlick werck volghen souden.
Het 3. punt: Peyst watter gheschiet is in Maria: den Heylighen Gheest, heeft in het lichaem van Maria, van hare suyuerste bloedt een lichaem ghemaeckt, ende een siele gheschapen, met welcke twee deylen, den Godlicken persoon van den Sone Godts, hem op de selue wijle, vereenight heeft, ende is mensch gheworden, ende Maria is van den Sone Godts bevrucht gheweest. Peyst oock hoe rijcke dat de Maechdelicke sie- | |
[pagina 500]
| |
le was, hoe vervult met Godlicken troost. Hoe de Enghelen hunnen Godt hebben komen groeten, ende Maria eeren: Hoe Gabriel met groot gheselschap na den hemel getrocken is. Ouerleght hoe dat nu onse menschelicke nature in Maria ver-edelt is: danckt uwen Emanuel, ende presenteert hem v seluen tot sijnen eewighen dienst: Siet wat Maria nu vermach als sy in haer Godt draeght, ende verblijdt v in haer gratie. | |
VI. Hoe Maria Elizabeth besocht heeft.HEt 1. punt: Mediteert op het ghene, dat Maria nae het vertrecken des Enghels, ghedaen heeft. Sy ouerpeyst alle de woorden des Enghels: veroodtmoedicht haer onder den wille Godts: looft hem met danckbaerder herten, ende neemt voor haer, ter eere Godts, hare nichte Elizabeth te gaen besoecken ende te dienen. Het 2. punt: Sy staet op van hare contemplatie, sy gaet met haeste van Nazareth ouer de gheberchten na Jerusalem, eenen wech van ontrent de twintich mijlen, dragende in haer maechdelick lichaem haren lieuen Sone: Peyst hoe Helias in de kracht van het broot, onder de asschen ghebacken, wandelt veertich daghen ende nachten: wat eenen troost den jonghen Tobias hadde gaende met den Enghel nae de stadt Rages in 't Landtschap van Meden.
Het 3. punt: Peyst hoe blijdelick dat Maria ende Elizabeth malkanderen ghemoet heb- | |
[pagina 501]
| |
ben: Maria als iongher groet eerst haer nichte: Elizabeth wordt met al haer huys vervult met den Heylighen Gheest: Het kindt Joannes in het lichaem van sijne Moeder, ontfanght sijn verstandt, wordt van de erfsonde verlost, springht op in 't lichaem sijns Moeders, ende groet sijnen Salich-maker: Elizabeth begaeft met den gheest van Prophetije, noemt haer nichte, Moeder van haren Heere, ende ontfanght haer met groote oodtmoedicheydt ende liefde, Maria blijft daer dry maenden, haer nichte dienende, ende met haer heylich exempel ende goede t'samen-sprekinghen een ieghelick stichtende, ende in den Heere vermakende. Ende als eene suyvere maghet vliedende het baren, is wederghekeert naer Nazareth voor de gheboorte van S. Jan: Zachariam noch stom latende, want tijdlicke straffen dickwijls seer goedt ende salich zijn. | |
VII. De Suyueringhe van Maria.HEt 1. punt: Bemerckt twee wetten: d'eene der vrouwen: Leuit. 12. 2. Is 't dat eene vrouvve door mans toe-doen, eene mannelicke vrucht voordt-brenght, sy sal on-suyuer vvorden veertich daghen: ende haer onthouden seuen daghen van de ghemeynschap der menschen, ende veertich daghen van het in-gaen des Tempels. D'andere der eerste gheboren: Exod. 13. 2. Heylicht my alle eerste gheboren, die des moeders lichaem open doen, onder de kinderen van Israel. Maria en was d'eerste wet niet onderworpen, want sy en hadde niet ontfanghen door mans toe-doen, maer door toe-doen des H. Gheests: | |
[pagina 502]
| |
Noch Iesus der tweeder wet, want hy in sijn gheboorte, sijns moeders lichaem niet gheopent hadde: Volbrenghen nochtans die, om ons te leeren oodtmoedicheydt ende ghehoorsaemheydt. Siet dan hoe Joseph, Maria, ende Iesus reysen na den Tempel, ende aenmerckt hunne Godlicke begheerten. Het 2. punt: Mediteert hoe dat, als Maria tot den Tempel ghekomen was, heeft den Priester ghegheuen twee tortel-duyfkens, om die Gode op te offeren: het een tot een brandt-offerande, het ander tot suyveringhe der sonde, dat is, der vlecke van de wettelicke onsuyverheydt. De rijcke gauen een iarich lammeken, ende een ionck duyfken. Den Priester offerde de voorseyde sacrificien, ende badt voor haer, ende wiert voordt alsoo voor suyuer ghehouden. Kondy v seluen Gode gheen onbevleckt lammeken op-offeren, offert ten minsten v lichaem ende uwe siele als twee bedruckte tortel-duyfkens, door oprecht leedtwesen ouer uwe sonden. Hier nae soo heeft Maria haren Sone Godt den Vader, tot sijne beschickinghe op-gheoffert: verlost hem met ghelde, nae het ghebodt der wet. Bemerckt de armoede van Maria: de conditien van de tortel-duyue: ende hoe Christus op-gheoffert zijnde, alle de voorgaende offerhanden te bouen gaet. Het 3. punt: Ouerpeyst hoe dat op den selven tijdt als dit gheschiedde, Simeon ende Anna, die te Jerusalem woonden, in den tempel ghekomen zijn. Simeon was een rechtveerdich man, Godt vreesende, den H. Gheest was in hem, ende verwachte den troost van | |
[pagina 503]
| |
Israel: want Godt hem veropenbaert hadde, dat hy voor de gheboorte van den Messias, niet steruen en soude. Anna was een Prophetersse, dochter van Phanuel, suyuer na haren roep leuende, voor, in, ende na het houwelijck, tot de vier-en-tachtentich iaren, haer begheuende tot vasten, bidden, ende waken. Simeon bediedt, ghehoorsaem, Anna, kloeckmoedich, oft bermhertich, Phanuel, het aenschijn Godts. Dus Simeon Iesum bekennende, neemt hem in sijne armen, belijdt dat hy sijnen Salich-maker is, ende begheert te steruen. Anna belijde opentlick, ten aenhooren van alle de ghene die daer waren, dat Christus den Messias is: ende dat hy ghestelt is tot eenen val, ende verrijsenisse van veel. Hier nae zijn Joseph ende Maria, met Iesus, naer huys ghekeert. | |
VIII. Het ouerlijden van Maria.HEt 1. punt: Mediteert hoe dat Maria ontrent de vijfthien iaren na Christus doodt te Jerusalem ghewoondt heeft: ende dat luttel daghen voor haer doodt, tot haer uyt den hemel den Aertsch-Enghel Gabriel gekomen is: op dat hy, die Legaet van de komste des Soons tot de Moeder gheweest was, oock haer de tijdinghe draghen soude, van de reyse der Moeder tot haren Sone. Wat een blijde tijdinghe is dit voor dese Heylighe Moeder gheweest? Verweckt in v een vernoeyen van dit leuen: want geerne te steruen, is een goet teecken. Het 2. punt: Denckt watter gheschiet is in haer ouerlijden: Als nu den tijdt haerder af-scheydinghe van dese weereldt ghekomen was, de Heylighe Apostelen, | |
[pagina 504]
| |
door de ouervoeringhe der Enghelen, zijn daer teghenwoordich gheweest. Gheen boose gheesten en dorsten daer ontrent komen. Christus met sijn Enghelen ende Heylighen heeft hem aen haer verthoont, ende haer met uytnemende soeticheyt ende troost vervullende gheseyt: Komt mijn uytverkoren, vvant den vvinter ende het onvveder is voorby; komt ghy sult gecroont vvorden. Hier door is sy ontsteken gheweest, met een groote begheerte om dese steruelickheydt af te legghen: ende troostende den genen die daer waren, vermanende, ende veel salicheydt wenschende, heeft haer eyndelick tot haren Godlicken Sone ghekeert, ende van hem sijne benedictie ontfanghende, is sonder sieckte ende benautheydt ouer-goten met blijdtschap, liefde ende begheerte tot Godt, salichlick ghestoruen. Peyst altijdt op uwe doodt, ende bidt dat Iesus Maria, ende de Heylighen v dan oock willen helpen. Het 3. punt: Bemerckt watter gheschiet is naer de doodt, met de siele ende het lichaem: de siele is van Christo ende sijn Enghelen seer minnelick ontfanghen, ende feestelick ghegroet. De Heylighe Apostelen hebben de begrauenisse van haer ghebenedijdt lichaem besorcht: sy hebben dat eerlick in een doodt-kiste gheleydt, ende die verciert met bloemkens; (want sy eene Moeder van Iesus Nazarenus, dat is, bloeyende was.) Sy hebben brandende tortsen in de handen ghenomen (want sy het licht der weereldt voordt ghebrocht hadde) ende op hunne schouderen het lichaem na den graue ghedraghen: Het welck als 't eenen Jode met sijn ghesellen ter aerden af- | |
[pagina 505]
| |
worpen wilde, sijn handen bleuen vast aen de doodt-kiste, ende werden van de armen af-gescheyden: maer want dit quaedt gheselschap leedtwesen thoonde, ende gratie versochten, de H. Apostelen hebben voor den ghequetsten ghebeden, ende is door de verdiensten Marie, als te voren ghenesen gheworden. Sy hebben haer te Getzemani, soo sy verkoren hadde, seer eerlick begrauen, ende zijn eenighe daghen ende nachten by het graf ghebleuen, ghedurighen Lof-sanck Gode ende sijne Moeder singhende. | |
IX. De verrijsenisse van Maria.HEt 1. punt: Bemerckt, dat den Heylighen Apostel Thomas, door Godts beschickinghe, in het ouerlijden, ende begrauen der Moeder Godts, niet tegenwoordich en was: Item hoe dat hy dry daghen naer haer ouerlijden ghekomen is, ende hem het graf der Heyligher Maghet, daer de Heylighe Apostelen ghedurichlick by ghewaeckt hadden, open ghedaen is. Item hoe dat het lichaem daer niet ghevonden is gheweest, want het verweckt was tot een glorieus leuen. Zijt in uwen roep neerstich, want die traech zijn, en vinden gheene gratie. Het 2. punt: Bemerckt de verweckinghe van haer lichaem: Haer heylich lichaem en is niet verrot oft in stof verandert gheweest: maer is gheheel ende onbedoruen ghebleuen: ende luttel tijts na hare begrauenisse, is de glorieuse siele uyt den hemel, door Godts begheerte, tot het lichaem ghekomen, heeft dat | |
[pagina 506]
| |
aenghenomen, leuende ghemaeckt, ende met hare glorie vervult. Het lichaem is door de inwooninghe van de glorieuse siele, subtijl, licht, snel, onlijdelick, onvermoeyelick, ende onveranderlick gheworden, vol ghenoechten, troost, eere, ende glorie. Het 3. punt: Ouerpeyst de redenen waerom Godt het lichaem sijns Moeders verweckt heeft: 1. Om dat betaemde dat den Sone alle de begheerten sijns Moeders soude vervullen: 2. Om dat twee lichten volkomelick den hemel souden verlichten, te weten, Iesus ende Maria, ende dat twee gheslachten de gantsche weereldt souden regeeren: te weten, eenen man, ende eene vrouwe: 3. Om ons soo veel te meer van onse verrijsenisse te versekeren: 4. Om dat in haer de figure van de Arcke des verbondts vervult soude worden, want dese van hout, dat niet verrotten en konde, ghemaeckt was: 5. Om te bewijsen de waerheydt der prophetie van Dauid, in den 31. Psalm: Staet op Heere in uvve ruste, ghy ende de Arcke uvver heylich-makinghe, dat is, uwe moeder. | |
X. De Hemel-vaert, ende Krooninghe van Maria.HEt 1. punt: Mediteert watter geschiet is terstondt nae hare verrijsenisse: te weten, hoe sy van haren lieuen Sone omhelst is gheweest: Hoe alle de Enghelen met een feestelick gheklanck van hemelsche trompetten, | |
[pagina 507]
| |
haer ghe-eert hebben: Hoe het hemelsch gheselschap hem tot de reyse in orden gheschickt heeft: te weten de Enghelen, van de welcke, uyt elcken koor sommighe daer tegenwoordich waren: Item alle de H. Patriarchen, Propheten, Koninghen, Rechters, Priesters, Leuiten, ende andere uyt elck gheslachte: de Heylighe Vrouwen van de oude wet, namelick die figuren van Maria gheweest waren, oft van haer ghepropheteert hadden. Het 2. punt: Bemerckt de triumphante reyse van dit heylich gheselschap na den hemel. Voor ende achter haer waren de Enghelen elck nae hun orden, voor haer ghinghen alle de Heylighe mannen, naest haer de vrouwen: Sy reysde vergheselschapt met haren lieuen Sone, op hem rustende Denckt wat eene eere elcken koor der Enghelen, als sy doorghinck, haer aen-ghedaen heeft, in lofsanghen, ende triumphante spelen. De triumphen van Roomen en zijn by dese triumphe vergheleken, niet gheweest. Het 3. punt: Ouerleght, hoe sy van Godt den Hemelschen Vader met ouervloedighe affectie ende eere ontfanghen is gheweest: Hoe sy van de H. Drijvuldicheydt tot een Koninghinne der weereldt ghekroont is gheweest: Hoe alle Heylighen in hare glorie verheught zijn gheweest, Godt ghedanckt hebben, haer bijsonderlick voor hunne Koninghinne ghegroet hebben. Wat een nieu cieraet door haer den hemel verkreghen heeft, ende alle Heylighen eene nieuwe aen-voeghelicke glorie ontfanghen hebben. Hoe sy een Moeder der ghenaden, ende Patronersse al | |
[pagina 508]
| |
ler bedruckten gheworden is Verblijdt v ooc in hare glorie: eert haer met aller affectie: bidt haer dat sy uwer ghedencke, ende helpe hare deughden nae te volghen. | |
XI. De Glorie van Maria.HEt 1. punt: Bemerckt de glorie die Maria heeft in Godt: 1. De glorie die sy heeft in het aenschouwen van de oneyndelicke rijckdommen aller volmaecktheden des Godlicken wesens: 2. Haren troost die sy ontfanght, uyt de liefde ende eere die haer de H. Drijvuldicheydt bewijst: 3. Hare glorie gaet te bouen de glorie van alle Heylighen ende Enghelen t'samen: 4. Sy heeft van de H. Drijvuldicheyt macht ontfanghen om met haren Sone hemel ende aerde, dat is, de gantsche weereldt te regeeren: 5. De Heylighe Drijvuldicheydt vervult in alles hare begheerte: 6. Sy heeft eene sekerheydt dat hare glorie noyt eynden en sal. Het 2. punt: Denckt wat glorie Marie aenkomt van de Heylighen: 1. Alle de Enghelen ende Heylighen eeren haer als Moeder Godts, ende hunne Koninghinne: 2 Sy verlicht den hemel, ende vermaeckt soo het hemelsch gheselschap, ghelijck de sonne, ende duysentmael meer, de weereldt ende de menschen vreughdt aendoet: 3. Alle de Heylighen bekennen in haer alle de volmaecktheden, die sy hebben, ende veel meer: 4. Het opperste Prinsdom der Seraphinen, Cherubinen ende Throonen verwondert hem van hare brandende liefde, | |
[pagina 509]
| |
Godlicke wijsheydt, ende vereenicheydt met Godt. Het middelste Prinsdom der Heerschappijen, krachten, ende moghentheden, die generalick de creaturen gouuerneren, stellen hen allegader in het bedienen hunder officien, onder de bestieringhe van Maria. Het onderste Prinsdom, der Ouerheden, Aerdtsch-Enghelen, ende Enghelen, die Godt ghelieven in het regeeren der menschen, volghen in alles hare beschickinghe, ende haren wille. Het 3. punt: Bemerckt de eere die sy heeft van de strijdende kercke: 1. De deughdtsaemheydt ende mysterien haers levens worden gheviert door hare seuen feest-daghen: ende door de bedeylinghe van de tijden, des jaers: want in den Aduent vierdt de H. Kercke haer kindt draghen; van Kerssmisse, tot Lichtmisse, het suyghen haren kinde; ende van Paesschen tot Sinxen, hare blijdtschap uyt de Verrijsenisse ende Hemel-vaert Christi: 2. Sy wordt van de menschen in allen noodt aengheroepen: 3. Sy wordt met twee soorten van schoone tijtels ghe-eert, d'eerste beteeckenen hare hoocheyt, als, Moeder Godts, Koninghinne der weereldt, vrouwe der Enghelen: de tweede hare goedertierentheydt, als, Advocatersse der menschen, onse hope, onse toevlucht, ons leuen, Moeder der bermherticheydt, de versoeninghe der sondaren: 4. Veel Vergaderinghen, Steden, Landen, Religien hebben haer voor hare Patronersse: 5. Veel Kercken, Kloosters, Autaren zijn tot haerder eeren Gode op-gherecht: 6. Sy is door mirakeleuse plaetsen vermaert, ende van alle soorten van menschen besocht. Peyst dat dese | |
[pagina 510]
| |
eere, de weereldtsche eere der Koningen ende Keysers te bouen gaet: Hoe dese eerbiedinghe Godt ende Maria aen-ghenaem is: wat tijdlicke ende gheestelicke benedictien sy den menschen besorght: Sy is als den gheestelicken hals, door den welcken alle Godts gaven tot ons komen. Voeght v om haer te eeren, ende in hare bewaernisse, dient ghetrouwelick nae uwen roep, den Heere. |
|