Den Lusthof der gheestelicke oeffeninghen
(1617)–Lodewijk Makeblijde– Auteursrechtvrij
[pagina 372]
| |
Van de eerste voor-bereydinghe.De eerste, wordt ghenoemt in het Latijn Oratio praeparatoria, dat is, het bereydende ghebedt: in het welck wy ons Gode tot sijnen dienst ganschelick op-draghen, ende versoecken van hem gracie, om alle de krachten onser siele, den tijdt der meditatie, tot sijnder eere ende dienst te ghebruycken, op deser voeghe: O mijnen Heere ende Godt, treckt gheheel mijne siele ende alle mijn sinnen in dese meditatie tot v. O Godt mijnen Saligh-maker, gheeft my gracie, dat alle de krachten mijnder siele, ende alle de leden mijns lichaems, v ganschelick in dese meditatie moghen dienen, ende tot voorderinghe mijnder salicheydt gheoeffent moghen worden. | |
[pagina 373]
| |
Van de tvveede voor-bereydinghe.De tvveede, wordt in het latijn ghenoemt Primum praeludium, in onse tale, de eerste Inleydinghe: ende en is niet anders, dan een beschickinghe van plaetse, die wy met den verstande maken, om ons verstandt van alle ydele verbeeldinghen af te trecken, ende aendachtelick te houden in het ghene dat wy mediteren. Waer uyt volght, dat dese verbeeldinghe ons ghedurichlick by blijuen moet den gheheelen tijdt van de meditatie. Dese beschickinghe gheschiedt op verscheyden manieren, na den eysch der dinghen die wy handelen. Voor de ghene nochtans die eerst beghinnen, sal ghenoech wesen dese navolghende: te weten. Dat wy ons hebben, als oft wy voor ons den hemel saghen open gaen, ende aenschouden de Maiesteyt Godts sitten in eenen schoonen throon omringht met alle sijn Enghelen ende Heylighen, ons aensiende, ende ghereet om onse goede begheerten te ontfanghen, te verhooren, ende te voorderen. | |
Van de derde voor-bereydinghe.De derde, wordt in het Latijn ghenoemt Secundum praeludium, in onse tale, de tweede Inleydinghe: ende dient om gratie van Godt te begheeren om te verkrijghen het eynde van | |
[pagina 374]
| |
onse meditatie: dat is, om soo verlicht te worden in ons verstandt, ende beweeght in onsen wille, als de materie, op de welcke wy begheeren te mediteren, vereyscht. Waer af claer bescheyt staet hier bouen, daer ghehadelt wordt, van de materie der meditatie. |
|