Jezus en de ziel
(1685)–Jan Luyken– Auteursrechtvrij
[pagina 108]
| |
ICk sagh de wereldt breet en wijt,
Met duysent listen overspreyt,
Dat mocht een hart met recht doen schricken,
Ontelbaer waeren al de stricken;
't Geschooren net stondt over al,
Der voeten Angel lagh in 't dal,
En seer verholen langhs de wegen;
Een list uyt d'afgrondt opgestegen,
Hadt gantsch bedriegh lijck hier en daer,
Veel loose bruggen, vol gevaer,
Met kunst geboud', ô kunst der hellen!
Soo spits om quaed in 't werck te stellen!
Ick suchte en sprack: ach Vader! ach!
Mijn Godt, mijn schoonste lief, wie magh,
Wie magh die menighte gevaren,
Die stricken en dat loose garen,
Ontgaen? toen wiert'er klaer geseyt,
Alleen de ware Ootmoedigheyt.
| |
Goddelijck Antwoordt.Sijt nuchteren [ende] waeckt: want uwe tegenpartye de Duyvel, gaet om als een briesschende Leeu, soeckende wien hy soude mogen verslinden. 1 Petr. 5. vers 8. | |
[pagina 109]
| |
Wie is de man die den Heere vreest? hy sal hem onderwijsen in den wegh, dien hy sal hebben te verkiesen. Psalm 25. vers 12. | |
Mijne oogen zijn gedurighlijck op den Heere, want hy sal mijn voeten uyt het net uytvoeren. Vers 15. | |
[pagina 110]
| |
Op het XXV. Sinnebeeldt.Van de menighderley stricken des Duyvels, en hoe deselve te ontgaen zijn.
Den Duyvel is een duysent konstenaer, de wijde we- Welck is dan de veyligste wegh, om dese gevaerlyk- Geen andere als de eenvoudige wegh der ware oot- De wille des menschen sal sich met alle vernuft en be- | |
[pagina 111]
| |
gen vernuft voornemen, oock niet willen ofte begeren En soo dit geschied, soo treedt de natuurlyke wille |
|