Overzicht van Haarlems verlossing.
Dit zangspel werd met een te voren schier ongekenden luister opgevoerd. De dekoratiën - vooral die, welke het plein van 's Graven jachthuis en de Groote Markt te Haarlem voorstelden - waren onverbeterlijk, zoo wat de lokale waarheid als wat het effekt betreft: de kostumes waren nieuw en met de meeste zorg gekozen: de optochten, gevechten, enz. uitmuntend gemonteerd: het drama zelf was niet van levendigheid, van afwisseling en van verrassende effekten ontbloot: de gekozen zangwijzen, uit Mosé, uit Guillaume Tell, uit le Comte Ory, uit l'Italiana in Algieri, uit de meest beroemde, en hier te lande minst bekende, operaas van Rossini genomen, behoorden tot de beste gewrochten van den maëstro: en ondanks dit alles, werd Haarlems verlossing, reeds van den eersten avond, voor ledige zalen gespeeld. De oorzaak hiervan was echter zeer natuurlijk. Ik had my ter goeder trouw verbeeld, dat muzykstukken, die op zich zelve verdienstelijk zijn, het ook zouden blijven, wanneer zy by elkander gebracht werden; en het bleek van achteren, dat de uitwerking van het eene hinderlijk was aan die van het andere, Bovendien waren vele daarvan te hoog, te laag, weet ik het! - althans niet gezet overeenkomstig den omvang of soort van stem, die er toe noodig was: - zoo dat dus de uitvoering van het muzykale gedeelte niet weinig te wenschen overliet. De uitslag van dit alles was, dat ik een zeer slechte dienst aan den Schouwburg bewezen had, dat er groote kosten gemaakt waren, die niet vergoed werden, en dat ik my zelven plechtig beloofde, nimmer weder zangspelen op muzyk te zullen schrijven.
Wat nu het drama zelf betreft, zoo gevoel ik nog altijd eenig leedwezen over de mislukking; want ik geloof, ook by