De zinnelooze
(1841)–Karel Lodewijk Ledeganck– Auteursrechtvrij
[pagina 5]
| |
Voorberigt.‘Wy houden het daervoor dat ieder letterkundig voortbrengsel, hetzy dan poëzy of wat anders, een nuttig doel moet hebben, zonder welk het voor den uiterlyken vorm fraei kan zyn, maer in den grond ydel of slecht is.’ Zoo sprak een tydschrift, by de verschyning van ons jongste letterkundig voortbrengselGa naar voetnoot(1). Niemand is meer dan wy overtuigd dat de letterkunde eene hoogere zending heeft dan het voortbrengen van ydelen klank, waerin geest noch hart eenig voedsel vinden; en opdat men zich wegens de zedelyke strekking van het volgend gedicht niet | |
[pagina 6]
| |
vergisse, zeggen wy vooraf dat onze bedoeling daerby is geweest een openbaer belang te wekken voor een slach van ongelukkigen aen wier gruwzaem lot, al te dikwyls miskend, er in onze tyden niet genoeg wordt gedacht. Wat is een krankzinnig, een zinneloos mensch? - Laten wy deskundigen daerop antwoordenGa naar voetnoot(2): ‘Een zinnelooze is het rampzaligste wezen der schepping. 't Is een ellendige die lydt boven alle verbeelding. 't Is iemand wien een vlymend leed knaegt tot in de diepste schuilhoeken des gemoeds. De krankzinnigheid is eene verscheurende smarte; zy is een lyden des harten, 't welk aen de tong niet meer toelaet de tael der rede te spreken. De vorm des woords is veranderd; 't is eene nieuwe tael door omgekeerde geestvermogens gebezigd om het leed uittedrukken. Maer deze tael wordt door anderen niet begrepen, en, 't geen wezentlyk het diepst bedroevend is, wordt uitgebragt door woorden zonder zamenhang, die meer dan eens den lach der onwetende menigte wekken. Men beschouwe de smarten die deze ellendigen kwellen by den aenvang hunner krankheid; te vergeefs hygen zy naer rust; de slaep ontvlugt hun, de pyn overweldigt ze; overal zoeken zy vertroosting, en vinden die nergens. | |
[pagina 7]
| |
o Wonder verschynsel! dan komt de natuer hun ter hulp; zy worden door hersenschimmen gestreeld, door begoochelingen overmeesterd. Van ellendigen die zy waren, meenen zy gelukkig te zyn geworden. Het ryk van hemel en aerde behoort hun toe. Zy wanen in het midden der engelen, in eene ongekende gelukzaligheid, Gods almogend wezen te beschouwen; of wel hunne zieke verbeelding doet hen in het lot der booze geesten deelen, en dan worden de ongehoordste gruwelen eene behoefte, een wellust voor hen, even als de onschuldigste, de teederste aendoeningen voor anderen.’ - Dus wordt de zinnelooze mensch geschetst door mannen wier blinkend vernuft, wier gansche leven gewyd is aen het doorgronden der geheimen die in de ziel van zulk een verworpeling der Maetschappy omgaen. Wy laten staen verworpeling der maetschappy; want wat doet de zamenleving om zyn rampzalig lot te verzachten? Zy behandelt hem even als een' misdadiger; werpt hem in een krocht en overlaedt hem niet zelden met ketenen. Gelukkig zoo hy ontsnapt aen de koele barbary van wezens die minder dan hy den naem van mensch verdienen, die hem in 't verborgen martelen, en voor wier afschuwelyke bedryven de verbeelding terugbeeftGa naar voetnoot(1). | |
[pagina 8]
| |
Zulke wandaden zyn echter te zeldzaem om er by stil te staen, en zouden niets tegen de algemeene gesteldheid der zamenleving bewyzen, indien deze niet onder andere opzichten schuldig ware, namelyk wegens hare achtelooze onverschilligheid omtrent die beklagenswaerdigen, die vóór al anderen hare bezorgdheid zouden moeten opwekken. Dat de Maetschappy de krankzinnigen behandelt als misdadigers is te weinig gezegd, want voor dezen heeft zy schier de bezorgdheid eener moeder, terwyl zy genen, als basterdkinderen, aen de willekeur van vreemden overlaet. Men beschouwe onze voorname gevangenissen: huisvesting, voeding, kleeding, handwerk, onderwys, alles is er het voorwerp van de gestadige zorg en waekzaemheid van een' zwerm bedienden door den Staet bezoldigd; als wilde men het lot van boosdoeners benydbaer maken voor onschuldige gebreklydenden; als wilde men hun het gemis der vryheid vergoeden! - Men vergelyke dan met deze gestichten onze bewaerplaetsen voor krankzinnigen, en men bloze! - Waer zy bestaen, zyn zy, op weinige uitzonderingen na, te danken aen de hebzucht van byzondere persoonen, aen wie de ongelukkige kranken, als aen de minstbiedenden, gelyk het heet, worden overgeleverd. By dezen worden zy dan niet zelden verzorgd en behandeld als veroordeelde wezens, voor wie het genoeg is dat men hun het leven niet verkorte. Wanneer men daerby het oog slaet op onze tyden en die op welke wy gewoon zyn zoo gereedelyk den | |
[pagina 9]
| |
stempel van barbary en onwetendheid te drukken, is de vergelyking nog veel bedroevender. Van den aenvang der kruistogten tot aen de geloofshervorming (1100-1500) was Europa overdekt met ordens en genootschappen van alle slach, die alleen het beschermen der lydende menschheid ten doel hadden. Grooten en minderen, mannen en vrouwen, allen streefden naer zelfopoffering, het toppunt van volmaking der heiligste geloofsleer. De ridders der beroemde geestelyke krygsorde van S.t Jan te Jerusalem, later orde van Maltha geheeten, noemden de zieken en armen ‘Hunne heeren’ en derzelver Grootmeester voerde den titel van ‘Beschermer der armen van Jesus ChristusGa naar voetnoot(1).’ Aenzienlyke legaten werden gemaekt tot den opbouw van tallooze gestichten van Weldadigheid, waervan heden nog enkelen bestaen die hunne eerste bestemming niet hebben verloren. By geene burgerlyke overeenkomsten of verhandelingen, by geene openbare feesten of vermakelykheden werd de behoeftige vergeten. En hoe is het ten huidigen dage gesteld? - Baetzucht en eigenbelang hebben, eilaes, het gevoel van weldadigheid verdrongen; zelfopoffering uit menschenliefde is een ongewoon verschynsel geworden, dat men, waer het soms plaets heeft, als iets wonders in de nieuwsbladeren vermeld ziet; en de braven die het wagen zich voor noodlydenden in | |
[pagina 10]
| |
de bres te stellen, moeten alle voorzorg nemen willen zy hunne handeling als ernstig doen doorgaen, en zich beveiligen voor de verderfelyke pest onzer eeuw - den spotgeest. Er zyn echter, den hemel zy dank, nog hier en daer gevoelige zielen die wellust scheppen in tranen te droogen, in smarten te heelen; die over een geheel volk, een geheel tydvak den weldadigen invloed hunner menschenliefde spreiden; - doch deze zyn als de sterren in een' benevelden nacht, vertroostend maer zeldzaem. Eenen in het byzonder, dien wy hebben gekend, en die thans niet meer tot de levenden behoort, zouden wy noemen, zoo elke lezer hem niet reeds voor ons genoemd hadde: den eerwaerden Kanonik Triest, wiens gansche leven ééne gedachte van liefde, ééne onophoudelyke weldaed was. By een volk dat op zulke sieraden der menschheid mag roemen, kan alle liefde tot den naesten niet geheel zyn uitgedoofd, en welligt zouden eenige poogingen, van verschillende standpunten der Maetschappy tot een en 't zelfde doelwit uitgaende, niet onvermogend zyn om het heilige vuer, dat onze vaderen doorblaekte, weder te ontsteken. De krachtigste dezer middelen zyn voorzeker in handen des staetsbestuers, en met levendig genoegen ziet men dat hetzelve, wat de krankzinnigen betreft, thans voorbereidende werkingen en navorschingen heeft bevolen aen mannen des bevoegd, wie het noch aen yver noch aen kennissen mangelt om de zaek tot eene gewenschte uitkomst te brengen. | |
[pagina 11]
| |
Maer onder de middelen om tot zulk een eind te geraken telt voorzeker ook het oppermagtig gezag 't welk thans meer dan ooit de schoone kunsten op de harten oefenen. Wanneer het op teedere aandoeningen aenkomt, blyven wetenschappelyke betoogen en koele redeneringen, schoon nog zoo overtuigend, dikwyls zonder vrucht. Gevoel alleen wekt gevoel, en de tooverroede die het in beweging brengt is de scepter der kunst. Tot de bevoorregte wezens, die als meesters in het gebied der kunsten optreden, zeggen wy dan: hetzy gy 't penseel of den beitel voert, streelt door uwe scheppingen niet langer die verderfelyke drift naer zelfgenot, dien dorst naer heillooze ontroeringen die het hart verdorren; maer stort in de gemoederen dien hemelschen trek naer mededeeling en opoffering, die in plaets van matheid en verveling, een rein en steeds groeijend genoegen nalaet, en die alleen bekwaem is om het ryk van hoogere volmaking op aerde te verwezentlyken. Gy vooral die met de lier weet te tooveren, versmaedt den bedwelmenden wierook van verzengende hartstogten, en doet in den mensch dien heiligen gloed ontblaken die de harten lenigt en stooft, reinigt en veredelt - den gloed der menschenliefde! - Hoe zeer wy met ons eigen onvermogen zyn bekend, wilden wy een wenk geven tot zulk eene streving, en daeruit is het volgend dichtstuk ontstaen. By een bezoek dat wy, ledent drie of vier jaren, | |
[pagina 12]
| |
mogten doen in een voornaem Godshuis voor krankzinnigen, voelden wy reeds de neiging om in een dichtkundig tafereel de gewaerwordingen te schetsen die ons aldaer aendeden, zoo op het beschouwen dier belangwekkende wezens als op het hooren hunner lotgevallen, waervan eenige zoo veel voedsel tot dichterlyk gevoel opleverden dat wy met de keuze als verlegen waren. Wy vonden in dit Gesticht ook het model waernaer de hoofdpersonaedje van den 2.den zang is geteekend, en deze teekening is slechts eene flauwe schets van het oorspronkelyke. Wat het onderwerp der 3.de en 4.de zangen betreft, daertoe vonden wy de stof in een verhael, destyds door de fransche nieuwsbladeren medegedeeld, van eene gebeurtenis in het Gasthuis te Bicetre voorgevallen. De verbeelding heeft derhalve geen het minste deel in de stof van het volgend voortbrengsel. Moge het niet gansch beneden de belangrykheid dezer stoffe worden bevonden, en aen het oogwit dat wy ons daerby voorstelden eenigzins beantwoorden!
De Dichter. |
|