leden geeft Papa me de courant ‘om eens te zien of ik dáár ook heen wilde’.
‘Madame Ernst’
‘Dernière conférence, enz.’
Natuurlijk ging ik er heen! Gij weet hoe het mij gespeten had die rivale mis te loopen door mijn vertrek van hier, juist den dag van haar eerste voordracht! Ik was dus verrukt en rekende op een lesje!......?......
Op de estrade stond een tafeltje, en op het tafeltje een karaf water met een glas en een potje suiker met een lepeltje.... Een man verscheen met een stapeltje boeken in een leeren riempje en plaatste dàt er nog bij op 't tafeltje. Toen verscheen Mme Ernst, in 't zwart, met geheel bloote armen en een lijf dat van voren uitgesneden was, een massa zwarte kanten of blondes op den rok genaaid (die een heelen langen sleep had, welke op een hoopje hing) en een paar open fladderende blonde-mouwen, die achteraan kwamen; niet smakelijk, en alles behalve eenvoudig. Voeg hierbij nu nog een valschen bloedkoralen ketting, lang, met een kruis er aan, dito oorbellen en haarkam, een paar krachtige, grove mannenarmen, een zwart uiterlijk en een dik figuur, dan kunt gij u, met een beetje imaginatie, Mme Ernst voorstellen, die sprekend geleek op die zekere dikke choriste in de opéra, die altijd No. 1 stond met haar colossale beenen en haar zwarte snor! - Zonder mooi te zijn, had zij charme kunnen hebben, maar dit is het juist wat zij miste. De stem was niet krachtig, maar hard, en de bewegingen waren ruw. Zóó als zij er uit zag, zóó droeg zij voor ook. In 't lezen van proza vond ik haar 't best; haar keus van stukken was uitmuntend, en als zij iets comieks voordroeg, zat het geheele publiek te schateren, maar, waar 't op fijnheid aankwam, daar schoot zij te kort, zij deed bijv. even als die leelijke Favart en haalde adem, waar haar dit best gelegen kwam, zonder acht te geven op woorden of zinnen; ook was zij nooit sympathiek en dwong zij nooit medelijden af. Het was de oude kunst, de kunst die haat en afschuw wekt; de Ristori-kracht, die lust tot moorden geeft, niet de hooge sympathieke smart van Agar, die medelijden en vergeven leert, kortom het was weer werken en geen leven. Het publiek heeft het zeker heel kunstig gevonden, ik vond het nog lang niet kunstig genoeg. - De imprécatie van Camille bijv. die prachtige woorden waarmee Agar het koudste publiek entraineerde, heeft zij zoo gebruld en geschreeuwd, dat wij, geloof ik, allen blij waren dat zij nu ook maar vermoord werd!
Ce n'est pas-ça! roep ik maar weer en, of de menschen 't mooi vinden of niet, de toekomst zal iets hoogers eischen.
.........................
Och ja, nog een nieuwtje! Verleden kwam *** hier voor Papa, en mij ziende, kwam hij dadelijk op mij af met de woor-