Mijn leven
(1877)–Mina Kruseman– AuteursrechtvrijMej. E. Baart. Middelburg.
| |||||||||||||||
[pagina 177]
| |||||||||||||||
je met éclat te gronde willen richten; de grenslijn tusschen dom en slecht kan ik in Nederland nooit vinden. Een kontrakt sluiten op de voorwaarden welke de heer Stumpff je stelt is onmogelijk, oordeel zelve: Ik copieer.
Een Directie, twee tooneelen, een troep en een publiek, maar geen répertoire.O!! ‘Aangenaam zal het mij zijn........ meer als début moet worden beschouwd om laterGa naar voetnoot1 daarvan de finantieele vruchten te plukken.’ | |||||||||||||||
[pagina 178]
| |||||||||||||||
Dat beteekent in zuiver hollandsch zooveel als: ‘Wees maar blij dat je 't nog zoo slecht kunt krijgen, want waard ben je niets; de gunst van je voor ons te laten werken is de grootste weldaad die we je bewijzen kunnen.’ Neig maar diep, en buig 't hoofd, en dank je heer voor zijn genadig welbehagen... maar... teeken niet. Je début is te mooi geweest om je toekomst moedwillig te verspelen. Hansje en Elize hebben pal gestaan, Médéa zou wankelen, en Judith zou vallen. Verkoop je niet. ‘Nederland is anti-artistiek,’ is mijn eerste woord geweest, toen ik in mijn vaderland optrad. ‘Nederland is anti-artistiek!’ zal mijn laatste woord ook zijn. Of is die geheele Ned. Tooneeloorlog (alias geldspeculatie) niet anti-artistiek? - En de couranten fl 100,000 tot verheffing van het nat. tooneel! Een buffet dat pacht! Een tooneelschool die jaren bestaat zonder één artist te leveren! Een orgaan dat een geheele aflevering vult met een stukje (van Banck) dat dàt zelfde orgaan aanprijst als intrige van 't stukje! Een tooneel-directie die verzocht wordt een ander stuk te geven, zoodra ze goede zaken maakt met eenGa naar voetnoot1 stuk dat iedereen wil zien! enz. enz. Enfin, dat alles zal ik later uitwerken, voor u slechts dit: Wil je je aan een Ned. tooneel verbinden, goed, maar zorg dan dat je:
Elk tooneel, dat te arm is om te bestaan, moet ophouden te bestaan. Elke Directie, die te inhalig is om kunstenaars te betalen, moet zich maar met ambachtslui tevreden stellen. En elk land dat anti-artistiek is doet beter te speculeeren in Amerikanen of Spanjaarden dan in arme kunstenaren. En nu genoeg over je Tooneelvereeniging, die van ‘verbeteren’ en ‘verheffen’ sprak, om des te zekerder te kunnen dooden. Koerantiers-speculatie, anders niet. Beschuldig niet de verkeerde persoon, als je aan 't beschuldigen gaat, als altijd in Nederland, is de eenige naam, die genoemd wordt, juist de eenige, die niet genoemd moest worden. De Heer Stumpff is niets als een homme de paille, die gebruikt wordt om de kastanjes uit 't vuur te halen. Hij schrijft, maar hij handelt niet. Stuur dezen brief s.v.p. zóó als hij is aan den Directeur Gérant (Stumpff) ter inzage, dan kan hij hem aan de heeren | |||||||||||||||
[pagina 179]
| |||||||||||||||
van de Vereeniging laten lezen. Ik wil dat zij weten zullen hoe ik over hunne speculaties denk, voor dat geheel Nederland dit weten zal. Adieu, duizend groeten aan allen
t. à t. Mina Krüseman. |
|