geenszins kunst. Neen, kunst is het geven, in vlekloosjuiste, in de eenige woorden, van de dingen zelf, zooals zij leven in onze binnenste ziel. Heb dus eerst iets in uw ziel, uw ziel, zooals zij leeft, voor zich, haar eigen leven, in de geheimzinnige diepte der onbewustheid, en begin pas te schrijven, als gij voelt, door 't beweeg uwer zenuwen, dat dáár, in uw ziel, iets levends broeit. Maar waar de kunst slechts is een kunstig spel met woorden, vervalt men onherroepelijk in leugen en rhetoriek. Neen, artiest is alleen de accurate vertolker van het spontane leven der onbewustheid, ons eigenlijke leven, en wat daar buiten valt, is woordenrijke blague en beteekenislooze, koude schijn.
Maar daarom juist ook moet ik verklaren: als gij schrijft, omdat gij iets werkelijk te zeggen meent te hebben, tracht dan te zeggen, wat gij hebt te zeggen, met uw opperste krachten, zoo volmaakt als gij het kunt. Want ik vrees, ik vrees! - o, jammer, dat ik het zeggen moet! - dat Mej. Lohman in hare latere boeken, die ik óok eens hoop te behandelen, haar zielsinhoud, zooals die ligt in ‘Vragensmoede’ verwaterd heeft tot oppervlakkig gedoe. En dat is zoo jammer, omdat haar ‘Vragensmoede’ bewijst, afgezien van al zijn stylistische en artistieke fouten, welk een artiest, d.i. een zijn ziel vereeuwigend mensch, Mej. Lohman had kunnen worden, waarschijnlijk nog kòn worden, als zij den glans, den hanalen glans van haar succes vergetend, zich zelf ging verdiepen en verder uitspreken met stijgende kracht.
‘Vragensmoede’ ware een wondervol werk, als het de aanloop tot iets groot's was geweest, als de toen nog halfonbewuste schrijfster de mooie kwaliteiten, die daar in eersten opbloei ontbotten, gekweekt had en