Tot lering en vermaak
(1976)–E. de Jongh– Auteursrechtelijk beschermdBetekenissen van Hollandse genrevoorstellingen uit de zeventiende eeuw
[pagina 32]
| |
[pagina 33]
| |
1 Gerard ter Borch
| |
[pagina 34]
| |
1b Cornelis van Haarlem, Het z.g. wonder van Haarlem. Haarlem, Frans Halsmuseum
en een zittende vrouw elkaar bij de hand grijpen, terwijl de man haar een penning voor de neus houdt (afb. 1a).Ga naar eind2 ‘Dats de Bruydt daermen om danst’, staat er onder, wat zoveel betekent als ‘dat is de zaak waar het (onder de schijn van iets anders) om te doen is’.Ga naar eind3 Het geld is hier de bruid waarom gedanst wordt. Uiteraard krijgt het woord ‘bruid’ in dit frivole tafereel een zekere dubbelzinnigheid. Op Ter Borchs Galante krijgsman maakt niet alleen het geld dat de militair in zijn open handpalm houdt ons attent op de erotisch geladen situatie, ook de vruchten in de schaal op de tafel lijken in deze richting te wijzen. Vruchten en liefde vormden een welbekende combinatie in de 17de eeuw, waarbij men aan liefde op uiteenlopende niveaus dient te denken. Enerzijds zijn bijvoorbeeld personificaties van de wellust en de dwaze maagden dikwijls met vruchten toegerust, zoals eveneens ‘Broeder Cornelis en zijn meisje’ op het schilderij van Cornelis Cornelisz., dat ook wel Het wonder van Haarlem wordt genoemd (afb. 1b).Ga naar eind4 Anderzijds werd de meer respectabel geachte liefde aan vruchten gerelateerd, zoals onder meer blijkt uit de titel van een boek uit 1602, van Pieter Lenaerts vander Goes, met ‘veelderhande 1c Egidius Sadeler naar Hans van Aken, De heilige Familie (gravure)
Amoureuse Liedekens’, genaamd Den Druyven-Tros der Amoureusheyt.Ga naar eind5 Dat een schaal met vruchten zich daarenboven leende tot symbolische toepassing op religieus niveau, daarvan getuigen ettelijke voorstellingen van de heilige familie, waaronder bijvoorbeeld een gravure van Egidius Sadeler naar Hans van Aken (afb. 1c). Ter Borch schonk zijn vrouwelijke figuur in elk geval een ‘druiventros der amoureusheid’ tot attribuut. In verband met de andere vruchten op de schaal zou men kunnen denken - als één uit talrijke teksten - aan de volgende versregels van Jacob Westerbaen, afkomstig uit zijn bewerking van Ovidius' Ars amandi (De kunst van het vrijen): ...Send appelen, send peeren
Of ander fruyt of ooft dat van uw wooning kom...
Ons aller groote-moer [Eva] wierd door het fruyt verleidt:
Haer nichten zijn al mee van die genegentheyd.Ga naar eind6
| |
[pagina 35]
| |
Bij de samenstelling van dit elegante prostitutietafereel koos Ter Borch verscheidene ingrediënten uit oude voorraad: de haardracht van het meisje, haar jakje, de tafel en de schoorsteenmantel komen alle reeds in vroeger ontstane schilderijen voor.Ga naar eind7 Een dergelijk economisch gebruik van beeldelementen treffen we bij vele 17de eeuwse kunstenaars aan. |
|