Leiden, 4 Sept. '50
Beste Max,
Gomperts lult maar wat in Het Parool, die dingen zijn gewoon van Croiset. Heb je deze man tussen haakjes al eens gehoord? Moet je beslist doen: zijn keuze is goed en zijn voordracht nog beter. Ik hoorde Schnitzlers ‘Spiel im Morgengrauen’ van hem. Voordrachtkunstenaars zijn er om luie mensen belezenheid bij te brengen. Ik lees op het moment ‘l'Eglise’, een toneelstuk van Céline, en begrijp vooralsnog niet wat hier goed aan is. Zaterdag las ik ‘Bevrijdingsfeest’ van Vestdijk, een serieuze versie van ‘Het Kanon’. Er komen een paar duidelijk herkenbare Amsterdammers in voor, o.a. Theun de Vries, hier vermomd als schilder (!) en Ben Polak. Voorts smakelijke zuip- en vechtpartijen in Eijlders en elders. Toch maakt het geheel niet zo'n boertige indruk als ‘Pastorale 1943’.
Na 5 - Dd5-d7 speel ik 6.Pg5xe6, en op 6-D7xe6 7.d3xe4. [op 6-f7xe6 echter 7.Pc3xe4].
Ik ken een vent die 80 correspondentiepartijen tegelijk speelt, en alles uit zijn hoofd, zonder bord of stukken, want daar heeft hij geen tijd voor.
Hans