Voorrede.
Ik heb in 't streven naar waarheid het soms gewaagd te laken, waar sleur of nationale ijdelheid eene loftuiting tot gewoonte had gemaakt. Ik heb getracht mijn oordeel op regels te bouwen, ten einde aan het verleden eene vingerwijzing voor de toekomst te ontlokken. Ik laat ter verklaring en verdediging mijner wijze van doen twee vreemden voor mij spreken.
In de eerste plaats Ahnfelt, in zijn Leven van Elias Sehlstedt, voor het vijfde deel van diens Samlade Sånger och Visor:
‘Vi hafva inom vår literatur många berömda, många klassiska namn, om hvilkas odödliga värde och förtjenst det skulle kunna synas som ett majestätsbrott att ett ögonblick tvifla. Och likväl, när det kommer till denna obevekliga kritik, som skiljer mellan guld och förgyld koppar, mellan lefvande blommor, uppspirade ur naturens varma och innersta sköte, och eftergjorda vaxblommor, då frågar ironikern: hur mycket håller profvet af allt detta?’
Voorts A.W. Ambros, Geschichte der Musik, IV, 407:
‘So sicher es auch heissen muss, dass bisher noch keine ‘Theorie der schönen Künste’ auch wirklich ‘schöne Künste’ hervorzuruyfen vermocht hat, eine so wichtige Stelle nehmen gleichwol die Theoretiker in der Geschichte der Kunst ein. Das wirkliche Kunstgesetz geht, wie das Kunstwerk selbst,