1 OF 8 Afval vant gotsalige weesen
De Mensch, in kleren die zijn zondeloze staat voor de val symboliseren, krijgt van Die Goetheijt Goodts aanwijzingen omtrent zijn gedrag. De sinnekens Lust om Weeten en Begeerte tot Hoocheijt voegen zich bij hem, om hem te verleiden volgens een opdracht van Lucifer en een plan waarvan we intussen door een scène-apart op de hoogte zijn gesteld. Eerst brengen ze de Mensch in verwarring door zijn eenvoudige kleding te kritiseren en hoogheid en kennis aan te prijzen; in die situatie geeft hij gehoor aan het advies van Eijgen Wille, een hem door de sinnekens bezorgde raadsman, om mee te gaan naar Alle Onachsaemheijt, waar de vrouw Verkeerde Weelde woont. Onder invloed van haar verwisselt hij van allegorische kleding. Te rechter tijd echter verschijnt Goetheijt Goodts (nu Ghoodts Ghenaede genoemd) weer ten tonele en alleen al de vraag naar de oorspronkelijke kleding is genoeg om de Mensch tot inkeer te brengen. De sinnekens c.s. slagen er niet in de Mensch ervan af te houden nu met Goetheijt Goodts mee te gaan, en trekken zich terug. De Mensch wordt in contact gebracht met Schriftuerlijcke Wet, die hem tot kennis van zijn zondigheid en daarmee tot wanhoop brengt. De opmerking van Letters Verstant, dat door de offerdood van Christus de vervulling der Wet niet meer nodig is, wordt door Schriftuerlijcke Wet zo bestreden dat Letters Verstant het veld moet ruimen. Goetheijt Goodts brengt nu Die Wet des Gheests, die de Mensch de vergeving van de begane zonden leert en hem weer in het bezit stelt van de oorspronkelijke kleding. Met een dankzegging tot God, in referein-vorm, eindigt het spel. Een conclusie van de Mensch, Goetheijt Goodts en Die Wet des Gheests vat alles nog eens samen.