hebt Gij mij verlaten’ met den gelijkluidenden aanhef van psalm 21 (volgens de nummering der Protestanten psalm 22). En zou de blijdschap van den Paaschzondag beter tot haar recht kunnen komen, dan door psalm 117:24 en 1 (Prot. 118): ‘Haec dies quam fecit Dominus’ (Dit is de dag, dien de Heer heeft gemaakt) en ‘Confitemini Domino, quoniam bonus’ (Looft den Heer, want Hij is goed)?
Het Gregoriaansch geeft zuiver melodisch alle edele roerselen van de menschelijke ziel, weer. Men behoeft niet vertrouwd te zijn met het ingewikkelde toonstelsel, dat aan deze zangen ten grondslag ligt, om de verheven schoonheid en diepe godsvrucht van deze melodieën te ondergaan. Gekrakeel over notenwaarden, uiteenloopende opvattingen over de voordracht kunnen de belijdende schoonheid ervan niet aantasten. Ingetogen gemoederen zullen bij voorkeur luisteren naar den ‘der Welt abhanden gekommen’ zang der Benedictijnen, die een voorproef geeft van hemelsche rust en gelukzaligheid (H.M.V. W 1115/26). Menschelijker en persoonlijker is de voordracht door het kerkkoor van de Stedelijke Muziekschool van Dortmund onder leiding van Pater Romuald Peffer O.S.B. (Pol. 95251, 90054). Een zich uitzingen van hart tot hart is het ideaal van Dr. Eliseus Bruning O.F.M. met het Fraterskoor van het Minderbroedersklooster te Venray (Col. DHX 6/9).
Geen andere muziek heeft met zoo sobere middelen zulk een rijk gevoelsspectrum geopenbaard. Het onwennig oor zal deze fijne schakeeringen amper onderscheiden. Wie zich echter met liefde en begrip aan deze zangen wijdt, ontdekt steeds weer nieuwe schoonheden. Wij geven hier