[Blues]
Blues. Het voornaamste criterium voor de neger-blues is niet het langzame tempo, maar de structuur. De Blues bij uitnemenheid, meestal in Bes, berust op het volgende harmonische schema van 12 maten: maat 1 t.e.m. 3: majeur-accoord; maat 4: klein septime-accoord; maat 5 en 6: majeur acc. sub-dominant; 7 en 8: maj. acc.; 9 en 10: dom. septimeacc.; 11 en 12: majeur ace.; alle vaak gealtereerd. Daarop worden de rhythmisch-melodische lijnen geïmproviseerd. Ook vaste Blues-melodieën kunnen als thematisch materiaal worden gebezigd. Zulk een thema valt uiteen in een drietal groepen van vier maten. Elke groep bevat een muzikale phrase, gevolgd door een rust, meestal opgevuld door ‘breaks’* als overgang naar de volgende maatgroep. Bij het arbeiden zongen de Amerikaansche negerslaven van de vorige eeuw deze liederen, waarvan sommige tot een traditioneel erfgoed werden. Het is aan den neger W.C.