| |
| |
| |
Debora.
Inhoud van den vierden zang.
Vrou Debora vervolgt des Heidens Legerhoofd,
Die in Heer Hebers Tent al vloekende komt vlugten.
Daar Jaël hem verbergt; en by te los geloovd,
Dat by van haren moed geen kwaad hier heeft te dugten.
Maar zy aan God getrou, en Debora verpand,
Ziet naulyks door den slaap zyn wreed gezigt gebroken,
Of spykert hem door 't hoofd; en heeft hem, dus vermant,
Den kop van 't Lyv gesneên, en zig van hem gewroken.
's Lands Moeder zingt Gods Lov, terwyl zy overwint.
Waarom zy Israël aan 's Heren dienst verbindt.
De blyde Dageraat, gelyk een Bruid bestoken
Met wat'rend Diamant; met duizend duizend roken,
De waaszem van den nagt bewierookt, toonde tans
Het lagehend aangezigt van d' Oosterhemeltranz.
Myn Heilandinne ontwaakt by 't krieken van den Morgen.
Fluks zal zy voor het heil van hare kind'ren zorgen.
Op Barak! zegt zy, op! myn kragt is weer verstaald!
't Is gisteren nog niet genoeg gezegepraald!
Des Heidens Veldheer vloodt. Wy zullen hem bezetten.
't Vergivtige Serpent moet men den kop verpletten,
De staart word ligtlyk dan van al zyn kragt beroovd.
Er dwaalt nog menig lid met dat gcvreezde hoosd.
Hy sneuvele. Dan zien wy 't eind van onze Ellenden,
Dan zien wy dezen dag den stryd Zeeghaftig enden.
| |
| |
Niet ver van Harad lag een welige Landou,
Meer dienstig voor het Vee, dan voor den Akkerbou.
Een streek, van ouds bedekt met saggelende Koejen,
En Schapen, die volop daar 't malsche klaver snoejen:
Hier sloeg Vorst Hobab (die met Mozes 't Krygsgeweer
Op Kanan had gewet.) zig met zyn kind'ren neêr.
Naar 't Vlek in dezen Oort, door hem het eerst bezeten,
Wierd zyn geslagt nog daar 't Kenitische geheten.
Maar Heber, magtiger dan al het ander Zaad
Van Vader Reguël, dat dit gewest beslaat,
Had, toen zyn troepen Vees vereischten ruimer weiden,
Zig met zyn Huizgezin van 's Vaders huiz gescheiden.
Hy sloeg zyn hutten neêr in 't oog van Kedes vest,
Zaänaim, een Eik, voorlang in dit gewest,
Om zyne wond're hoogte, en breedte, die de dalen
Beschutte voor den gloed der middagzonnestralen,
Met eerbied aangezien belommerde de Tent,
Die hem ter woning strekt. In Judaas landellend
Hoorde elk van zyn Gebuur met diep bewond'ren spreken:
Tot welk een Ryk bestaan die Herder uit mogt breken.
By zyn geslagt bemind, by zynen vriend geëerd,
By trotsche Jabin, die nu Isrel had beheerd,
Bejegend met ontzag, ging yder zig verkloeken,
Om vriendschap met het Huiz van dezen Man te zoeken.
Zelv sloot der Heid'nen Vorst met hem een Vreêverbond,
Mids hy op zynen tyd de juiste schatting zondt.
Men gunde hem met gaê en kroost in rust te leven,
Een voorregt dat niet een uit Jakob wierd gegeven.
| |
| |
Des Hemels trouwe zorg, die zo veel goedigheid
En ongemene gunst op hem hadde uitgebreid,
Had hem in 't Huwelyk een brave Vrou geschonken,
In welker ogen Deugd, en Moed, en Wyzheid blonken.
Een tritz van deugden, wis drie Paarlen aan de Kroon
Van 't lievdewekkende huizvrouwelyke schoon.
Zy was Heer Hebers Roem, zyn Lust, zyn Welbehagen,
Met hem een hart een ziel sint hare prille dagen.
Hy was haar hoogst vermaak, de wellust van haar hart.
De Tederheid dier Vrou neemt deel in Isrels smart.
Zy hoort vast dag op dag de dodelyke rampen,
Waar 't Kroost van Zippora, haar maagschap meê moet kampen.
Haar Geest versmelt van angst zy klaagt het vaak haar Heer,
Dan, Och! dat klagen gaat geen woedend volk te keer.
En wil zy 's Heidens Wraak met haar gezin ontwyken:
Zy late dan voor al geen medelyden blyken.
In die vertwyffeling, die ze om 's lands noden voelt,
Daar een verward gepeinz in haren boezem woelt:
Meldt haar het bly gerugt, den Thabor afgevlogen,
Het geen daar was gebeurd door Gods gedugt vermogen,
En Deboraas beleid. Zy staat verwonderd stil,
Aanbid met diep ontzag des Heren goede wil.
Haar Egtgenoot was tans met zyne Herdersknapen
Naar 't gindsche Veld gegaan ter schering zyner Schapen.
Zy arbeide onderwyl, gezeten op het gras,
Als een regtdeugdlyk Wyv in vette Wolle en Vlas.
Dog toen de zuider Zon met hete Middagstralen
De Bergen roostede, de woest gelegen Dalen
| |
| |
Van eenspleet, wagte zy in schaâu der Eikenblaên
't Omstandiger berigt hoe 't Barak was vergaan;
En of Vrou Debora gesterkt door d' arm des Heren,
Op haren weerparty volmaakt mogt Triumferen.
Dan daar zy zit en wagt naar 't nadere berigt,
Vertoont zig Sisera voor haar verbaazd gezigt.
Zy kent d' Aardsdwingeland van Vader Abrams loten,
Den schrik van Israël haar Bond-haar-Ervgenoten.
Den Wreedaart op dit uur tot zwymens toe gemat,
Begusd van Oorlogszweet dat uit zyn hairen spat,
Verzoekt zy onder 't Dak van hare Tent te komen.
Hy had, verbeeld hy zig, geen onraad hier te schromen.
En vliedt des gantsch verhit ter harer Veldtente in,
Zig vleiende te zyn by Isrels Vyandin,
By ene Vrou, die hem wel veilig zal versteken.
Hy vlyt zig hygend neêr, en dekt zig met een Deken.
Zyn borst en kele brand van een' onlydb'ren dorst,
Zyn tong is uitgedroogt, en de eer gedugte Vorst,
Die zo veel: volkeren voor zynen kling zag beven,
Smeekt nu een Vrou: dat zy hem enig vogt wil geven.
De kloeke Jaël, door voorzigtigheid bestierd,
Al heimelyk verbtyd, dat zy het Ongediert,
Dat 's Heren Wynberg lang boozaartig had vertreden,
Omsingeldzag, volbrengt vol Schranderheid zyn beden,
En denkt in haar gemoed op edeler bedryv
Dan Judith ondernam ten koste van het lyv
Des groten Holoserns. Zy, van een groot vermogen,
Beguigelt door het goud des trotzaarts slaap'rige ogen.
| |
| |
Hy eischte water slegts. Zy reikt in ene Schaal
Van goud hem zuivel toe. Haar vriendelyk onthaal
Misleide Sisera, die niets nu scheen te vrezen:
Maar dagt by Hebers Vrou in veiligheid te wezen.
Zet u, beveelt hy haar aan d'Ingang van de Tent.
Zo het vervloekte volk om my zyn boden zendt,
(Dus vloekt in zynen nood in 't drinken van het zuivel,
Ten teken van zyn Trotz, nog die gevleezde Duivel.)
Zo iemand vraagt van 't Rot, dat Baal nog Moloch vreezt,
Het vreze voor myn wraak! of ik hier ben ge weest,
En werwaards Sisera zig heden heeft begeven?
Zeg: dezen zag ik niet. Behou my by het leven.
Zy ziet hem vrolyk aan, zwygt stil, en wel te moê
Dekt zy Gods weêrparty weer met den deken toe.
Zy zet zig aan de Tent, vervuld met rein verlangen,
Dat enen diepen slaap zyne ogen mag bevangen.
Driewerv verzugte zy: dat God haar zuiv're beê,
Gelyk hy onlangs die van Isrels Moeder deê,
Tot Eer van zynen Naam, en Jakobs heil wou horen!
Driewerv zag zy de Lugt gelyk de Zonne gloren.
Maar toen een vuur'ge straal naast hare zyde schoot,
Vertroude zy, dat God haar zynen bystand boodt.
God, die zyn Israël zo strenglyk had geboden:
Het Nageslagt van Cham door 't Oorlogszwaard te doden.
Daar Jakobs Rigteres d' uitvoering nam ter hand,
Daar heure grote daên nu klonken door al 't land,
Daar past het Jaël ook gehoorzaam op te merken,
En met Vrou Debora als Dienares te werken.
| |
| |
Men noeme dan deez' daad van Jaël valsch nog kwaad:
Maar Trou aan Debora en volging van Gods Raad.
Nu luistert zy en hoort den matten vlugter slapen,
En naden zagtkens hem. Zy heeft geen Oorlogswapen,
Geen Zwaard, geen Spiez, nog Pyl, nog scherpe Slingersteen,
Waar meê hy Israël nog flus wou tegentreên,
Toen hy met enen slag zo vele onnooz'le zielen
Door zyne Kryg'ren dagt vermetel te vernielen.
Zy heeft een Hamer reê, en rukt uit hare Tent
Een nagel, scherp van punt. Eer hy zig overënd
Kan regten, daar zy hem ziet op de zy gelegen,
Daar zy geen tyd verspild met nutlooz overwegen,
Dryvt zy de Nagelpunt met zo een harden klop
Door bei de slapen heen van zyn godlozen kop,
Dat zy, met brein bemorst diep in den grond blyvt steken.
Zy werpt den Hamer neêr, en slaat, vol moeds, den deken
Van 't Rif, en rukt met drift het Lemmer uit de scheê.
Zy grypt zyn eigen Zwaard, en houwt met ene sneê
Hem daar den kop mede af. Zy, door geen woedend grommen,
Door geen verwilderd oog, nog geen erbarmlyk krommen
Van onverdraagb're pyn, nog Tandgeknars vervaard,
Blyvt na dit grootsch bedryv gelyk voor heen bedaard,
En dankt den goeden God voor zyn grootdadigheden.
Maar Debora, die nu op alle hare treden
Zo menig Myl in 't rond den bangen vlugteling,
Tot Benden zaamgedromd versloeg door Isrels kling:
Noopt Barak zig met haar naar Jaël te begeven.
Daar liet gevoelt ze in 't hart, des vyands hoofd het leven.
| |
| |
Zy rennen zegeryk, hun voeten met het bloed
Der Heidnen verwende, die dapp're te gemoet.
Zy ziet hen naulyks, of, door edel vuur aan 't blaken,
Terwyl een lieve lach rolt uit haar roze kaken,
Wenkt zy hen naarde Tent. Ja roept, op nieu verkloekt:
Komt herwaards en ziet hier den Kryger dien gy zoekt.
De brave Profetes, die reeds voorheên kon spellen,
Dat ener Vrouwe hand dien sterken zoude vellen,
Die als een Haaz, die zig in 't bevend kruid verstak
En opgeroken wierd door enen vluggen Brak,
Door haar en haar gevolg, op 't blikkeren der klingen,
Angstvallig wierd gejaagd uit zyne Legeringen:
De kloeke Debora treedt nu in Jaëls Tent.
Daar ziet zy Sisera, die zo veel landellend
Aan Isrel had verwekt, genageld, doorgehouwen.
Zyn Woede, Wanhoop, Pyn, en Trotz kan men beschouwen
In al den ommetrek van 't grynzend aangezigt,
Dat in 't gedolde bloed en brein begraven ligt.
Fluks vliegt het wild genigt uit Kinaas vette velden,
Om aan gantsch Israël het eind des stryds te melden.
Het wekt heel Gilead, en Dan, en Aser op,
En al wat niet verscheen op Thabors steile top,
Om tans Vrou Debora, als met gevlerkte voeten,
En een demoedig hart, heilwenschende te ontmoeten.
De Zee, het Land loopt leeg om Sisera te zien,
En haar als Rigteres zyn hulde en trou te biên,
Met smekingen, dat zy elks misbedryv vergeve.
Dat Moeder Debora, dat Veldheer. Barak leve!
| |
| |
Dat Jaël zy geroemd zo lang de gouden Zon
De wereld overlicht, dat dapp're Zebulon,
Dat strydb're Naphtalie, dat de Edelen der Volken
In eeuwigheden zyn gezegend uit de wolken!
Zo zingt de menigte in haar reien bly te moê,
Myn grote Godsheldin en hare vrienden toe.
De Maagden trommelen op 't bly geluid der snaren,
't Zoetluidende Muzyk noodt zelv de Legerscharen,
Die in het eeuwig ligt, bevryd van allen dwang
God juigend hulde doen, te luist'ren naar dien Zang.
De blyde Melody der huppelende reien
Geevt antwoord op den Toon der Harpen en Schalmeien.
Gods Wond'ren, Deboraas en Baraks vroom Beleid,
De Moed van Jaël word volmondig tans verbreid.
De Bergen luisteren, de Zeën krygen oren,
Daar zy uit enen mond dit bly Triumslied horen.
O Horebs stug gebergt! Gy hebt, toen Abrams God
Het reizend Israël beschonk met zyn gebod,
Al de Aarde en Hemel zien op zyne komst bewegen,
Daar al de Volkeren met tzitteringe zwegen.
O Seir! gy! gy zaagt dien God in een kolom,
Daar hy de Heirbaan weez voor 't draagbaar Heiligdom,
Na hy zo vrezelyk, door nooit gehoorde wond'ren,
Zyn Volk van al 't geslagt der wereld af wou zond'ren.
Ook Thabor, en met hem de Bergen in het rond
Ontzetten zig toen God, ter staving van 't Verbond,
Waar in hy Abrams Zaad had eeuwig trou gezworen,
Op 't yzlyk donderen, verwekt door de Englen koren,
| |
| |
Weerligtend nederkwam, om zynen Gunstgenoot
Tor schrik der Heidenen te redden van den dood.
Nu scheen het of de Geest van Debora Poëten,
Als El-en-Medad eer ook maakte tot Profeten.
Er zyn van 't reiënd volk, die op dit zegefeest
Van Thabors steil gebergt verrukt in zin en geest
Aanheffen: ja deez Berg zal van deez' dag gewagen,
Als 's Vaders Gunstgenoot in de Euangelie dagen,
Verheerlykt als de Zon in 't heilig aangezigt;
Gekleed in een gewaad, zo wit als 't eerste ligt,
Als Abrams Heer en Zoon, verzeld van zyne boden,
Den Geest van Amrams Zoon op zynen kruin zal noden.
Dan moet nog van de daên van onze Heilandin,
Een Lovspraak zyn vermeld op zyn bewolkte Tin.
Zwyg Schelvzee. Zwyg Jordaan, die wond'ren zaagt gebeuren;
(Dus Zingen and'ren weer.) Hy die de Zee met deuren
Beschut, Rivier en Beek in haren loop bepaald,
Heeft Kison opgeruimd, om 't Heir, dat zegepraalt
Te helpen in den stryd. Is Farao verdronken,
Is al zyn magtig Heir op uwen grond gezonken,
Wierd uwe Vloed gevormd tot enen glazen muur
Op de aankomst van het Volk, geleid door Wolk en Vuur:
De Kedumim, hoe gryz en afgeleevd van dagen,
Gewoon om zynen loop allengskens te vertragen,
Viel als een Bron, die eerst uit ene Rotze schiet
Met onbetoomb'ren vaart in Kisons snellen vliet,
En met dien stroom vermengd heeft zy, met wild geklater
Den vyand weggesleept naar d' afgrond door het water.
| |
| |
O Blakerende Zon! O zilverblanke Maan!
Moest gy aan 't Firmament verwonderd stille slaan!
O Schathuiz van het Ys, den Hagel, en de Winden,
Moest Gy u openen tot heil van 's Hemels vrinden!
Toen Veldheer Jozua voor uw gezigt den stryd
Kloekhartig heeft gevoerd, den Amoriet ten spyt:
Al 't Hemelsch Heir heeft zig gemengd in onze noden,
Het Eng'lendom heeft zelv zyn bystand ons geboden.
Loov al wat loven kan Gods uitgestrekte magt,
Die Jabins Heerlykheid nu heeft ten val gebragt.
De naam van Debora rolle eeuwig van de tongen.
Men had op nieu haar Roem luidrugtig opgezongen:
Maar zy, door heilig vuur van 's Heren Geest ontvonkt,
Terwyl Ernsthaftigheid op 't brede voorhoofd pronkt,
En ed'le Wyzheid, die, door God zelv onderwezen
Het nakend Lot voorspelt, staat in haar oog te lezen,
Wenkt, door een aandrift, die van ouds elk Gods Profeet
Gevoelde, voortgenoopt, het volk, dat lang en breed
Voor haar vergaderd staat, tot een opmerkend zwygen.
Een opslag van haar oog kan 't al in stilte krygen.
De menigte staat stom. Des barst haar schel geluid
In dezen Zegezang voor 't oor der volken uit.
Juich Aarde! en Hemel juich! nu God zig heeft gewroken
Aan Isrels Weerparty! Dien Sterken is verbroken,
Door 't volk, wiens dapp're ziel die voor zyn Hoogheid beevty,
Vrywillig tot den stryd zig aangeboden heeft.
Dat nu de Koningen, dat nu de Vorsten horen,
Hoe ik d' Almogenheid, die Isrel wil begloren,
| |
| |
Daar hy gezeten is op zynen gouden troon;
Hoe ik, ik die verwon, aan Abrams Schild en Loon,
Die Israël van 't Juk des Heidens wou bevryden,
Met een demoedig hart myn zegelied zal wyden.
Jehova! eeuwig groot en wonderlyk van daad
Het heuge Seir lang hoe gy ten stryde gaat.
Dan trilt de stugge rotz, de lugt schynt weg te druipen,
Als Edom op uw komst moet in spelonken knapen.
Het Aardryk schud wanneer ge uw voeten daar op zet.
Hoe beevde Sinaï by 't dond'ren uwer Wet.
Ja voor het vlammend oog des Gods der Israliten
Verschuilen Zeën zig tot Schrik der Amorten.
Zag Jaël in haar jeugt, zag Anaths dapper zaad,
De kloeke Samgar, eer de Temmer van 's lands kwaad,
Hoe woeste Rovery, door klagen niet te wenden,
Den werelozen hoop met plonderende benden
Baldadig viel op 't lyv; hoe elk wierd afgemat
Door 't lang en stotig gaan van menig moeilyk pad,
Daar op gebaande paên zig niemand dorst begeven:
Vermids de stropery daar loerde op 's wand'laars leven;
Moest de arbeidzame Boer van Dorp, en Vlek, en Veld,
Met de ogen naar zyn Schuur wegvlugten voor 't geweld;
Heeft u, O Godsgeslagt! een drom van ak'ligheden
Zo vele dagen lang als tot de dood bestreden:
Ik, Debora, stond op, begaan met u gekwel;
En wierd een Richteres tot heil van Israël.
U heb ik tans, (gelyk een Moeder vol ontfermen
Haar vege kind'ren neemt met tranen op hare armen,
| |
| |
En En teder koestert, en bestierd met haren raad.)
Gehandhaavd, daar ik u redde uit uw naren staat.
Heeft Isrel ooit zyn God versmaad voor nieuwe geden;
Heeft hy des Heren dienst, aan hem zo streng geboden,
Verwaarloost: dan dan wierd in zyn verzwakte poort,
Des vyands Krygsklaroen met tzittering gehoord.
Dan had hy 's Hemels wraak zo zwaar op zig geladen,
Dat hy den Heiden zig in 's broeders bloed zag baden.
Dan had hy magt nog moed om wederstand te biên.
Dan wierd er naulyks Spiez nog Beukelaar gezien
By veertig duizend Man der bange Israëlyten.
Die zulk een ramp niet God, maar hun godloozheên wyten.
Nooit dult een yv'rig God de onteering van zyn naam.
Dat zig 't boetvaardig hart van dezen gruwel schaam.
Myn hupp'lend hart verhoogt al de Overste der Stammen,
Die, vrezende nog Zwaard, nog Zeiz, nog Vuur nog Vlammen,
Met een vrywil'ge ziel aangrepen 't Krygsgeweer,
Ten voorbeeld van myn volk. Gy! Loovt met my den Heer!
Dat Vorsten dezer aard die pragt en praal beminnen,
Zig zettende in den Zaêl op sneeuwitte Ezelinnen,
Dat zy door wie 't gemeen de billykheid bepleit,
Verheven boven hun in ed'le aanzienlykheid;
Dat elk, voor wien de daên des Heren zyn gebleken,
Van zyne wonderen met diepen Eerbied spreken.
Spreekt daar, daar eer 't gedruiz der woeste Schuttery,
De Waterscheppers joeg van de een en and're zy
Der dorst verslaande Bron, bespottende uw gebeden
Om maar een luttel vogts, van Gods geregtigheden.
| |
| |
Van Gods geregtigheên, aan Israël betoont,
Aan Israël, zyn volk, dat nu weer zeker woont.
Waak op! O Debora! dat Barak mede wake!
Waak op! waak op! O Held! dat uwe ziele blake
Met my; om, God ter eer, die Chams geslagt verstiet,
En Abrams Zaad verkoor, te zingen 't Zegelied!
Gy Zoon Abinoams verknogt aan myn belangen,
Toon uw Triumf! lei uw gevangene gevangen!
Toon al 't geschapene: hoe Jakobs overschot
De Heerschappy verwierv op Kanans magtig Rot.
Ik mag naar 's Hemels wil geweldige beheren.
Een Ephraïmmer mogt den Amalek verneêren:
Ook Ephraim heeft nu met brave Benjamin,
En Machirs moedig kroost, vereend in ziel en zin
Met dapp're Zebulon, ten Oorloge aangeschreven,
Toen ik zyn steunzel was, gewaagd het dierbaar leven.
De Vorsten Issasschars, getrou aan hunnen Pligt,
Vervoegden zig by my. Myn Barak, die nooit zwigt
Voor 's vyands wild gezwets, vloog heen op snelle voeten
Om moedig op Gods Eerden Dwingeland te ontmoeten.
O Ruben, die vast wikt en weegt, en niets besluit,
Der broed'ren Noodkreet riep ook u ter stallen uit.
't Geblaet van 't wollig Vee klonk zagter in uwe oren
Dan 's Vyands Moordgeschrei. Gy! die uw moed te voren
Op Kanan had beproevd: waarom verschoolt gy u?
Gantsch Gilead hieldt zig voor 's Heren Oorlog schuw.
En Dan, en Azer kroop, door vreze in 't hart genepen,
In holle Rotzen weg, of vlugtte op vlotte Schepen.
| |
| |
Het roemryk Zebulon heeft, Israël ter baat,
Met Naphtalie vereend, zyn ziel ter dood versmaad.
De gryze Thabor kan van hunnen moed getuigen.
Hoe Jabins Hovaardy voor Jakob moeste buigen
Vermelde Thaänah, Megiddo spreke er van.
Zy zagen Sisera met al zyn Eedgespan,
Gewoon met dol gesnork op buit en bloed te vlammen,
Verslagen door de vuist van Isrels braavste Stammen.
De Godsstad daalde neêr en sloeg myn Leger gaê,
De Hemel zelv bestreedt den wreden Sisera.
Het gloeiend Firmament, de Starren uit haar kringen
Vertzaagden meer zyn Heir dan glinsterende klingen.
De vlugge Kisons Beek, door 't loeiend stormgeweld
Uit zyne Kil geprest, golvde over Dal en Veld.
De Drift van Kedumim, gepaard met Kisons Stromen,
Deed duizend duizenden in 't vlugten ommekomen.
Juich! myne ziele juich! nu ge op den Sterken treedt.
De Wagenaar die slus het Seissenrad bereedt,
Wierd door dat eigen rad verzeerd aan al de leden.
Zyn moedig Paard wierd zelv de Verszen doorgesneden.
Vervloekt moet Meroz zyn, naar 't Woord van Gods gezant,
Vervloekt zy haar geslagt; nadien het, overmand
Doof wrevel, met myn Heir niet is ten kryg verschenen:
Het weigerde zyn hulp aan 's Heren volk te lenen.
Dat Jaël, Hebers Vrou, om haar beroemd bedryv,
Meer dan de gantsche kunne in zegeninge blyv.
Hy eischte een waterteug om zynen dorst te lesschen:
Zy, kloek van harte, goot uit een der zuivel Flesschen
| |
| |
De vette Botermelk in ene gouden Schaal.
Zy sloeg haar slinke hand, na 't welbeleid onthaal,
Om enen Spyker toe: haar, regte greep den Hamer,
In den Verëelten vuist der arbeidsliên bekwamer
Dan in een Vrouwe hand. Zy klopte Sisera,
En heeft volmoeds, (waar vind haar stoutheid wedergaê?)
Toen zy des nagels punt zag, door zyn slapen steken,
Daar hy te ronken lag, den kop hem asgestreken.
Hy kromde zig van pyn. Hy viel. Hy lag daar heên.
Hy viel voor haren voet met stuipen in de leên.
Daar hy zig had gekromd, daar kon men hem beschouwen.
Doornageld, omgebragt van een der braavste Vrouwen.
De Moeder Siseraas keek vaak ter Venster uit,
Verwagtende zyn komst en gaven van den buit,
En riep: wat is 't? waarom mag nog zyn Koetz niet komen?
Word nog de radde gang zyns Wagens niet vernomen?
Haar erg bedenkend hart word in zyn ongeduld
Nu door der Maagdenrei met laf gevlei gevuld.
Dan antwoord zy zig zelv in haar verdrietlykheden,
Verwilderd, in haar oog, verward in hare reden:
Wat haak ik naar de komst van mynen groten Zoon;
Zou hy niet eerst den buit, de dapperheid ten loon,
Verdelen? Zoude hy niet elk der kloeke Mannen,
Die aan zyn dienst verpand den stalen boge spannen,
Beschenken met een boel? hy kleedt zig in 't gewaad,
Dat door 't Borduurzel gloeit gelyk de dageraat.
Hy steekt zyn helden tans in kleurige Oorlogsrokken,
Den vyand, nu verdelgd, groothartig uitgetrokken.
| |
| |
Dat eeuwig Gods party dus sneuv'le van rondom!
Dat daar en tegen, Heer! uw ervlyk Eigendom,
Dat uw gevreezde naam en daên houdt in gedagten,
Groeie als het ryzend ligt, in luisterryke kragten.
Dus Zong myn Debora door heilig Vuur bezield,
Na zy de volle Zege op Chams geslagt behield.
En trekt by 't bly geluid der rommelende trommen,
By 't slaan van menig Harp, met haar manhafte drommen,
Vast om haar heen geschaard als Byen om haar Vorst,
Daar elk de kostb're buit aan hals en handen torst,
Naar Silo, op een Berg in Ephraim gelegen:
Een Stad, waar driemaal 's jaars het volk van allerwegen
Ten Godsdienst henen ging. Hier stond de Orakeltent,
Waar in op 's Priesters borst Gods wille wierd gekend.
Hier reutelde het bloed van duizend offerhanden,
Die 't dankende gemoed ziet tot Gods eer verbranden.
Hier roept de Rigteres, van zulk een brede naam,
En uitgebreid gezag de Stammen Jakobs zaâm,
Om voor Gods Aangezigt verëend van ziel te zweren:
Dat zy tot Peörs dienst nooit zouden wederkeren:
Maar eeuwig dhnkbaar zyn voor 't heil aan hun betoond.
Dat zy der goden God, zo vaak door hun gehoond,
Gehoorzaam zouden zyn door 't doen van zyn bevelen.
Waar op men 't Amen hoort. En menig beest ziet kelen
Voor 't brandend outerplat. Elk offert naar zyn magt.
De donk're Wierook vormt den dag in enen nagt.
Zo menigvuldig zyn nu de uitgezogtste roken,
Door de Opperouterman voor 's Heren neuze ontstoken.
| |
| |
't Verzoende Wezen toont uit een verligte wolk
Zyn onbegrepen Gunst aan zyn verheerlykt volk.
|
|