Inleyding tot de hooge schoole der schilderkonst: anders de zichtbaere werelt
(1969)–Samuel van Hoogstraten– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 267]
| |
Vyfde hooftdeel.
| |
[pagina 268]
| |
d' alderlichtste verwen, als witten en mastekotten, moeten bepaelt blijven. Ik meyne hier niet, datmen geverfde kleederen of iets dat van natueren bruin is, noch zelfs het blanke naekt, met witten of mastekotten moet ophoogen, want dat acht ik belachelijk; maer ik wil datmen deeze verwen alleen met d' alderklaerste lichten vergelijke, en haer dus met zijn gedachten in den eersten graet stelle. In den tweeden graedt stellen wy, als half verlicht, de schampingen, en vergelijken die met onze mezetinte, of half-verwen op de bruinte van ookers. In den derden graet stellen wy, als maer een vierdepart verlicht de gemeene reflexien of wederglansen, deurschijningen, en al wat in de schaduwe eenige kennelijkheyt verooorzaekt; en vergelijken die tegens bruin root. De rechte schaduwen, die echter noch eenich scheemerlicht deelachtich zijn, als misschien een achtste deel, stellen wy in den vierden graet: en vergelijken die met omber. Maer de holle dieptens, die van alle licht of wederglans berooft zijn, stellen wy in den vijfden en laetsten graedt, en vergelijken die met onze zwarten, en alderdiepste verwen. Deeze aenmerking zal ons voorzichtich maeken, om niet meer t' onderneemen, als het vermoogen onzer verwen toelaet. Want als wy te hoog opheffen, zoo zullen wy om laeg te kort schieten, gelijk een gebeurt, die in 't schilderen van een nachtstuk een brandende toors of hen kaerse voor aen stellen: want zy hebben de macht niet, het resteerende werk zijn behoorlijke klaerheyt te geeven. Rembrant heeft de maet van een kaerslicht in eenige bruine printjes nae zijn vermoogen uitgebeelt, maer als men die lichjes toedekt, zoo blijft de rest van 't werk donker: daer wy gewoon zijn, als men ons iets by de kaers laet zien, onze hand voor 't licht te houden, op dat het onze oogen niet en belette alles op 't klaerst en kenlijkst te onderscheyden. En zeker, wanneermen iets byzonders in Schildery vertoonen, en alles in volle kracht doen zien wil, zoo is 't ook wel waert, datmen de vlam van een kaerse of fakkel ergens doe achter schuilen: want die bloot laetende, zou denze 't vermoogen van onzen eersten graed van licht alleen behoeven. En zoo men zijn voornaemste werk in volle kracht geschildert hadde, zoo zouden 'er verwen tot de lichten ontbreeken. De Schilder, die in Juno en Pallas al de schoonheeden, die hy bedenken kon, gebracht had, en toen als uitgeput was, zette Venus van achteren. Zoo zal 't ook geoorloft zijn deeze lichten te dekken. Maer ik wil de geesten dit voor geen wet opdringen. Heeft iemant lust om de lichte vlam van kaers of lamp eens in zijn tafereel te doen schijnen, wel aen, dat hy dien lust vry boete, en 't verschil, dat 'er tusschen 't licht en 't verlichte is, wel waerneeme; gelijk het van Gerrit Douw en zijn naevolgers tot verwonderens toe is te weeg gebracht. |
|