hoorsaemen gehoorsaem was gemaeckt. Dus heeft het hem belieft, dat d'aerde distelen en doornen soude voortbrengen; niet dat distelen en doornen in haer geslachte schepselen des vloecks zijn! neen, sy hebben haere deughden, opsicht, en schickingen gehadt van den beginne; sy zijn der landt-lieden hoogsten wensch, en daer sy groeyen, geven een teecken des segens. Dus dat in de voorschreven vloeck alleen wordt bezegelt, dat de stoffe die ons steecken en quellen soude, ons soude voortkomen door de aerde, en by 't gebruyck der schepselen ingelijft worden: waer in dese distelen en doornen besloten wassen, en in ons verradelijck komen met het suyverste der spijsen tot het diepste onses lijfs; en hoewel sy dus verborgen staen, doch ten laetsten scheyden sich van 't suyverste des voetsels, worden stijf, runnen tot slijm, tot slijck, tot sant, tot steen: gansch niet alleen onbequaem om het ingeesten des levenden Archei ontfangen; maer oock houdende haren wilden steeckenden aert, zijn in ons geworden de stoffe van het meestendeel der sieckten. Want soo haest 't goet bloedt is verteert, soo blijft dese geronne stoffe noch over, onbequaem tot voedtsel, onbequaem ter verteeringe. Dus verhart sy haer selven hoe langer hoe meer, en erger naeder eygenschappen aerc, dien sy heeft uyt der aerden mede gebracht. Dit zijn de distelen en doornen des vloecks, die t'sedert in de natuer haere bestendigheyt heeft gevonden. Geluckigh is den mensch wiens maegh dese stoffe scheydt in de eerste oft tweede verduwinge, en met de vuyligheyt uytwerpt. Alsoo desen onsen gemeynen vyandt by den helschen ons is veroorsaeckt, noemen wy hem tarter; by gelijckenis wordt oock den wijnsteen daerom tarter genoemt: want den wijn kleeft binnen in 't vat soo verre hy staet een steenige schorsse, verscheyden van de gist der wijnen; mits desen blijft sonder verharden, en valt ten bodem: daer den tarter boven, en ter sijden des vats gelijckelijck aenkleeft. Ter saecken dan dat den tarter ons van buyten met de spijsen en drancken aenkomt, wordt hy ge-