Inleiding
De lezer, dat is de gebruiker van het boek, kent het boek in zijn hand en onder zijn oog als datgene wat hem op een eigen, specifieke wijze informatie verschaft - of hij daarvan geniet dan wel walgt, of het hem vermaakt, prikkelt tot tegenspraak, zijn kennis vermeerdert, hem verwart, verveelt of wat dan ook. Voor hem is het boek in de allereerste plaats inhoud. Overdracht van inhoud is dan ook de functie van het boek.
Toch kent de gebruiker het boek ook als materiële vorm. Hij kan een boek te groot vinden, of te zwaar, of prettig in de hand. Hij beoordeelt het papier: te dik, te dun, waarom zo geel, waarom zo grauw, het is mooi, het is licht, het is prettig onder de aanraking van de hand. Hij kent, zonder bibliofiel te zijn, in de praktijk van het gebruik de kwaliteit van de letter, een kriebelige, een die mooi is, raar is, prettig is voor het oog. Hij kent, die gebruiker, kortom vele materiële aspecten van het boek. Hij heeft een uitgesproken verhouding tot het resultaat van het boekenmaken dat geen einde neemt.
Deze platenatlas nu brengt de taak, de doelstelling, de idealen en de problemen, het bedrijf dus, van hen die het boek maken wanneer de kopij geleverd is. De afbeeldingen geven daarvan althans allerlei aspecten. Bij nauwkeuriger beschouwing zal inderdaad duidelijk worden dat hetgeen zij geven behoort tot wat aangeduid wordt in de titel van dit werk. Het is de weg van kopij tot druk.
Die lange en gecompliceerde weg wordt echter geenszins in alle opzichten weerspiegeld in de afbeeldingen van deze platenatlas, noch wordt de gang van zaken volledig geanalyseerd en behandeld in de tekst die aan de afbeeldingen werd toegevoegd. De keuze van het papier bij voorbeeld komt nauwelijks en dan nog vrijwel indirect tot uitdrukking. En van welk een eminent belang is toch papier voor het drukresultaat! De gebruiker van dit werk kan het constateren aan die gevallen waarin mindere kwaliteit van papier in het verleden oorzaak was van doorslag. Verschillende afbeeldingen tonen hem dat. Verkeerde keuze, zuinigheid in het ergste geval, leidde dan tot vermindering van de esthetische waarde, beïnvloedde soms zelfs de leesbaarheid, de bruikbaarheid van het boek derhalve, in kwalijke zin. Al evenzeer geldt dit voor een andere, niet minder invloedrijke factor in het drukkersbedrijf, dat is de keuze van de inkt. Natuurlijk geven de afbeeldingen de gevolgen daarvan in letterlijke zin te zien. Toch presenteert en behandelt dit werk ook zulk een aspect niet expliciet.
De beschouwer, de lezer, de gebruiker van deze platenatlas met tekst zal kunnen vaststellen, dat het werk in genen dele pretendeert een handboek voor de drukgeschiedenis te zijn. Het wil dit zelfs niet zijn. Wat is dit boek dan wel in zijn eigen, geenszins toevallige bedoeling?
Als alle boeken heeft ook dit werk zijn geschiedenis. Kent men die, dan zal men de structuur van atlas en tekst en hun bedoeling beter begrijpen. Die geschiedenis