| |
Een Kerkelijke sequenti', ofte Refereyn van 't selve Heylige Sacrament.
LOoft, o Syon, den Behoeder,
Looft uw' Leytsman ende Voeder,
Met lofsangh, en soet geklanck.
Wat ghy mooght, dorft vry soo veele,
Want tot sijns lofs minsten deele
Sult ghy wesen veel te kranck.
Dit 's den theem des lofs verheven:
't Broot dat leefd', en geeft het leven,
| |
| |
Quantum potes, tantum aude:
| |
| |
Wert ons heden voort bereet.
't Welck in 't laetste avontmaele
Werdt d'Apost'len sonder fale
Eerst ghegeven: soo men weet.
Dus den lof zy vol, en klincke,
En 't jolijt des herten blincke,
Met ghenoeghte wel vermeld.
Want als heden hout men memorie,
Hoe des tafels weerde Ciborie
Ons is eerstmael in gesteldt.
Aen dees tafel 's nieuws Rijcks Heere,
Het nieuw Paesschen, met nieuw eere,
Eynd den ouden Phasen-tijdt.
't Nieuw verstoot het oud' belegh,
Waerheydt jaeght de schaduw' wegh,
't Licht verdrijft den nacht seer wijdt.
't Welck in dat mael Christus dede,
Laste hy te doen, met zede,
Door dit onderwijs divijne,
Consacreertmen broodt met wijne,
Soo ons wel wordt voor-ghelesen,
't Broot veranderd in 't vleeschs wesen,
En den wijn in Christus Bloedt.
Dat verstant nog oog' kan mercken,
| |
| |
Quem in sacrae mensa caenae,
Sit laus plena, sit sonora,
Dies enim solemnis agitur:
In qua mensae prima recolitur
Novum Pascha novae legis,
Quod in caena Christus gessit,
Quod in carnem transit panis,
Quod non capis, quod non vides,
| |
| |
Komt ons door 't geloofs verstercken
Want natuer dat niet en doet.
Onder dees verschey figuren,
Teeckenen, sonder natueren,
Schuylt den excellentsten pand.
't Vleesch is spijs, 't Bloed dranck in deelen,
Nochtans Christus blijft geheele
Onder yder deel vaillant.
Blijft in 't nutten ongeschonden,
Sonder brake, scheur, of wonden,
Maer geheel werd hy ontfaen.
Of hem een of veel ontfangen,
Soo veel een als duysend langen,
Noch en word hy dies verdaen.
Hem ontfangen goe' en quade,
Maer met seer diverschen grade,
Van het leven, of van dood.
Dood voor quae', voor goe' is 't leven
Siet eens; van gelijck een geven,
Hoe verschil is 't eynds exploot.
Als gy 't Sacrament siet breken,
In 't geloof niet weest besweecken,
Soo veel is in 't stuck van 't teecken,
Alsser in 't geheele was.
Want des wesens is geen braecke,
Alleen 't teecken krijght de laecke:
| |
| |
Signis tantum & non rebus,
Caro cibus, sanguis potus,
Manet tamen Christus totus
Non confractus, nec divisus,
Sumit unus, sumunt mille,
Quantum isti, tantum ille;
Sumunt boni, sumunt mali,
Mors est malis, vita bonis:
Ne vacilles, sed mementor
Tantum esse sub fragmento,
Signi tantum sit fractura;
| |
| |
Dies statuer of standt der saeck
Altijdt blijft in eenen pas.
Siet het broot der Eng'len Chooren
Wordt geleyt den Pelgrims vooren,
Broodt dat kinders toe sal hooren
Werpt men geensins voor de hondt.
In figueren is 't bewesen,
Als Isaac wierdt verwesen,
En het Paesch-lam uyt-ghelesen,
Als oock Isr'el 't Manna vondt.
Goeden Herder Broot waerachtig,
Weest ghenadigh Jesu machtigh:
Spijst ons, sterckt ons, hoort ons klachtigh,
Maeckt ons 't eeuwigh goet deelachtigh
Ghy wijs, machtig, niet om tellen,
Die ons spijst in 't sterff'lijck quellen,
Wilt ons daer aen tafel stellen,
Als meed'-erven en ghesellen
Van de Borghers triumphant.
| |
| |
Qua nec status, nec statur
Tu qui cuncta scis & vales,
Qui nos pascis hic mortales,
|
|