Monnikje Lederzak
Een van de merkwaardigste boeken, die ik in lange tijd in handen heb gehad, is wel Jou Pu Tuan van de Chinese schrijver Li Yü (Verlag die Waage, Hamburg, 1965). Het heeft als ondertitel ‘Ein erotisch-moralischer Roman aus der Ming-Zeit, 1633’. Dat klopt wel. Achttien van de twintig hoofdstukken zijn gewijd aan de amoureuze avonturen van de hoofdfiguur, die de fraaie naam draagt ‘Vormitternachts-Scholar’, een jongeling die ‘weiblichen Umgang und Liebesgenusz weniger bei Tag als bei Nacht schätzte, bei Nacht aber nur bis Mitternacht, nicht später’ - duidelijk een fijnproever dus. Aan het slot gaat deze lijvige, amusante, geestige ‘schelmenroman’ mag ik wel zeggen naar een werkelijk tragische ontknoping, die onze jongeling tot inkeer brengt en terugvoert naar de kluizenaar, die hij in het begin van de roman ontmoet had: ‘Priester Einsamer Gipfel’, die men schertsenderwijs ook wel ‘monnikje Lederzak’ noemde. Deze inkeer is zo ingrijpend, dat jongeling Vormitternachts-Scholar (voortaan v.s.) nadat dromen en herinneringen zijn slaap hebben verontrust, resoluut een groentenmes neemt, het nog eens extra bijslijpt en met één haal de apparatuur bij zichzelve verwijdert, die hem eens zoveel vreugde had bereid. ‘Es hatte nicht einmal sonderlich wehgetan’, schrijft Li Yü dan aanmoedigend. Maar hoe veelzijdig hij ook is geweest, als chirurg sla ik hem toch niet hoog aan. Ook dit houdt verband met de apparatuur. Onze jongeling had namelijk een wat oudere vriend, een ‘bloedsbroeder’, die van beroep ‘edelbandiet’ was, een soort Chinese Robin Hood, die in hoog aanzien stond omdat hij alleen bij de zeer rijken placht in te breken. Nu was de klacht van v.s. dat hij bij het opbouwen van een grootse slaapkamercarrière gedwarsboomd werd door het feit, dat de werkelijk schone Chinese vrouw zich nooit op straat vertoonde. Wat daar liep was maar slavinnenrifraf. v.s. vroeg nu zijn vriend de edelbandiet, als hij toch aan het inbreken was, een oogje te willen openhouden voor iets heel moois. Deze beloofde dat wel, maar wilde zich eerst overtuigen of v.s. wel fors genoeg van bouw was voor zijn hoge aspiraties, v.s. was daarvan vast overtuigd en bleef dan ook gebroken achter toen zijn vriend, na in-