Brieven van en aan Jacob Israël de Haan 1899-1908
(2018)–Jacob Israël de Haan– Auteursrechtelijk beschermd191. De Haan aan De Koo, 22 oktober 1908Zeer waarde Heer De Koo, ik heb vanavond eenen zeer verzoenenden brief van den Heer W. gehad, die mij verzekert, dat hij geheel te goeder trouw is geweest, en dat hij ook niet aan mijne goede trouw heeft getwijfeld. Ik zal de hand, die hij mij toereikt, niet afwijzen, maar aangenaam wordt de verhouding toch nooit en heel veel in de Groene schrijven zal ik toch niet meer. Van mijne zuster accepteerde Mr W. een mooi feuilleton777., en dat draagt wel wat tot mijne goedmoedige stemming bij. Gisteren is de Candidatuur778. hier gespeeld, dat wist u zeker? Het is mooi, koud weer. Ik wandelde wel een uur in het Vondelpark. Daar is 't nu toch zoo mooi! Wordt u maar gauw weer goed gezond en geloof mij altijd geheel de uwe Jacob Israël de Haan
De novemberaflevering van De Nieuwe Gids779. bevatte een aanzienlijke bijdrage van Jacob Israël de Haan: een tiental ‘Fijne fragmenten’, waaronder vier ‘Stadsgezichten’: ‘Zaandam’ (met een slotpassage die weer een bekend motief presenteert: ‘ik herinner mij het feit, dat een Oostersche Koning van Meden en Perzen intocht hield met rijtuigen en losse ruiters, hoog over den dijk te Zaandam’780.), ‘Nijmegen’, ‘Cuilemburg’ (welke stad met Haarlem vergeleken wordt: ‘Eene stad is schooner naarmate zij op Haarlem gelijkt’) en ‘Tusschen de steden’ (dat ons opnieuw naar een huis aan de Noorder-IJdijk brengt, ‘waar ik ging rusten op den tijd, waarin het stedelijke leven mij had moede gemaakt, zonder macht en moed’781.). Van de overige fijne fragmenten noemen wij ‘Kétef-Merierie’ (waarin ‘een kwaadwillige en Aziatische duvel’ voorkomt, de ik ‘word volkomen door hem bezeten, wanneer hem dat aangenaam was’: het gaat niet om de Sótòn-figuur uit de nerveuze vertelling ‘Over de ervaringen van Hélénus Marie Golesco’) en het fragment ‘Een bad’ (met de geestige inzet: ‘De verschillende wijzen, waarop men, wat warmte en geurigheid betreft, een bad kan klaarmaken, vormen samen eene fijne wetenschap, waaraan de meeste menschen geheel of wel bijna geheel zijn vreemd gebleven, maar waarvan ik diep doordrongen ben, waardoor ik fabelachtige staten van genot beleef’). Boven deze belangrijke bijdrage in een belangrijk tijdschrift had De Haan een opdracht geplaatst: ‘Aan: Prins Philipp zu Eulenburg / den Hoogen Kunstenaar782., / den Diepen Lijder’. En onder zijn bijdrage stond: ‘(Wordt vervolgd)’. De Haan kwam jaren later in het Weekblad van het Recht783. in een artikel ‘Geuren van misdadigers’ nog eens op deze publicatie in De Nieuwe Gids terug. Iemand had de vraag opgeworpen of de herkenning van een misdadiger door een hond, die daarbij afgaat op zijn reuk, aan een rechter zekerheid oplevert bij het vellen van een vonnis. De Haan voegt daar een literaire kanttekening aan toe: ‘onder letterkundige kunstenaars was het volstrekt niet onbekend, dat sommige menschen eene zeer aangename, andere eene zeer onaangename geur afscheidden. In de geschriften van verfijnde kunstenaars gelijk Georges Eekhoud en Oscar Wilde heb ik daar meermalen over gelezen. Ik veroorloof mij ook eene verwijzing naar mijne prozabladzijde ‘Geuren in de serie: “Fijne Fragmenten” verschenen in De Nieuwe Gids van November 1908’. Het grappige is dat ‘Geuren’ niet in De Nieuwe Gids gestaan heeft, maar in de augustus/septemberaflevering van Ontwaking. In het tijdschrift Op de hoogte784. werden de fijne fragmenten in De Nieuwe Gids besproken als: ‘lectuur, die 't publiek gelukkig niet inkijkt’. De Telegraaf van 18 november noemde het ‘merkwaardigste’ van deze ‘kwallig-weeë’ fragmenten: de ‘opdrachtsbrutaliteit’. Het blad citeert een paar zinsneden en besluit: ‘Precies proza waar Phili van genieten kan!785. En dergelijke kulkoek wordt gedrukt, o, arme Laurens Janszoon!’ In De Ware Jacob van 14 november 1908 werd De Haan per ‘marconigram’ uit Liebenberg benoemd tot hofdame van Fürst Eulenburg, welk bericht in hetzelfde nummer gecorrigeerd werd: ‘De heer Jacob Israël de Haan is niet benoemd tot hofdame van den doorluchtigen vorst, maar tot badkamerheer’. Dit naar aanleiding van het fijne fragment ‘Een bad’, dat in zijn geheel werd afgedrukt, met het commentaar: ‘De heer Jacob Israël de Haan draagt zijn pennevruchten ditmaal niet op aan Mevrouw Giza Ritschl, maar bekent kleur en dediceert zijn fraaiïgheden aan Prins Philip zu Eulenburg, “den grooten kunstenaar, den diepen lijder”’. |
|