I
De kunstenaar en zijn Tijdgenooten
Het toeval van mijn lectuur bracht mij juist in den laatsten tijd een aantal voorbeelden van het Eeuwige Misverstand tusschen den kunstenaar en zijn tijdgenooten onder oogen. Men kan deze niet genoeg herhalen, alleen al om zich zelf en zijn medeburgers voorzichtigheid en bescheidenheid te leeren.
Toen Manet voor het eerst zijn wereldberoemd schilderij ‘Olympia’ - thans op een der eereplaatsen in het Louvre gehangen - exposeerde, moesten er twee agenten naast geplaatst worden om het doek te beschermen tegen de woede der opgewonden tentoonstellingsbezoekers.
Toen Carpeaux' niet minder beroemde groep ‘La Danse’ aan de buiten zij de van de groote opera te Parijs geplaatst werd, ging er een kreet van verontwaardiging door de stad. Een ‘kunstliefhebber’ schreef o.a. aan den directeur van deze inrichting:
‘Ik heb een vrouw, mijnheer, en een dochter die hartstochtelijk de muziek beminnen en die