kleine kring bekend, voornamelijk door de uitvoeringen die de maker er zelf van gaf, op avonden die zijn vrouw organiseerde. Toch had hij er voldoende voor gezorgd dat er van de luister die van hem was uitgegaan toen hij net was afgestudeerd, niet veel gebleven was. De meeste bezoekers van de avonden kwamen voor zijn vrouw en de dichters die zij uitnodigde; ze namen zijn pianospel op de koop toe.
Een enkeling wilde zich inspannen om zijn werk grotere bekendheid te geven, maar dat liet hij niet toe.
De weigering van de componist in naoorlogse jaren anderen zijn werk te laten vertolken, raakte bekender dan de Variaties zelf. Wel stemde hij erin toe dat een aantal ervan gepubliceerd werd. Hier toonde zich een tweeslachtigheid, waarvoor nauwelijks een verklaring viel te bedenken. Het leek erop alsof hij pianisten aan zijn werken wilde laten ruiken, om ze vervolgens te kunnen bruskeren.
De waarheid was misschien toch eenvoudiger. Hij verklaarde dat hij het een kwelling vond om naar een uitvoering te moeten luisteren die hem niet zinde. Voor het eerst in 1956 gelukte het een Engelse pianist, die het werk bewonderde en er niet van kon loskomen, Alkowski's toestemming te verkrijgen om diens werken tijdens een concert uit te voeren. Daarvoor had hij de man in zijn woning ontboden, waar hij ten overstaan van de familie Alkowski een tweetal Variaties had moeten voorspelen.
Niet lang na die eerste uitvoering stierf Angèle. Een paar maanden na deze begrafenis verkocht Alkowski zijn verdieping en vertrok naar het zuiden. Eerst woonde hij met Karen een paar maanden in een hotel in Aix. Vandaaruit liet hij zich per taxi rondrijden door de omgeving, tot hij, niet ver van Arles, in een