Eindelijk krijgt tante de kans om wat te zeggen: ‘Baya, wat een beroemde familie op zang- en sportgebied! Eileen, winnares Scholieren Songfestival. Yvette en Yvonne, badmintonsterren. M' e go gi wan fuif als Rex wint. Ik ga hem helpen. Vanaf vandaag ga ik hem in plaats van twee, drie keer per dag verkrachten met een liter melk.’
Tot hun verwondering hoeven de meisjes hun lachen over het verkrachten niet in te houden, want Eileen en Rex schateren het uit.
‘Ma is de domste vrouw ter wereld’, zegt Rex. ‘Maar tegelijk ook de liefste moeder. Ik zou haar niet voor duizend geleerde vrouwen met een titel willen ruilen.’
‘En sportief dat ze is’, haakt Eileen in, ‘ze vindt het helemaal niet erg dat we om haar lachen, want ze weet hoeveel we van haar houden.’
De heerlijke geur die hun uit de keuken tegemoet stroomt, blijkt afkomstig te zijn van de fiadu en de pindabanketjes, die tante op bestelling moet leveren. Haar tamarindestroop is zalig en de fiadu-krabpatu smaakt volgens Rex alsof een engeltje op je tong pist.
Tantes uitnodiging aan de meisjes om zich thuis te maken is geheel overbodig, want ze voelen zich hier best op hun gemak. In plaats van ‘maak je thuis’ had tante het klaargespeeld om ‘maak dat je thuis komt’ te zeggen, wat natuurlijk weer een oorverdovend lachsalvo tot gevolg had.
Yvette en Yvonne mogen vrij proeven uit de verschillende flessen zuurgoed en koekjes, die voor de verkoop uitnodigend op een tafel bij het straatvenster staan.
‘Ver-ruk-ke-lijk, tante! Gewoon ver-ruk-ke-lijk! Mogen we voor een vijfje maïzenakoekjes, daar houdt ma zo van.’
‘Kaba ba, meisje. Vandaag praat niemand over geld. We zijn veel te blij met elkaar. Ik maak een zak gemengde koekjes voor jullie klaar om mee te nemen. Ik zou jullie ook wat manja's van het erf willen meegeven, maar het is jammer dat ze allemaal bet'beti zijn door awari's. Ellendige insecten zijn dat.’
De voltallige jeugd giert het uit. ‘Ma, buidelratten zijn geen insecten’, legt Rex zijn moeder op haar verwonderd kijken uit.