Tafel van den kersten ghelove. Deel 3A en 3B: Somerstuc
(1938)– Dirc van Delf– Auteursrecht onbekend
Regelnummers proza verbergen
| |
Dat. XXXII. capittel vanden eersten sacrament der heiliger kercken, als vanden dope die drierleye is, daer in elc die mensche wart in ghekerstent; van drieleye dope des waters, des gheests ende des bloits.6Ga naar margenoot6-182Ga naar margenoot6-26Die heilighe scriftuer ondersceidet drierleye dope, daer die 7 menschen in ghereinicht warden, die hieten aldus: fluminis, 8 flaminis et sanguinis, dat beduut dope des waters, dope des 9 gheests ende dope des blodes. Niement en mach comen an wa-10ren kersten ghelove, noch in meensamicheit der heiligher ker-11cken, noch in dat ewighe salighe leven, hi en moet eerst doer 12 een van desen dopen ghewasschen wesen. Als Cristus self sei-13de: Ten si dat een weder gheboren warde uuten water ende 14 uten Gheest, so en mach hi niet sien dat rike Gods. Die dope 15 des waters heeft hoer craft ontfanghen vander heilighen pas-16sien ons liefs heren Ihesu Cristi, van sinen ghecruusten doot 17 ende van sinen heten roeden bloede, als oec alle die sacra-18menten doen. Ghelijc dat las die [118d] propheet Ysayas: 19 wi sijn mit sinen bloede ghesont ghemaect. Mer properliken 20 is dat sacrament des doopsels ghecomen vanden couden water, | |
[pagina 416]
| |
21 dat uter borsten Cristi inden cruce vloet, als Ezechiel seide: 22 Ick sach uter rechter zijd des tempels een water comen ende 23 wie daer mede gedwoghen wart, die wert ghesont, ghesalicht 24 ende ghereinicht van alle sine smetten. Ten si, seit Cristus, 25 dat een ghelove ende ghedoopt warde, hi blijft verloren ende 26 verdoemt. 27Ga naar margenoot27-45Die meisters inder godheit gheven reden, waer-om dat dat 28 doepsel in twater is ghesticht ende niet in ander vuchticheden. 29 Die eerste reden is nader letter: om-dat hem niement en 30 mach ontsculdighen van ghebreken der materien, want bi al-31Ga naar margenoot31len luden vintmen waters gadingeGa naar voetnoot31. Als die Eunuchus seide: 32 sich hier is water, wie verbietet dat ic ghedoopt warde. Die 33 Ga naar margenoot33ander reden is naden ghelove, want sinte Ian baptistaGa naar voetnoot33 seit, 34 dat drie dinghen sijn die tuuch gheven inden hemel, die Va-35der, dat Woort ende die heilige Geest; ende die drie sijn één. 36 Also sijn oec drie die tuuch gheven inder aerden, die gheest, 37 dat bloet ende dat water. Daer sijn die drie dopen, dair ic nu 38 van segge, als dope des geestes, dope des bloets ende dope des 39 waters. Die derde [119a] reden is nader duecht. Onse eerste 40 ouders overmits hoirre sonden vielen in drien scaden, als in 41 onreinicheit, in onaerdigher lust ende in onwetender domheit. 42 Mer van desen drien verlost ons die dope des waters. Wi war-43den daer in reyn om puyrheit des waters, ende ghetempert van 44 quader lust om coelheit des waters ende wi warden verlucht 45 om doorschinicheitGa naar voetnoot45 des waters. 46Ga naar margenoot46-97Die decreet der heiligher kercken settet substancialeGa naar voetnoot46 punten, | |
[pagina 417]
| |
47 die totter doep des waters horen. Eerst die eyghentlike formeGa naar voetnoot47 48 van den woorden des doepsels, als van Gode selve ghestich 49 sijn aldus: Ick doep di inden naem des Vaders, des Soons en-50de des heilighen Gheests. Ende waer dat sake datmen tot de-51sen woorden of of toe deden, yet voir of after settede mit 52 enigherhande wandelinghe, soe en waer die mensche niet ghe-53doept. Ende dairom so sal altijt die priester vander heef-54moederGa naar voetnoot53 vraghen, die die kinderkijns pleghen te dopen of ga-55dopenGa naar voetnoot54-74, hoe datsi die woorden hebben ghesproken. Dat ander | |
[pagina 418]
| |
56 punt is, dat die een ende die selve mensche, die dat kint 57 doopt, sal oec die woorden spreken, ende wie die woorden 58 spreect, sal oec dat kint dopen. Also dat ghien daer over staen 59 en sullen, dair die een spreect ende die ander doept ende in die 60 [119b] selve tijt, als die mensche dat water ontfaet of inden 61 water isGa naar voetnoot60, so sullen die woorden op hem worden ghesproken. 62 Dat derde punt is, dat dat element des waters den ghedoopten 63 menschen comen sal op sijn heele lichaem of sonderlinge int 64 voorbaerste van sinen live, als inden hoofde, daer alle des men-65schen sinnen in vergaderen. Ende waer dat sake, dat een kint 66 onrecht inder werelt quame, men mochtet van beneden niet 67 gadopen. Dat vierde punt is, dat die meninghe des dopers sal 68 aldus ghekeertGa naar voetnoot68 wesen. Eerst warf dat hi wil ende meent teGa naar voetnoot68-72 69 doen dat die heilighe kerck doet, als doer den sacrament des 70 doopsels gelovighe kersten menschen; ende sonderlinghe den 71 mensche, die hi voor handen heeft, dat hi daer rein of warde. 72 Anders soe en batet niet sijn dopen. Ende die gheen die ghe-Ga naar voetnoot72-74 73 doept wart, sal meenen een guet kersten mensche te warden 74 ende berouwe van sinen sonden te hebben. Dat vijfte punt is 75 dat inder doep den mensche een caracterGa naar voetnoot75 wert ingheprentet, 76 dat is een inwendich litteiken, daer hi mede anden ghelove | |
[pagina 419]
| |
77Cristi ghesekert wert, die hi nymmermeer missaken en mach, 78 hi en si een kersten mensche, ghelijc datmen anders-waerGa naar voetnoot78 den 79 ghedoopten menschen een cruus barnt in horen voirhoefden. 80 Dat seste punt is dat die doep wart materiliken ghe- [119c] 81 sticht, doe Cristus self in der Iordanen ghedoopt wart van sin-82te Ian baptista; si wart formierliken ghesticht, doe Cristus 83 seide: Gaet heen ende doopt dat volc inden naem des Vaders, 84 des Soons ende des heilighen Gheests. Si wart tot horen einde 85 ghesticht, doe Cristus seide tot Nycodemum: Ten si dat een 86 ghedoopt wart, so en mach hi dat rike Gods niet sien. Si wert 87 craftelic ende wairlic ghesticht, doe Cristus ghepassijt wart 88 ende uut sijnre zijd cout scoen water vloyde. Dat sevende punt 89 is, dat veel stucken sijn, die totten solempnitaten der dopen 90 horen, niet van node, mer van gueden toedoen der erenGa naar voetnoot90, als 91 is: sout, olye, cresom, kaerssen, huefGa naar voetnoot91, spekel, blasen. Dat 92 sout om smake der waerheit, die olye om bevoelen der gue-93dertierenheit, dat cresom om guede der salicheit ende heili-94cheit, die kaerssen om licht der wijsheit, die huef om decsel 95 ende cleet der onnoselheit, dat spekelGa naar voetnoot95 om bevoelen Gods sue-96ticheit, dat blasen om den gheest te ontfanghen der godlicheit, 97 op-dat hi ghewyet werde een kint der ewigher salicheit. Dat 98 Ga naar margenoot98-106achtende punt is dat die dope veel crachtelike gueden anden 99 mensche werct. Si verlost den mensche a pena et a culpa, dats 100 van allen sonden ende van allen pinen, si gheeft een inbeeldeGa naar voetnoot100 101 der ghenaden ende een inwendich teyken des gheloven, si 102 bereit tot allen anderen sacramenten, si vermindert die qua-103de [119d] der sonden, si verlicht dat redelic verstant, si gheeft 104 craft alle den leden, si onderbreect des bosen gheests macht, 105 si sluut op die doere des hemels ende doet die sielen voirbi | |
[pagina 420]
| |
106 Ga naar margenoot106-114der hellen ende veghevier vlien. Dat neghende punt is, dat-107men gedoopten menschen vierwarf salft. Eerst tusschen sijn 108 ogenGa naar voetnoot107, op-dat hi clairliker mach kennen wat hi doen sal dat 109 ewighe leven mede te vercrighen. Daerna an sijn voorhooftGa naar voetnoot109, 110 op-dat hi opeliken die kersten wairheit belye ende sinen sa-111lichmaker Cristum. Dair-na tusschen sijn scouderen, opdat hi 112 den juck ons Heren saftelic moghe draghen. Dair-na in sijnre 113 borsten, op-dat hi mit sueter herten God onsen Heer mach 114 Ga naar margenoot114-123minnen. Dat tiende punt is, dat die doopteGa naar voetnoot114 sinte Ian baptista 115 ende ons liefs Heeren veel scelen ende in veel dinghen over 116 een comen. Si scelen inder formen vanden woorden, want sinte 117 Ian baptista doopte in des gheens naem, die inder werelt sou-118de toecomen, ende sinte Ians doep was een bereiden tot peni-119tencien ende beteringhe der sonden. Ons Heren doep is een 120 oflaet ende verghiffenis pijn ende scout der sonden. Mer si 121 comen over een, dat die doep sal inden water ghescien. Ende | |
[pagina 421]
| |
122 hier mede laet ic die doep vanden water staen ende wil spre-123ken vander doep des gheests. 124Ga naar margenoot124-154Die doop des gheests is, [120a] sonder middelGa naar voetnoot124, vanden hei-125lighen Gheest, als een werck van sijnre eerster saken. Dese 126 Ga naar margenoot126Gheest dopet der menschen gheesten in enen onsienliken water, 127 dat vanden aensicht Gods vloeyt en des Lams, blenckende 128 recht als een cristalle, als die propheet heeft gesien. Dat is 129 dat water der wijsheit ende der salicheden. Wie dair in ghe-130Ga naar margenoot130doopt wart, dien ontspringhen uut sinen lichaem vloeden des 131 levenden waters in dat ewighe leven. Amen. 132Dese heilighe doope wart ghesticht, doe onse lieve Heer 133 Ihesus Cristus inden cruce sinen eighen gheeste beval den 134 Vader ende overgaf te voldoen ende tot een onderpant, die 135 alle onse gheesten formen soude, versekeren ende doer-136ademen. Ghelijck dat hi dede opten heilighen pinxterdach, 137 doe hi in milder gaven den heylighen Gheest ons neder gaf, 138 Ga naar margenoot138als uut Gods monde te voren prophetiert was: Ic sal minen 139 Gheest midden onder u senden ende alle sonden van u halen 140 der gedachten. In deser gheesteliker dope was ghedrenct die 141 mordenaer, die ter rechter zijden Cristi inden cruce hinc, daer 142 Cristus toe seide: Huden saltu mit mi wesen inden paradijs 143 in bliscap. | |
[pagina 422]
| |
144Dit sijn die wercken des gheesteliken doops. Hoer gheeste-145like cracht bewe-[120b]ghen dat herte totten kersten ghelove, 146 haer God-formelike ghenade cledet die siel van binnen, si 147 stortet uut minnen inden wille, verstaen inder reden, godlijc 148 bevolen inden ghedachten, bedroeft die moet in berouwe van 149 sonden ende gheeft opset die duecht te beleven, si verdrijft 150 die becoringhen, si gheeft ghewoent in gueden wercken, si 151 ontfanghet voirsmake des loens vanden ewighen leven. Aldus, 152 Ga naar margenoot152seide die propheet Ysayas xo capo: ist sake, dat God u smette 153 wascht inden gheest des oordels ende des brants; so begheerde 154 Ga naar margenoot154David dat die gherechtige gheest in hem vernuwet werde. 155Ga naar margenoot155-182Die dope des bloets is, sonder middelGa naar voetnoot155, ghecomen van den 156 rosen-varen bloeden der passien ons Heren Ihesu Cristi, dat 157 noch ghevloten is inder herten der ghelovigher menschen, daer 158 si leven ende moet hebben of ontfaen ende also craftich wer-159den, datsi teghen die becoringe moghen staen, hoor eighen 160 vleisch mit sijnre begheerten connen verwinnen, die valscheit 161 der werlt lichtelic connen scuwen ende alle liden ende ver-162volch duldelic verdraghen ende, daert noot ende oorbaer waer, 163 so souden si alle dinc, guet, lijf ende leven cleyn achten voir 164 der waerheit ende die naem Ihesu over te gheven. Dits die 165 doepe der martelaren, die in haren bloede ghewasschen waren 166 ende [120c] al dringhende mit haeste ende mit vroechden 167 totten dode ginghen sonder claghen, ende sonder roepen hoor 168 Ga naar margenoot168bloit stortede<n>. Als figuriert was in Machabeus' striden, 169 daer si den olifanten betoechden den roden sap vanden moir-170bessen, op-datsi te scarper totten stride soude wesen ende 171 hoemoedigherGa naar voetnoot171 souden warden. Dits noch dat selve bloit, dat 172 menighen mensche gheeft: voir Gode cleyn te achten lijf, leven 173 ende guet. 173Dit sijn die wercken der dope des bloits. Wat mensch dat 175 hier-in ghedoopt wert, die is een martelaer voir Gode ende is | |
[pagina 423]
| |
176 heilich ghenoemt; hem werden alle sijn sonden vergheven 177 ende hem wart toe ghesekert dat ewighe leven. Hi wert vri 178 ende losse ontbonden van alle die onsalicheden deser werelt. 179 Hi wandeltGa naar voetnoot179 sijn sterflike leven in een ewich onsterflic salich 180 leven. Hi lijt voorbiGa naar voetnoot180 der hellen ende veghevier ende seit mitten 181 Ga naar margenoot181propheet aldus: Dat stric is ghebroken ende wi sijn verlost. 182 Die naem Gods si gebenedijt in ewicheit. Amen. |
|