Het bordje op Corsens kantoortje ‘Keep it simple’ is wel een van de betere sick jokes!
Wat kan een kunstenaar, die directeur van de commerciële televisie wordt, met als enige aandeelhouder de regering, nog doordouwen?
‘Voortborduren,’ zegt Corsen, ‘op series die voorlichten zoals Frente a Frente (tête à tête), met onderwerpen zoals ‘A.A.’; verkeer; family planning; sexuele voorlichting. Doorgaan met ‘Konfrontashon’, dat uitgebreid wordt tot uitzendingen van een uur over o.a. Papiaments op de scholen; Jeugd op het Gomezplein; Bestaat er democratie op de Antillen, ja of nee? Black Power.
Forumleden bij die laatste uitzending waren o.a. de psycholoog Arends (vroeger redacteur van het ‘dwarse’ studentenblad ‘Kambio’ in Nederland; Boy Hernandez (directeur van de posterijen) en Angel Salsbach, naaste medewerker van Fox en Stanley Brown.
Dit feit en de waardering die zelfs dp-mensen konden opbrengen voor Salsbach als een eventueel toekomstig forumleider, bewijst dat er beweging in gaat komen.
Welke andere invloed heeft de televisie op de bevolking?
‘We geven geen onderschriften. Onze kinderen leren daardoor beter Engels en Spaans aan, want de Venezolaanse zeepopera's zijn hier erg in trek. Bovendien kan je hier 2 Venezolaanse stations zo krijgen.
De jeugd willen we ook aan bod laten komen. Maar die hebben geen benul wat televisie-maken betekent. Ze komen rustig te laat, denken dat ze meteen kunnen opdraven, dat je een lopend programma voor hen kunt afbreken. Door de beperkte ruimte hier kunnen we pas 's avonds na de programma's gaan repeteren, wat met jongeren dan weer verboden is. De moeilijkheid met de jeugd is niet: een programma opzetten, maar zorgen dat ze het volhouden. Ze denken dat televisie speelgoed is, komen ongeprepareerd hier, lopen dan kwaad weg en hebben natuurlijk een grote mond.
Ik voel mezelf beslist geen cultuurambtenaar, wel een stimulator. Het moet uit het volk zelf komen.’
Als er iets uit het volk komt, springt hij er meteen op in.
Een groepje enthousiaste toneelschrijvers maakte hij vertrouwd