210
Noordwijk/Zee
10 Jan. 1902
Amice, Vervolgen de Vooys en Buysse, van der Goes (Hist. Mat.) Verwey (Bespreking
van Warmelo's Commandoleven)Ga naar voetnoot285
Verzen (Van Eeden, Rensburg, Bakels, de Cneudtaant.) en Hol
(aangeboden en mits beknopt aanvaardeGa naar voetnoot286 bespreking van Amsterd. Muziekgenot -
zijn tezamen (geschat) ± 112 bladz. Boutens gezet op 22, is iets te groot ter
aanvulling. Evenwel kan het geplaatst als van der Goes wordt uitgesteld; maar
mij dunkt dat het overwicht van het literaire dan te groot wordt. Ter
aanvulling, van der Goes blijvende, is het misschien beter een of meer van de
kleinere novellen te nemen: Prins, de Meester, Dekking, Bückman, die nu alle aan
de drukkerij zijn. Dat lijkt mij te eer omdat juist een novelle bij het
literaire nog ontbreekt.
- Hoe onbescheiden het klinke, ik beklaag mij, waarde vriend,
over het niet ontvangen van je laatste bundel.Ga naar voetnoot287
Hartelijke groeten.
Je
Albert.V.
|
-
voetnoot285
- Verwey's bijdrage over
Oudejaarsavond [zie noot 283] was grotendeels een
bespreking van het boek van ‘een oprechte Afrikaander’: Mijn
commando- en guerillacommando-leven door D.S. van Warmelo.
-
voetnoot286
- J.C. Hol had
zich veroorloofd in zijn bijdrage over Het Nederlandsch
Muziekfeest [zie noot 283], waarin aan de orde kwamen Diepenbrock's
Te Deum, de muziek van Bernard Zweers bij de Reyen uit
Vondels
Gijsbrecht van Aemstel
en Charles Smulders' ‘poème symfonique’ Rosch
Haschana, de volgende kanttekening aan deze werken te verbinden: ‘Zoo
is dan Nederland voor goed heen gebeurd over den ontzenuwenden invloed van
mystificateurs als Maeterlinck, die toch niet anders zijn te beschouwen soms
als na-neven van het 18de eeuwsch atheïsme, en die in ieder geval zelf het
intuïtief vermogen missen dat noodig is om over mystieke onderwerpen met
vrucht iets in het midden te brengen. Want daarom heeft de intellectueele
menigte met zooveel graagte gegrepen naar boeken als Le Trésor
des Humbles: omdat ze gedreven werd door het intuïtief verlangen
haar godsdienstig leven te reinigen en te versterken. Ook behoefte aan
symbool heeft hier een rol gespeeld, maar Maeterlinck verwarde symbool met
het practische leven van alledag. Hij symboliseerde een schuldige hartstocht
en jaagde met dien vogelverschrikker een arm gewoon menschenkind, dat het
onrecht van dien hartstocht onderging van een toren af (Aglavaine et
Sélysette). Wanhoopsdaad die in tegenspraak is met het eenige, waarop een
dergelijke zelf-opoffering kan berusten: religie. De vermeerdering aan
geest-verwarring door een dergelijke fondaments-vervalsching in de wereld
geholpen moet wel zeer groot geweest zijn in een tijd, die niets zoo graag
over boord zet als het gevoel voor grenzen en afscheidingen.
Wat Le Trésor des Humbles betreft, dat boek waarbij een
verstandig mensch al lezende de dwaze behoefte gaat gevoelen eens goed te
schreeuwen, ten einde zeker te zijn, dat hij daar nog op zijn stoel zit en
niet in de soep is weggezakt, hierin wordt slechts over het religieus gevoel
gepraat, het wordt met veel woorden tot een
homoepatische 10de potens verdund, in plaats dat de vitaliteit ervan wordt
opgewekt, waarom het den lezer toch te doen was. En ook het verstand wordt
op die terreinen waar het niet thuishoort onfrisch en leert zich
overschatten. Voor wie de Te Deum-uitvoering heeft bijgewoond en er
heeft maar iets van in hem weerklonken, voor hem bestaat al het boven
aangeduide gewriemel niet meer, dat is tegen dergelijke trillingen niet
bestand, zoo min als een kas-plantje de volle zon kan verdragen.’ Op de
drukproef, die Verwey aan Van Deyssel ter inzage zond, noteerde de eerste:
‘Bijgaande bladzij over Maeterlinck lijkt mij niet strikt noodzakelijk in
een muziek-bespreking. Indien de zijdelingsche aanval je daarenboven minder
gepast lijkt zal ik ze doen schrappen. Verzoeke de pagina's terug. A.V.’,
terwijl de tweede aantekende: ‘Verwijdering komt mij in der daad beter voor
K.A.Th.’ En zo is geschied.
-
voetnoot287
- L. van
Deyssel, Zesde bundel Verzamelde Opstellen, Scheltema en
Holkema's Boekhandel, Amsterdam, 1901, 332 pp.
|