Maar ze zijn natuurlijk wel van woorden.
Ja, maar wat geeft dat nou? Gogol, mijn lievelingsauteur, in het bijzonder met Dode zielen, schept figuren, verbazingwekkend. Niet alleen Tsjitsjikow, maar ook al die boeren bij wie hij op bezoek gaat zijn fantastisch. Gogol wordt daar zelf door overweldigd af en toe. Dan gaat hij op een andere planeet staan om die troika met die paarden te beschrijven, ieder Russisch volkskind kent dat uit zijn hoofd. Hij moet af en toe gewoon eens op een ster gaan zitten om het terrein te overzien. Dat is zijn manier om niet vermorzeld te worden door z'n figuren, die zo vreselijk voor hem leven. Ik denk dat ik me daarom erg met hem verwant voel, dat gevoel van vermorzeld te worden ken ik ook.
Dit heeft te maken met het ‘point-of-view’. Je schrijft min of meer als vanzelf altijd óver derde-personen.
Ja, maar ik ben natuurlijk erg bij die personages betrokken. Als Tes uit Tot waar zal ik je brengen? overboord spoelt, vind ik dat verschrikkelijk. Toch is die passage maar heel kort geworden. Ze stoot haar kop vreselijk, dan gaat ze op het dek zitten en wordt ongemerkt weggespoeld.
In je latere boeken lijk je je sterk te identificeren met de verteller.
Ja, ik identificeer me volledig met de verteller.
Maar er zijn ook schrijvers die een verteller kiezen. Of vind je dit een absurd probleem?
Nee, ik vind het helemaal geen probleem. Ik kies geen verteller. Ik ben zélf die verteller. Ik voel me veel te emotioneel betrokken bij wat ik vertel. Die koe bij voorbeeld uit De geluiden van de eerste dag, die altijd een koekje krijgt als-ie elektrisch gemolken wordt, en zo wanhopig kijkt als-ie z'n koekje niet gekregen heeft - ik identificeer mij daar met zo'n koe.
Je locaties, of weersomstandigheden, zijn wel vaak symbolisch te noemen. De ene keer een toren, zoals in Een kind in de toren, de andere keer juist een put, zoals in Nieuwe maan.
Het gekke is dat ze voor mij niet bij voorbaat symbolisch zijn. Fens schreef dat de man uit Een kind in de toren naar boven gaat en tegelijkertijd psychisch een tegengestelde beweging maakt naar beneden. Dat had ik me niet gerealiseerd, maar hij ziet dat juist.
Wat is het voordeel van een zelf verzonnen dier, zoals een hoedna of een goendroen?
Ik heb voor het eerst fictionele dieren gebruikt in Een gat in het plafond omdat ik twee soorten donker tegen elkaar uit wilde spelen, namelijk het donker van de schoorsteen en het donker van de