gens uitnemend geslaagde pantomimen (als bijvoorbeeld het Kurt Jooss-ballet) een enigszins flauwe smaak nalieten, bij alle appreciatie, die men overigens mocht hebben voor bepaalde kundigheden en briljante vondsten. Deze pantomimen dienden zich op de reclamepagina aan als dans, maar hadden evengoed kunnen worden geadverteerd als toneel, terwijl zij nog het zuiverst als danstoneel of, misschien nog beter, als gedanst toneel worden gekarakteriseerd.
Van dramatische danskunst, in tegenstelling tot danstoneel, kan men daarentegen met het volste recht spreken bij het werk van Harald Kreutzberg. Het dramatische is allengs gekomen in zijn dansen, waarin de dansdrift bleef bestaan als primaire factor. De dramatische handeling is bij hem niet door een opzettelijk experiment van buitenaf gekomen, maar tegelijk met de innerlijke groei van een kunstenaar, die zijn rijkere belevenissen in de dans wist uit te drukken. Het is dus slechts schijnbaar een grilligheid, wanneer men bij de uitvoeringen van deze danser, die men als een van de voornaamste scheppers van de dramatische dans moet beschouwen, op de programma's slechts twee dansen vermeld vindt, die officieel als dramatische dans zouden worden gerubriceerd.
Wanneer men Kreutzberg immers uitsluitend als een groot danser en niet als een vernieuwer van de dans mocht beschouwen, dan zou men naar willekeur zijn dansen kunnen onderbrengen onder een zeker aantal rubrieken, bijvoorbeeld: 1. de lyrische dansen, waartoe behoort de ‘Avondfantasie’; 2. muzikale interpretaties, die bij hem overigens veel zeldzamer zijn dan bij vele andere moderne dansers, ten dele omdat de pianist-componist Friedrich Wilckens, die hem sinds jaren begeleidt, geheel op zijn dansen is afgestemd; 3. volksdansen als bijvoorbeeld de vrolijke Hongaarse dansen; 4. karakterdansen als de ‘Koningsdans’ of de ‘Dans van de Beul’, die geslaagd zijn, en de ‘Dans van de Dronken Visser’, die mijns inziens minder geslaagd is; 5. de dramatische dansen, waartoe men voorlopig ‘Die Legende des Todes’ en ‘Orpheus treurt om Eurydike’ zou kunnen rekenen.
Men zou een voorkeur aan de dag kunnen leggen voor een van deze genres of voor een van deze dansen. Deze voorkeur