De Psalmen Davids, ende ander lofsanghen
(2010)–Petrus Datheen– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 1]
| |
Catechismus, Ofte Ondervvysinghe in de Christelicke leere.Ga naar margenoot+§De eerste Vraege. WELCK is uvven eenighen troost, beyde in't leuen ende steruen? Andwoorde. Dat ick met lyf ende sieleGa naar margenoot+, beyde in't leuen ende steruenGa naar margenoot*, niet myn, maer myns getrauvven Salichmaekers IESV Christi eygen benGa naar margenoot+, die met synen dieren bloede, voor alle myne sonden volkomelick betaeltGa naar margenoot*, ende my vvt allen gevvalt des Duyuels verlost heeftGa naar margenoot+, ende also bevvaertGa naar margenoot*, dat sonder den vville myns hemelschen Vaders geen haer van mynen hoofde vallen kanGa naar margenoot+, ja oock dat my alle dinck tot myner salicheit dienen moetGa naar margenoot*, daerom hy my oock doer synen heyligen Geest, des eevvigen leuens versekertGa naar margenoot+, ende | |
[pagina 2]
| |
hem voortaen te leuen van herten vvilligh ende bereydt maecktGa naar margenoot*. §2. Vr. Hoeveel stucken syn v noodich te vveten, op dat ghy in desen troost salichlick leuen, ende steruen moeght? And. Drie stuckenGa naar margenoot+, Ten eersten hoe groot myne sonden ende elende syGa naar margenoot*. Ten tvveeden hoe ick van alle myne sonden ende allendicheit verlost vverdeGa naar margenoot+. Ten derden, hoe ick Godt voor sulcke verlossinghe sal danckbaer synGa naar margenoot*. | |
Dat Eerste deel.Van des menschen Allendicheit. Ga naar margenoot+§3. Vr. VVaer vvt kent ghy uvve allendicheit? And. VVt de VVet GodtsGa naar margenoot+. §4. Vr. VVat heyscht de Vvet Godts van ons? And. Dat leert ons CHRistus in eener summa, Matth. in't 22. Ghy sult lief hebben Godt vwen Heere | |
[pagina 3]
| |
van gantschen herten, van gantscher sielen, van gantschen gemoede, endeGa naar margenoot+ van alle krachten, Dit iß het eerste ende het groot gebodt. Dat ander iß desen gelyck: Ghy sult vwen naesten lief hebben, als v seluen. Aen dese twee geboden hanget die gantsche VVet ende de Propheten. §5. Vr. Kont ghy dit al volkomelick houden? And. Neen ickGa naar margenoot*, VVant ick ben van nature geneight Godt ende mynen naesten te haetenGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§6. Vr. Heeft dan Godt den mensche also boos ende verkeert gheschaepen? And. Neen hyGa naar margenoot*, Maer Godt heeft den mensche goet, ende nae syn euenbildt geschaepenGa naar margenoot+ dat is, in vvaere gerechticheit ende heylicheit, op dat hy Godt synen schepper recht kennen, hem van herten lief hebben, ende met hem in die eevvighe | |
[pagina 4]
| |
salicheit leuen soude, hem te louen ende te prysenGa naar margenoot*. §7. Vr. Van vvaer kompt dann sulcke verdoruene aerdt des menschen? And. VVt den vall ende onghehoorsamheidt onser eersten Voorouderen, Adams ende EueGa naar margenoot+, in't Paradys, daer onse nature also is verdoruen vvorden, dat vvy alle in sonden ontfangen ende geboren vverdenGa naar margenoot*. §8. Vr. Maer syn vvy also verdoruen, dat vvy gantschelick ombequaem syn tot eenigen goede, ende geneight tot allen quaede? And. Iae vvyGa naar margenoot+: T'en sy dan dat vvy doer den Geest Godts vvedergeboren vverdenGa naar margenoot*. Ga naar margenoot+§9. Vr. Doet dan Godt den mensche niet onrecht, dat hy in syne VVet van hem heyschet, dat hy niet doen en kan? And. Neen hy: VVant Godt heeft den mensche also geschaepen, dat | |
[pagina 5]
| |
hy dat konde doenGa naar margenoot+, Maer de mensche heeft hem seluen ende alle syne naekomelingen doer't ingeuen des DuyuelsGa naar margenoot*, ende doer moetvvillige ongehoorsamheidt der seluen gauen berooft. §10. Vr. VVilt Godt sulcke ongehoorsaemheidt ende afual ongestraft laeten? And. Neen hy geens sins: maer hy vertoorent hem schreckelickGa naar margenoot+, beyde ouer die angheborene ende vvercklicke sonden, ende vvil die doer een rechtuerdich oordeel, tydelick ende eevvichlick straeffen, also hy gesproken heeft: Veruloeckt sy een jeghelick, die niet en blyft in all dat geschreuen iß in den boeck des VVets, dat hy dat doeGa naar margenoot*. §11. Vr. Is dan Godt oock niet barmhertich? And. Godt is vvel barmhertichGa naar margenoot+, maer hy is oock rechtueerdichGa naar margenoot*, | |
[pagina 6]
| |
daerom so heyscht syne gherechticheit, dat die sonde, vvelcke teghen de allerhoochste Maiesteit Gods gedaen is, oock met der hoochste, dat is, met de eevvige straffe an lyf ende siele gestraft vverde. | |
Dat Ander deel.Van des menschen verlossinge. Ga naar margenoot+§12. Vr. Aengesien vvy dan nae dat rechtueerdich oordeel Godts tydelicke ende eevvighe straffe verdient hebben, isser eenigen middel, daerdoer vvy dese straffe ontghaen mochten, ende vvederom ter genaden kommen? And. Godt vvil dat syner gerechticheit genoegh geschiedeGa naar margenoot+, daerom moeten vvy derseluen, ofte doer ons selfs, ofte doer eenen anderen, volkomelick betaelenGa naar margenoot*. §13. Vr. Maer konnen vvy doer ons selfs betaelen? And. In geenderley vvege, Maer | |
[pagina 7]
| |
vvy maeken oock die schuldt noch dagelicks meerderGa naar margenoot+. §14. Vr. Kan oock erghens een bloote Creature gheuonden vverden, die voor ons betaele? And. Neen't: VVant ten eersten en vvilt Godt an geen ander Creature die schuldt straffen, die de mensche gemaeckt heeftGa naar margenoot*. Ten anderen, so en kan oock gheen bloote Creature, den last des eevvighen toorns Godes tegen die sonde draegen, ende ander Creaturen daer van verlossenGa naar margenoot+. §15. Vr. VVat moeten vvy dan voor eenen middelaer ende verlosser soecken? And. Eenen sulcken, die een vvaerachtich ende rechtueerdich mensch sy, ende nochtans oock stercker dan alle Creaturen, dat is, die oock vvaerachtich Godt syGa naar margenoot*. Ga naar margenoot+§16. Vr. VVaerom moet hy een vvaerachtich ende oprecht mensche syn? | |
[pagina 8]
| |
And. Om dat die rechtueerdicheit Gods voorderde, dat de menschelicke nature die gesondigt hadde, voor d e sonde betaeldeGa naar margenoot*, ende dat een mensch selue een sondaer synde, niet en konde voor andere betaelenGa naar margenoot+. §17. Vr. VVaerom moet hy t'samen een vvaerachtich Godt syn? And. Op dat hy vvt kracht syner Godtheidt, den last des toorens Godes, aen syner menscheit draeghen, ende ons die gherechticheit, ende dat leuen vervverven ende vvedergeuen mochteGa naar margenoot*. §18. Vr. Maer vvie is de selue middelaer, die t'samen een vvaerachtich Godt ende een vvaerachtich, rechtueerdich mensch is? And. Onse Herre IESVS ChristusGa naar margenoot+, die ons tot een volkomen verlossinge ende gerechticheit geschoncken isGa naar margenoot*. §19. Vr. VVaer vvt vveet ghy dat? And. VVt den heyligen Euangelio, vvelck Godt selue eerstlick in't | |
[pagina 9]
| |
ParadysGa naar margenoot+ geopenbaert heeft, ende naemaels doer de heylige Patriarchen ende Propheten laeten verkondigenGa naar margenoot*, ende doer die offerhanden, ende ander Ceremonien des VVets laeten voorbeeldenGa naar margenoot+, ende ten letsten doer synen eengeborenen Sone veruultGa naar margenoot*. Ga naar margenoot+§20. Vr. VVerden dan alle menschen vvederom doer Christum salich, also se doer Adam syn verdoemt vvorden? And. Neen se. maer alleen de gene die hem doer een oprecht gelooue vverden inghelyft, ende alle syne vveldaeden aennemenGa naar margenoot+. §21. Vr. VVat is een oprecht gelooue? And. Een oprecht gelooue en is niet alleen een seker vveten oft kennesse daer doer ick all voor vvaerachtlch houde, dat ons Godt in syn vvoort gheopenbaert heeftGa naar margenoot*. Maer oock een hertelick vertrauvvenGa naar margenoot+, vvelck de heylige GeestGa naar margenoot*, doer dat | |
[pagina 10]
| |
EuangeliumGa naar margenoot+ in my vverckt, dat niet alleen anderen, maer ooc my vergeuinge der sonden, eevvige gerechticheit ende salicheit van Godt geschoncken sijGa naar margenoot*, vvt louter genaeden, alleen om de verdienst Christi vvilleGa naar margenoot+. §22. Vr. Vvat is dan eenen Christen noodich te geloouen? And. All vvat ons in den Euangelio belouet vvertGa naar margenoot*, d'vvelck ons die Artijkelen onses alghemeinen ende ongetvvijfelden Christelicken geloofs in eener summa leeren. §23. Vr. Hoe luyden die Artijkelen? And. Ick ghelooue in Godt den Vader, den Almachtigen, Schepper des Hemels ende der Eerden. Ende in Iesum Christum synen eengeborenen Sone onsen Heere, die ontfangen is van den heyligen Geest, geboren wt die Maeget Maria, geleden heeft onder Pontio Pilato, iß gekruyst gestoruen, ende begrauen, nedergeuae- | |
[pagina 11]
| |
ren ter hellen, ten derden daege wederom opgestaen van den dooden, opgevaeren ten Hemel, sitt ter rechter handt Godts des almachtigen Vaders, van daer hy komen sal, te oordeelen die leuende ende die dooden. Ick gelooue in den heyligen Geest, Ick gelooue een heylige algemeyne Christelicke kercke, de gemeinschap der Heyligen, vergheuinge der sonden, opstandinge des vleeschs, ende een eewich leuen. Ga naar margenoot+§24. Vr. Hoe vverden dese Artijkelen gedeelt? And. In drie deelen. Dat eerste is van Godt den Vader, ende onse scheppinge. Dat ander van Godt den Sone, ende onse verlossinge. Dat derde van Godt den heylighen Geest, ende onse salichmaekinge. §25. Vr. Aengesien, datter maer een eenich Goddelick vvesen isGa naar margenoot*, | |
[pagina 12]
| |
vvaerom naemt ghy den Vader den Sone, ende den heyligen Geest? And. Om dat Godt hem also in syn vvoort geopenbaert heeftGa naar margenoot+, dat dese drie onderscheydelicke persoonen, de eenich vvaerachtich ende eevvich Godt syn. Van Godt den Vader. Ga naar margenoot+§26. Vr. VVat gelooft ghy met desen vvoorden, Ick gelooue in God Vader den almachtighen, schepper Hemels ende der Eerden? And. Dat de eevvige Vader onses Heeren Iesu Christi, die Hemel ende Eerden, met al datter in is, vvt niet geschaepen heeftGa naar margenoot*, die oock die selue noch doer synen eevvigen raet ende voorsichticheit onderhoudet ende regieretGa naar margenoot+: om syns Soens Christi vvillen, myn Godt, ende myn Vader syGa naar margenoot*, op vvelcken ich also vertrauvve, dat ick niet en tvvyfele, hy en sal my met aller nootdruft des lyfs ende der sielen versorgenGa naar margenoot+, ende ooc | |
[pagina 13]
| |
all het quaet dat hy my in desen jammerdaele toeschickt, my ten besten keerenGa naar margenoot+, VVant hy sulcks doen kan, als een almachtich GodtGa naar margenoot*, ende oock doen vvil, als een ghetrauvve VaderGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§27. Vr. VVat verstaet ghy doer die voorsichticheit Godts? And. Die almachtige ende tegenvvoordige kracht GodsGa naar margenoot*, doer vvelcke hy Hemel ende Eerde, mitgaeders alle Creaturen, gelyck als met syner handt noch onderhoudt, ende also regiertGa naar margenoot+, dat loof ende gras, regen ende droochte, vruchtbaere ende onvruchtbaere jaeren, spyse ende dranckGa naar margenoot*, gesondtheit ende kranckheitGa naar margenoot+, ryckdoem ende aermoedeGa naar margenoot*, ende alle dinghen, niet by gheualle, maer van syner Vaderlicken handt, ons toekomen. §28. Vr. Vvaertoe dient ons dat vvy vveten dat Godt alles geschaepen heeft, ende noch doer syne voorsichticheit onderhoudet? | |
[pagina 14]
| |
And. Dat vvy in alle tegenspoedt geduldighGa naar margenoot+, in voorspoedt danckbaer sijn mogenGa naar margenoot*, ende in allen dat ons noch toekomen kan, een goet toeuersicht hebben op onsen ghetrauvven Godt ende VaderGa naar margenoot+: dat ons geen Creature, van sijner liefde scheiden salGa naar margenoot*, angesien, dat alle Creaturen also in sijner handt sijn, dat se teghen sijnen vville, sick noch roeren, noch bevvegen konnenGa naar margenoot+. Van Godt den Sone. Ga naar margenoot+§29. Vr. Vvaerom vverdt de Sone Godts IESVS, dat is Salichmaeker genaemt? And. Om dat hy ons salich maeckt ende van onsen sonden verlostGa naar margenoot*, Daerbeneuen, dat by niemant anders eenige salicheit te soecken ofte te vinden isGa naar margenoot+. §30. Vr. Geloouen dan die oock aen den eenigen Salichmaeker IESVM, die haer salicheit ende vveluaert by den heiligen, by hen sel- | |
[pagina 15]
| |
uen, ofte ergens elders soecken? And. Neen se: maer se verloochenen met der daet den eenigen Heiland ende Salichmaker IESVM, of se hen schoon sijns met den mondt roemenGa naar margenoot+, Vvant van tvveen een, ofte IESVS en moet geen volkomen Salichmaeker sijn: ofte die desen Salichmaeker met vvaeren ghelooue aennemen, moeten alles in hem hebben dat tot haere salicheit van nooden isGa naar margenoot*. Ga naar margenoot+§31. Vr. Vvaerom is hy Christus, dat is, een gesalfde genaemt? And. Om dat hy van Godt den Vader verordineert is, ende met den heiligen Geest gesaluetGa naar margenoot+, tot onsen hoochsten Prophete ende LeeraerGa naar margenoot* die ons den verborghenen raet ende de vville Godts, van onser verlossinghe volkomelick gheopenbaert heeftGa naar margenoot+, ende tot onsen eenigen hoogen PriesterGa naar margenoot*, die ons met die eenige offerhande sijns lichaems verlost heeft, ende ons met sijner voor- | |
[pagina 16]
| |
biddinge stedes voortredet by den VaderGa naar margenoot+ Ende tot onsen eevvighen Koninck, die ons met syn vvoordt ende synen Geest regiert, ende ons by der vervvoruene verlossinge beschudt ende behoudtGa naar margenoot*. Ga naar margenoot+§32. Vr. Maer vvaerom vverdt ghy een Christ genaemt? And. Om dat ick doer den gelooue een lidmaet ChristiGa naar margenoot+ ende also syner saluinge deelachtich benGa naar margenoot*, op dat ick synen naeme bekenneGa naar margenoot*, ende my seluen tot een leuende danckoffer hem offereGa naar margenoot+, ende met een vry gevvissen ofte conscientie in desen leuen tegen de sonde ende den Duyuel stryde, ende hiernaemaels in eevvicheit met hem ouer alle Creaturen regiereGa naar margenoot*Ga naar margenoot+. §33. Vr. VVaerom is hy Godes eengeboren Sone ghenaemt, so vvy toch ooc Godes Kinderen syn? And. Daerom dat Christus alleen de eevvich naturelick Sone Godts isGa naar margenoot*, Maer vvy syn om synent vville | |
[pagina 17]
| |
vvt genaeden tot Kinderen Godes aengenomenGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§34. Vr. Vvaerom naemt ghy hem onsen Heere? And. Om dat hy ons met lyf ende siele van alle onse sonden, niet met goudt ofte met siluer, maer met synen dieren bloede gekocht, ende van alle ghevvalt des Duyuels verlost heeft, ende ons also hem tot eenen eygendom gemaecktGa naar margenoot*. §35. Vr. Vvat is dat geseit, Die ontfangen is van den heyligen Geest, geboren vvt de Maegt Maria? And. Dat de eevvige Sone GodtsGa naar margenoot+ die vvaerachtich ende eevvich godt is ende blijftGa naar margenoot*, vvaere menschelicke nature, vvt den vleesche ende bloede der Maeget MariaGa naar margenoot+ doer de vverckinge des heyligen Geestes aengenomen heeftGa naar margenoot*, op dat hy oock dat vvaere saet Dauids syGa naar margenoot+, sijnen broederen in allen ghelyckGa naar margenoot*, vvtgenomen die sondeGa naar margenoot+. §36. Vr. Vvat nutticheit ouer- | |
[pagina 18]
| |
komt ghy, doer die heilige ontfanginge ende geboerte Christi? And. Dat hy onse middelaer isGa naar margenoot+, ende met sijne onschuldt ende volkomen heylicheit, myn sonden, daerin ick ontfanghen ende gheboren ben, voor Godts aenghesicht bedecktGa naar margenoot*. Ga naar margenoot+§37. Vr. Vvat verstaet ghy by dat vvordeken, Geleden? And. Dat hy an lyf ende siele, den gantschen tijdt sijns leuens op der eerden, maer insonderheit aen't eynde sijns leuens den tooren Godts tegen die sonde des gantschen menschelicken geslachtes, ghedraegen heeftGa naar margenoot+, op dat hy met sijn lyden, als met den eenighen soenofferGa naar margenoot*, ons lyf ende siele van de eevvige verdomenis verloste, ende ons Godts genaede, gherechticheidt ende dat eevvich leuen vervvorue. §38. Vr. Vvaerom heeft hy onder den Rechter Pontio Pilato geleden? | |
[pagina 19]
| |
And. Op dat hy onschuldich onder den vveereltlicken Rechter veroordeelt sijndeGa naar margenoot+, ons daermede van den strangen oordeele Godts, dat ouer ons gaen soude, bevrydde.Ga naar margenoot*. §39 Vr. Heeft dat iet meer in, dat hy gekruyst is gevveest, dan of hy met een ander doot ghestoruen vvaere? And. Iae't. Vvant daer doer ben ick seker, dat hy die vervloeckinge die op my lagh, op hem ghelaeden heeft: vvant die doot des kruyses van Godt vervloeckt vvasGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§40. Vr. Vvaerom heeft Christus hem tot in den doodt moeten vernederen? And. Daerom dat van vvegen der gherechticheit ende vvaerheit GodesGa naar margenoot*, niet anders voor onse sonden en konde betaelt vverden, dan doer de doot des Sones GodesGa naar margenoot+. §41. Vr. Vvaerom is hy begrauen vvorden? And. Daermede te betuygen, dat | |
[pagina 20]
| |
hy vvaerachtichlick gestoruen sijGa naar margenoot+. §42. Vr. So dann Christus voor ons gestoruen is, hoe komet dat vvy ooc moeten steruen? And. Onse doot en is geen betaelinge voor onse sonden, maer alleen een afsteruinge der sonden, ende eenen inganck tot den eevvigen leuenGa naar margenoot*. §43. Vr. Vvat bekommen vvy meer voor nutticheit vvt die offerhande ende doot Christi aen't kruys? And. Dat doer syne kracht, onse oude mensch met hem gekruyst, gedoodt, ende begrauen vverdtGa naar margenoot+, op dat die boose lusten des vleesches in ons niet meer en regierenGa naar margenoot*, maer dat vvy ons seluen hem tot eener danckbaerheit offerenGa naar margenoot+. §44. Vr. Vvaerom volght daernaer, Afgedaelt ter Hellen? And. Op dat ick in mynen hoochsten aenuechtingen versekert sij, ende my gatschelick vertrooste, dat myn HEERE Christus doer sijne onvvt- | |
[pagina 21]
| |
sprekelicke benautheydt, smerten, verschrickinge ende hellische quael, in vvelcken hy in syn gantsch lyden, maer insonderheit aen't kruys gesoncken vvas, my van der hellische benautheit ende pyne verlost heeftGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§45. Vr. Vvat nuttet ons die Opstandinge Christi? And. Ten eersten heeft hy doer syne Opstandinghe de Doot ouervvonnen, op dat hy ons de gerechticheit, die hy doer syne doot ons vervvoruen hadde, konde deelachtich maekenGa naar margenoot*. Ten anderen, vverden ooc vvij doer syne kracht opgevveckt tot een nieuvv leuenGa naar margenoot+. Ten derden, is ons die Opstandinge Christi een seker pandt onser saligen OpstandingeGa naar margenoot*. §46. Vr. Vvat verstaet ghy daermede, Opgeuaeren ten Hemel? And. Dat Christus voor den oogen syner Iongeren, van der eerden ten Hemel is opgeheuenGa naar margenoot+, ende dat | |
[pagina 22]
| |
hy ons te goede daer isGa naar margenoot+, tot dat hy vvederkomt, te oordeelen die leuendigen ende die doodenGa naar margenoot*. §47. Vr. Is dan Christus niet by ons tot aen't eynde der vveerelt, also hy ons beloeft heeftGa naar margenoot+? And. Christus is vvaerachtich mensch ende vvaerachtich Godt: Nae sijner menschelicke nature, is hy nu niet meer op eerdenGa naar margenoot*, maer nae sijner Godtheidt, Maiesteit, Genade ende Geest, en vvyckt hy nemmermeer van onsGa naar margenoot+. §48. Vr. Maer so die menschheit niet ouer all en is, daer dieGodtheit is, vverden dan die tvvee naturen in Christo niet van eenander ghescheyden? And. Gantschelick niet. Vvant midts dien die Godtheit onbegrypelick, ende ouerall tegenvvoordich isGa naar margenoot* so moet volgen, dat se vvel buyten haer aengenomen menschheit is, ende persoonlick met haer vereenicht blyftGa naar margenoot+. | |
[pagina 23]
| |
Ga naar margenoot+§49. Vr. Vvat nuttet ons die Hemeluaert Christi? And. Ten eersten, dat hy in den Hemel voor dat aenghesicht sijns Vaders, onse voorspreker isGa naar margenoot+. Ten anderen, dat vvy ons vleesch in den Hemel tot eenen sekeren pande hebben, ende dat hy als dat hooft, ons sijne lidtmaeten oock tot hem sal nemenGa naar margenoot*. Ten derden, dat hy ons sijnen Geest tot eenen tegenpande sendetGa naar margenoot+, doer vvelckes kracht vvy soeken dat daer bouen is, daer Christus is, sittende ter rechter handt Godts, ende niet dat op der Eerden isGa naar margenoot*. §50. Vr. Vvaerom vverd daertoe gesett, Sittet ter rechter handt Gods? And. Dat Christus daerom ten Hemel geuaeren is, op dat hy hem seluen daer bevvyse als dat hooft sijner Christelicke KerckeGa naar margenoot+, doer vvelcke de Vader alle dinck regiertGa naar margenoot*. Ga naar margenoot+§51. Vr. Vvat nut bringt ons dese heerlichheit onses hoofts Christi? | |
[pagina 24]
| |
And. Eerstelick dat hy doer synen heyligen geest in ons syne lidtmaeten, die hemelsche gauen vvtgietGa naar margenoot+. Daerna, dat hy ons met syne macht teghen alle vyanden beschudt ende bevvaertGa naar margenoot*. §52. Vr. Vvat troost v die vvederkomste Christi om te oordeelen die leuendigen ende die dooden? And. Dat ick in alle droeffenis ende veruolginge met opgherechten hoofde, euen den seluen, die hem te vooren om mynent vville voor Godts gerichte gestelt, ende all den vloeck van my vvechgenomen heeft, tot eenen Rechter vvt den Hemel vervvachteGa naar margenoot+, die all syne ende myne vyanden in de eevvige verdommenis vverpenGa naar margenoot* maer my, met allen vvtuerkorenen tot hem in die hemelsche blyschap ende heerlickheit nemen salGa naar margenoot+. Van Godt den heyligen Geest. | |
[pagina 25]
| |
Ga naar margenoot+§53. Vr. Vvat gelooft ghy van den heyligen Geest? And. Eerstelick, dat hy t'samen met den Vader ende den Sone, een eevvich Godt syGa naar margenoot+. Ten anderen, dat hy ooc my gegeuen isGa naar margenoot*, dat hy my doer een oprecht gelooue, Christi ende aller syner vveldaeden deelachtich maekeGa naar margenoot+, my trooste, ende by my eevvichlick blyueGa naar margenoot*. Ga naar margenoot+§54. Vr. Vvat gelooft ghy van de heylige allgemeine Christelicke Kercke? And. Dat de Sone GodtsGa naar margenoot+, vvt den gantschen menschelicken geslachteGa naar margenoot*, hem een Gemeinte tot den den eevvigen leuen vvtuerkorenGa naar margenoot+, doer synen Geest ende vvoortGa naar margenoot*, in eenicheit des vvaeren geloofsGa naar margenoot+, van den beginne der vveerelt, tot aen't eyndeGa naar margenoot* vergaedert, beschermt ende onderhoudtGa naar margenoot+, ende dat ick der seluen een leuendich lidtmaet benGa naar margenoot*, | |
[pagina 26]
| |
ende eevvich sal blyuenGa naar margenoot+. §55. Vr. Vvat verstaet ghy doer die gemeinschap der heiligen? And. Eerstelick, dat alle ende elcke geloouigen als lidtmaeten, aen den HEERE Christo, ende alle sijne schatten ende gauen gemeinschap hebbenGa naar margenoot*. Ten anderen, dat elck hem moet schuldich vveten sijne gauen ten nutte, ende ter salicheit der anderen lidtmaeten, ghevvillichlick, ende met vrueghden aen te leggenGa naar margenoot+. §56. Vr. Vvat ghelooft ghy van vergeuinge der sonden? And. Dat Godt om't genoechdoen Christi vvillenGa naar margenoot*, aller mijner sonden, oock mijner sondelicken aert, daermede ick all myn leuenlanck te strijden hebbeGa naar margenoot+, nemmermeer en vvil ghedencken, maer my vvt ghenaden, die gerechtichheit CHRISTI schencke, op dat ick nemmermeer in't gerichte Gods en komeGa naar margenoot*. | |
[pagina 27]
| |
Ga naar margenoot+§57. Vr. Vvat troost geeft v de Opstandinge des vleesches? And. Dat niet alleen myn siele nae desen leuen, van stonden aen tot Christo haer hooft sal opgenomen vverdenGa naar margenoot+, maer dat oock dit myn vleesch, doer die kracht Christi, opgevveckt sijnde, vvederom met myner sielen vereenicht, ende den heiligen lyf Christi gelijckformich sal vverdenGa naar margenoot*. §58. Vr. Vvat troost schept ghy vvt den Artikel van't eevvigh leuen? And. Dat naedemael ick nu t'beginsel der eevvige vreughd in myn herte voeleGa naar margenoot+: ick nae desen leuen volkomene salighheit besitten sal, die geen ooghe ghesien, noch geen oore gehoort heeft, noch in geens menschen herte gekomen isGa naar margenoot*, ende dat, om Godt daerin eevvichlick te prysen. Ga naar margenoot+§59. Vr. Maer vvat baetet v nu dat ghy dit all gelooft? And. Dat ick in CHRISTO voor | |
[pagina 28]
| |
Godt rechtueerdich ben, ende een erfgenaem des eevvigen leuensGa naar margenoot+. §60. Vr. Hoe syt ghy rechtueerdich voor Godt? And. Alleen doer een oprecht gelooueGa naar margenoot* in Iesum Christum, Also: dat all ist dat my myn gevvissen ofte conscientie beklaeget, dat ick tegen all die geboden Godts svvaerlick gesondiget, ende der seluen geen gehouden hebbeGa naar margenoot*, ende noch stedes tot alle boosheidt geneight benGa naar margenoot+: nochtans Godt sonder eenige myne verdienstGa naar margenoot*, vvt louter genadeGa naar margenoot+, my die volkomene genoechdoeninge, gerechticheit ende heylicheit CHRISTIGa naar margenoot* schencket, ende toerekentGa naar margenoot+, euen als hadde ick noyt sonde gehadt noch gedaen, jae als hadde ick all die gehoorsaemheidt volbracht, die Christus voor my volbracht heeftGa naar margenoot*, so verre ick sulcke vveldaet met gheloouigen herte aennemeGa naar margenoot+. §61. Vr. Vvaerom seght ghy, | |
[pagina 29]
| |
dat ghy alleen doer't gelooue rechtueerdich sijt? And. Niet dat ick van vvegen der vveerdicheidt mijns geloofs, Godt aengenaem sij: maer daerom, dat alleen die genoechdoeninge, gerechticheit ende heylicheit Christi, mijne gerechticheit voor Godt isGa naar margenoot+, ende dat ick die seluen niet anders, dan alleen doer't gelooue aennemen ende my toeeygnen kanGa naar margenoot*. Ga naar margenoot+§62. Vr. Maer vvaerom konnen onse goede vvercken niet die gherechticheit voor Godt, of een stuck der seluen sijn? And. Daerom dat die gherechticheit die voor Godes gerichte bestaen kan, gantsch volkomen ende der Vvet Godes in allen stucken gelijckmaechtich sijn moetGa naar margenoot+. Ende oock onse beste vvercken in desen leuen alle onuolkommen ende met sonden bevleckt sijnGa naar margenoot*. §63. Vr. Hoe? Verdienen onse goede vvercken niet, die nochtans | |
[pagina 30]
| |
Godt in desen ende in den toekommenden leuen vvil beloonen? And. Dese belooninge geschiedt niet vvt verdienst, maer vvt genaedenGa naar margenoot+. §64. Vr. Maer maeckt dese leere niet sorgloose ende godtlose menschen? And. Neen se: Vvant het is onmogelick, dat, so vvie Christo doer een vvaerachtich ghelooue ingheplant is, niet en soude voortbringen die vruchten der danckbaerheitGa naar margenoot*. Van den Sacramenten. Ga naar margenoot+§65. Vr. Aengesien, dan alleen t'ghelooue ons Christi ende aller sijner vveldaeden deelachtich maeckt, van vvaer komt sulck gelooue? And. De heylige GeestGa naar margenoot+ vverckt dat selue in ons herte, doer die verkondinghe des heyligen Euangeliums, ende sterckt dat selue doer't gebruycken der SacramentenGa naar margenoot*. §66. Vr. Vvat sijn die Sacramenten? | |
[pagina 31]
| |
And. Die Sacramenten sijn heylige sichtbaerlicke vvaerteekenen ende segelen, van Godt inghesett, op dat hy ons doer t'ghebruycken der seluen, die belofte des Euangelij dies te beter te verstaen geue, ende versegele: Naemelick, dat hy ons van vvegen des eenighen Slachtoffers Christi, aen't kruys volbracht, vergeuinghe der sonden, ende dat eevvich leuen vvt genaeden schencktGa naar margenoot+. §67. Vr. Sijn dan beyde dat Vvoort ende die Sacramenten daer henen gericht, ofte daertoe verordent, dat se ons gelooue op die offerhande IESV Christi aen't kruys, als op den eenigen grondt onser salichheit vvysen? And. Iae se toch: Vvant de heylige Geest leert ons in den Euangelio, ende versekert ons doer die Sacramenten, dat onse volkomene salicheit in die eenige offerhande Christi staet, die voor ons aen't kruys geschiedt isGa naar margenoot*. §68. Vr. Hoe veel Sacramenten | |
[pagina 32]
| |
heeft Christus in den nieuvven verbonde ofte Testamente ingesett? And. Tvvee, den heyligen Doop ende dat heilich Auendtmael. Van den heyligen Doope. Ga naar margenoot+§69. Vr. Hoe vverd ghy in den heiligen Doope vermaent ende versekert, dat de eenighe offerhande Christi aen't kruys geschiedt, v te goede komt? And. Also, dat Christus dit vvtvvendich vvaterbadt ingesettGa naar margenoot+, ende daerby toegheseit heeftGa naar margenoot*, dat ick so sekerlick met synen Bloede ende Geest, van der onreinicheidt myner sielen, dat is, van alle myne sonden so vvaerachtich gevvasschen ben, als ick vvtvvendich met den vvatere, vvelck die onsuyuerheidt des vleesches pleeght vvech te nemen, gevvasschen benGa naar margenoot+. §70. Vr. Vvat is dat, Met den Bloede ende Geest Christi gevvasschen te sijn? | |
[pagina 33]
| |
And. Het is vergeuinge der sonden, van God vvt ghenaeden hebben, om des Bloets CHRISTI vville, vvelck hy in sijne offerhande aen't kruys voor ons vvtgestort heeftGa naar margenoot+. Daernae oock doer den heylighen Geest vernieuvvet, ende tot lidtmaeten Christi geheyliget sijn, op dat vvy hoe langer hoe meer den sonden afsteruen, ende in een Godtsalich, onstraffelick leuen vvandelenGa naar margenoot* §71. Vr. Vvaer heeft ons Christus toegeseit, dat hy ons so sekerlick met sijnen Bloede ende Geest vvasschen vvil, als vvy met den Doopvvatere gevvasschen vverden? And. In de insettinge des Doops, vvelcke also luydet. Gaet henen, leeret alle Volcken, ende doopt se in den Naeme des Vaders, ende des Sones, ende des heyligen GeestesGa naar margenoot+. VVie daer ghelooft ende ghedoopt werdt, die sal salich werden. Maer | |
[pagina 34]
| |
wie niet en gelooft, die sal verdoemt werdenGa naar margenoot+. Dese beloftenis vverdt oock verhaelt, daer de Schrifft den Doop dat badt der vvedergheboerteGa naar margenoot*, ende die afvvasschinge der sonden naemtGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§72. Vr. Is dan dat vvterlick Vvaterbadt, die afvvasschinge der sonden selue? And. Neen't: VvantGa naar margenoot* alleen dat Bloet IESV Christi, ende de heylighe Geest reynight ons van allen sondenGa naar margenoot+ §73. Vr. Vvaerom naemt dan de heylige Geest den Doop dat badt der vvedergeboerte, ende de afvvasschinge der sonden? And. Godt en spreeckt also niet sonder groote oorsaeke, Naemelick niet alleen om ons daermede te leeren, dat gelijck die onsuyuerheit des Lichaems doer't vvater, also oock onse sonden doer dat Bloet ende den Geest Iesu Christi vvechgeno- | |
[pagina 35]
| |
men vverdenGa naar margenoot+: Maer veel meer, dat hy ons doer dit Goddelick Pandt ende vvaerteeken vvil versekeren, dat vvy so vvaerachtighlick van onse sonden Geestelick ghevvasschen sijn, als vvy vvtvvendich met vvater gevvasschen vverdenGa naar margenoot*. §74. Vr. Sal men oock die jonge Kinders doopen? And. Iae't: Vvant midts dien se also vvel als die volvvassene in't verbondt Godts, ende in sijn Gemeynte begrepen sijnGa naar margenoot+, ende dat hen doer CHRISTI Bloet die verlossinghe van den sondenGa naar margenoot*, ende de heylige Geest, die dat gelooue vverckt, niet vveynigher als den volvvassenen toegeseit vvertGa naar margenoot+, so moeten se ooc doer den Doop als doer dat teeken des verbondts, der Christelicke Kercke inghelyft, ende van den Kinderen der ongheloouigen onderscheyden vverdenGa naar margenoot*, ghelijck in't oude verbondt ofte Testament, doer de besnydinge geschiedt isGa naar margenoot+, | |
[pagina 36]
| |
voor de vvelcke in't nieuvve verbondt de Doop ingesett isGa naar margenoot+. VAN DEN HEYLIgen Auendtmaele onses HEEREN IESV CHRISTI. Ga naar margenoot+§75. Vr. Hoe vverdt ghy in den heyligen Nachtmaele vermaent ende versekert, dat ghy aen die eenige Offerhande Christi, aen't Kruys volbracht, ende aen all sijn goet gemeynschap hebt? And. Also, dat Christus my ende allen geloouigen tot sijner gedachtenis, van dit gebroken broot te eten, ende van desen Drinckbeker te drincken beuolen heeft, ende daertoe ooc beloeftGa naar margenoot*, Eerstelick, dat sijn Lichaem so sekerlick voor my aen't Kruys geoffert ende gebroken, ende sijn Bloet voor my vergoten sij, als ick met oogen sie, dat dat Broot des Heeren my gebroken, ende de | |
[pagina 37]
| |
Drinckbeker my mede ghedeelt vverdt. Ende ten anderen, dat hy selue myne siele, met sijnen gekruysten Lichaeme, ende verghotenen Bloede so sekerlick tot den eevvigen leuen spyst ende laeft, als ick dat Broot ende den Drinckbeker des Heeren (als sekere vvaerteekenen des Lyfs ende Bloets Christi) vvt des Dienaers handt ontfanghe, ende mondelick geniete. §76. Vr. Vvat ist dan te seggen, Dat ghekruyste Lichaem CHRISTI eten, ende sijn vergoten Bloet drincken? And. Het is niet alleen met een geloouich herte dat gantsche lyden ende steruen Christi aennemen, ende daer doer vergheuinge der sonden, ende dat eevvich leuen bekomenGa naar margenoot+, Maer oock daer beneuen doer den heyligen Geest, die t'samen in Christo ende in ons vvonet, also met sijnen heyligen Lichaeme, hoe langer hoe meer vereeniget vverdenGa naar margenoot*, | |
[pagina 38]
| |
dat vvy, all ist dat Christus in den Hemel isGa naar margenoot+, ende vvy op der Eerden sijn, nochtans vleesch van sijnen vleesche, ende been van sijnen beenen sijnGa naar margenoot*, ende dat vvy van eenen Geest (als geleden eens Lichaems van eener sielen) eevvighlick leuen ende geregiert vverdenGa naar margenoot+. §77. Vr. Vvaer heeft Christus beloeft, dat hy de geloouigen so sekerlick also met sijnen Lyue ende Bloede vvil spysen ende laeuen, als als se van desen gebrokenen Broode eten, ende van desen Drinckbeker drincken? And. In de insettinge des Auendtmaels, vvelcke also luydet: OnseGa naar margenoot* Heere Iesus, in die nacht doe hy verraden wardt, nam dat Broot, danckte, ende brack het, ende seyde: Nemet, etet, dat iß myn Lyf dat voor v gebroken werdt, Sulcks doet tot myner gedachteniß. | |
[pagina 39]
| |
Deßgelyken ooc den Drinckbeker nae den Auendtmaele, ende seyde, Desen Drinckbeker iß dat nieuwe verbondt of Testament, in mynenBloede, sulcks doetGa naar margenoot+, so dickwils als ghy het drincken sult, tot myner gedachtenisseGa naar margenoot*. VVant so dickwils als ghy van desen Broode eten sult, ende van desen Drinckbeker drincken, so verkondiget den doot des HEEren tot dat hy komt. Dese toesegginge vverdt oock verhaelt doer den heylighen Paulum, daer hy spreeckt: De Drinckbeker der Dancksegginghe, daer mede wy danckseggen, iß hy niet de Ghemeynschap des Bloedts CHRISTI? Het Broot dat wy breken, iß dat niet de Gemeynschap des Lyfs CHRISTI? VVant een Broot is't, so syn wy veel | |
[pagina 40]
| |
een Lichaem, midts dien wy alle eenes Broodts deelachtich synGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§78. Vr. Vverdt dan vvt Broot ende Vvyn dat vvesentlick Lichaem ende Bloet Christi? And. Neen't: Maer gelykervvys dat Vvater in den Doop niet in dat Bloet CHRISTI verandert vverdt, noch die afvvasschinge der sonden selue is (daer van het alleen een Goddelick vvaerteeken ende versekeringe is) Also en vverdt oock dat Broot in't Nachtmael niet dat Lichaem Christi selueGa naar margenoot*, hoe vvel het naer de aerdt ende eygenschap der Sacramenten, dat Lichaem Christi IESV genaemt vverdtGa naar margenoot+. §79. Vr. Vvaerom naemt dan CHRISTVS dat Broot sijn Lyf, den Drinckbeker sijn Bloet, ofte dat nieuvv verbondt doer sijn Bloet, ende Paulus de Gemeynschap des Lyfs en Bloets Christi? | |
[pagina 41]
| |
And. Christus en spreeckt also niet sonder groote oorsaeke, Naemelick, niet alleen om ons daermede te leeren, dat gelijck als Broot ende Vvyn dit tydelick leuen onderhouden, also sij ooc sijn gekruyste Lichaem ende sijn vergoten Bloet de vvaerachtighe spyse ende dranck, daer doer onse sielen ten eevvigen leuen gheuoedt vverdenGa naar margenoot+, maer veel meer om ons doer dese sichtbaere teekenen ende panden te versekeren, dat vvy so vvaerachtichlick sijns vvaeren Lichaems ende Bloets doer de vverckinghe des heyligen Geestes deelachtich vverden, als vvy dese heylige vvaerteekenen, met den Lichaemelicken monde tot sijner gedachtenis ontfangenGa naar margenoot*, ende dat all sijn lyden ende gehoorsaemheidt so sekerlick onse eyghen sy, als hadden vvy selue in onse eygene persoone alles gheleden, ende Godt voor onse sonden genoegh gedaen. Ga naar margenoot+§80. Vr. Vvat onderscheyd isser | |
[pagina 42]
| |
tusschen dat Auendtmael des Heeren, ende de Paepsche Misse? And. Dat Avendtmael des Heeren betuyght ons, dat vvy volkomene vergeuinghe aller onser sonden hebben doer die eenige offerhande IESV Christi,die hy selue eenmal aen't Kruys volbracht heeftGa naar margenoot+, ende dat vvy doer den heylighen Geest Christo vverden inghelyftGa naar margenoot*, die nu naer sijne menschelicke nature niet op der Eerden, maer in den Hemel is, ter rechter handt Godts sijns VadersGa naar margenoot+, ende daer vvil van ons angebeden sijnGa naar margenoot*. Maer die Misse leert, dat die leuende ende die dooden, niet doer dat lyden Christi vetgheuinghe der sonden hebben, ten sij dat Christus noch daegelijcks voor die selue van den Mespriesteren geoffert vverde, ende dat Christus lyflick onder die gestalte des Broodts ende VVyns sij, ende daerom ooc daerin moet aengebeden vverdenGa naar margenoot+, Ende also is die Misse in den grondt an- | |
[pagina 43]
| |
ders niet, dan een verloocheninghe der eenighen offerhande ende lydens IESV CHRISTI, ende een vervloeckte Afgoderie. §81. Vr. Voor vvien is dat Auendtmael des HEEREN inghestelt? And. Voor die gene, die hen seluen van vvegen haerer sonden mishaegen, ende nochtans vertrauvven, dat de selue hen om Christus vville vergeuen sijn, ende dat oock die ouerblyuende svvackheit met sijn lyden ende steruen bedeckt sij, begeeren oock lancks hoe meer haer gelooue te stercken, ende haer leuen te beteren. Maer die sick niet met vvaeren herte tot Godt en bekeeren, die eten ende drincken hen seluen het oordeelGa naar margenoot+. §82. Vr. Sal men oock die tot desen Auendtmaele laeten komen, die sick mit haere bekentenis ende leuen als ongheloouige ende Godtloose menschen aenstellen? | |
[pagina 44]
| |
And. Neen't: Vvant also vverdt dat verbondt Godes ontheylighet, ende sijnen tooren ouer de gantsche Gemeynte vervvecktGa naar margenoot+. Daerom is die Christelicke Kercke schuldich, naer de ordeninge Christi, ende sijner Apostelen, sulcke (tot dat se beteringe haeres leuens bevvysen) doer de Sluetelen des Hemelrijcks, vvt te sluyten. Ga naar margenoot+§83. Vr. Vvat sijn die Sluetelen des Hemelrijcks? And. De verkondinghe des heyligen Euangeliums, ende den Christelicken Ban, ofte versluytinge vvt de Christelicke Ghemeynte, doer vvelcke tvvee stucken dat Hemelrijck den geloouigen opghedaen, ende den ongeloouigen toegesloten vverdt. §84. Vr. Hoe vverdt dat Hemelrijck doer die predikinge des heyligen Euangelij ontsloten ende toegesloten? And. Also, Als achteruolgende t' | |
[pagina 45]
| |
beuel Christi, allen ende jegelicken geloouigen verkondiget, ende opentlick betuyght vverdt, dat hen (so dick vvils als se de beloftenis des Euangelij, met vvaeren gelooue aennemen) vvaerachtichlick alle haere sonden, van Godt, om die verdienst Christi vville, vergeuen sijn: Daertegen allen ongeloouigen, ende die hen niet van herten bekeeren, verkondight ende betuyght vverdt, dat den tooren Godes, ende de eevvige verdomenis op hen ligget, so lange als se sick niet bekeerenGa naar margenoot+: naeuolgende vvelcke getuygenis des Euangelij, Godt beyde in desen ende in den toekomenden leuen oordeelen vvil. §85. Vr. Hoe vverdt dat Hemelryck toeghesloten ende ontsloten, doer den Christelicken Ban? And. Also, Als achteruolgende t'beuel CHRISTI, die gene die onder den Christelicken naeme, onchristelicke leere ofte leuen voeren, naer | |
[pagina 46]
| |
dat se etlick mael broederlick vermaent sijnde, van haeren dvvaelingen ende schandelicken leuen niet afstaen vvillen: der gemeynte, ofte den genen die van der gemeynte daer toe verordineert sijn, aenghebrocht vverden, Ende so se naer die vermaninge niet en vraeghen, van hem lieden (doer't verbieden der Sacramenten) vvt de Christelicke Gemeynte, ende van Godt selue, vvt den Rijke Christi gesloten vverden: Ende vvederom als lidtmaeten Christi ende sijner Gemeynten aenghenomen, so vvanneer se vvaerachtige beteringe belouen ende bevvysenGa naar margenoot+. | |
Dat Derde deel.Van de Danckbaerheit. Ga naar margenoot+§86. Vr. Aengesien vvy vvt onser allendicheit, sonder eenige onse verdienst, alleen vvt genaeden doer Christum verlost sijn, vvaerom moeten vvy dan noch goede vvercken doen? | |
[pagina 47]
| |
And. Daerom dat CHRISTVS, naer dat hy ons met sijnen Bloede ghekocht, ende vry gemaekt heeft, ons oock doer sijnen heyligen Geest tot sijnen euenbilde vernieuvvet, op dat vvy ons, met onsen gantschen leuen Gode danckbaer voor sijne vveldaeden bevvysenGa naar margenoot+, ende hy doer ons ghepresen vverdeGa naar margenoot*. Daer nae oock, dat elck by sick selfs sijns gheloofs vvt den vruchten versekert sijGa naar margenoot+, ende dat doer onsen Godtsalighen vvandel onse naesten oock CHRISTO gevvonnen vverdenGa naar margenoot*. §87. Vr. Konnen dan die niet salich vverden, die in haeren Godtloosen, ondanckbaeren leuen voortvaerende, sick tot Godt niet en bekeeren? And. In geenderley vvyse, Vvant die Schrifft segget, dat geen Onkuyssche, Afgoden Dienaer, Ehebreker, Dief, Gierige, Dronckaert, Lasteraer, noch Roouer, noch dier- | |
[pagina 48]
| |
gelycke dat Rijke Godes eruen salGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§88. Vr. In hoe veel stucken bestaet die vvaerachtige bekeeringhe des menschen? And. In tvvee stucken. In die afsteruinge des oudenGa naar margenoot*, ende in die opstandinghe des nieuvven mensches. §89. Vr. Vvat is die afsteruinge des ouden mensches? And. Het is een hertelick leetvvesen, dat vvy Godt doer onse sonden vertoorent hebben, ende die selue hoe langer hoe meer haeten ende vliedenGa naar margenoot+. §90. Vr. Vvat is die opstandinge des nieuvven mensches? An. Het is een hertelicke vreughd in Godt doer ChristumGa naar margenoot*, ende lust ende liefde nae den vville Godts in allen goeden vvercken te leuenGa naar margenoot+. §91. Vr. Maer vvat sijn goede vvercken? And. Alleen die vvt vvaeren gelooueGa naar margenoot*, nae die Vvet GodtsGa naar margenoot+, hem | |
[pagina 49]
| |
ter eeren gheschiedenGa naar margenoot+, ende niet die op ons goetduncken ofte menschen insettingen gegrondet syn.Ga naar margenoot*. §92. Vr. Hoe luydt die Vvet des Heeren? And. Godt sprack alle dese woorden. Exod. 20. Deut. 5. Dat eerste Gebodt. ICk ben de HEERE, vwen Godt, die v wt Egyptenlandt, wt den diensthuyse geleidt hebbe. Ghy en sult geen ander Goden voor myn aengesicht hebben. Dat tvveede. Ghy en sult v geen beelden, noch geen gelyckeniß maecken, noch van't gene dat bouen in den Hemel iß, noch van't gene dat onder op der Eerden iß, noch van't gene dat in't VVater onder de Eerde iß. En buyght v voor die niet, noch en dient se niet. | |
[pagina 50]
| |
VVant ick ben de Heere, vwen Godt, sterck ende yuerich, die de mißdaet der Vaderen besoeke aen de Kinderen tot in dat derde ende vierde ledt der genen die my haeten, ende doe barmherticheit, aen veel duysenden die my liefhebben, ende myne geboden houden. Dat derde. Ghy en sult den Naeme de Heeren vwes Godts niet te vergeefs ofte lichtueerdelick gebruyken. VVant de Heere en sal hem niet ongestraft laeten, die synen Naeme mißbruyket. Dat vierde. Syt gedachtich des Sabbathdaechs dat ghy dien heyliget. Seß daegen sult ghy arbeyden, ende all vwe wercken doen, Maer den Seuensten dach iß | |
[pagina 51]
| |
de Sabbath des HEEREN vwes Godts, Dan sult ghy geen aerbeydt doen, noch v Sone, noch v Dochter, noch v Knecht, noch v Dienstmaeght, noch v Vee, noch de Vremdelinck die in uwe Stadtpoorten iß. VVant in seß daeghen heeft de Heere Hemel ende Eerde ghemaeckt, ende die Zee, ende all datter in iß, ende hy rustede den seuensten dach. Daer om segende de HEERE den Sabbath dach, ende heylighde den seluen. Dat vyfde. Ghy sult v Vader ende Moeder eeren, op dat ghy lange leeft in den lande, dat v de HEERE vwen Godt geuen sal. Dat seste. Ghy en sult niet dooden. | |
[pagina 52]
| |
Dat seuenste. Ghy en sult niet ehebreken. Dat achtste. Ghy en sult niet stelen. Dat negenste. Ghy en sult geen valsch getuygeniß spreeken tegen vwen naesten. Dat thiende. Ghy en sult niet begeeren vwes naesten huyß, ghy en sult niet begeeren vwes naesten VVyf, noch synen Knecht, noch syn Dienstmaeght, noch synen Osse, noch synen Esel, noch eenich dinck dat vwen naesten heeft. Ga naar margenoot+§93. Vr. Hoe vverden dese thien geboden gedeelt? And. In tvvee tafelenGa naar margenoot+, daeruan de eerste leeret, hoe vvy ons tegen Godt sullen houden Die ander, vvat vvy onsen naesten schuldich sijnGa naar margenoot*. §94. Vr. Vvat gebiedt Godt in't eerste Gebodt? | |
[pagina 53]
| |
And. Dat ick, so lief als my myner sielen salichheit is, alle AfgoderyeGa naar margenoot+, toouerye, vvaersegginge, afgelooueGa naar margenoot*, aenroepinge der heyligen, ofte ander CreaturenGa naar margenoot+ myde ende vliede, Ende den eenigen vvaeren Godt recht leere kennenGa naar margenoot*, hem alleen vertrauvveGa naar margenoot+, In aller ootmoedicheitGa naar margenoot* endelydtsaemheit, my hem alleen ondervverpeGa naar margenoot+, van hem alleen alles goets vervvachteGa naar margenoot*, hem van gantschen herten lief hebbeGa naar margenoot+, vreeseGa naar margenoot*, ende eereGa naar margenoot+, Also, dat ick eer alle Creaturen afgae, ende vaeren laete, dan dat ick in den allerminsten tegen synen vville doeGa naar margenoot*. §95. Vr. Vvat is Afgoderye? And. Afgoderye is, in stadt des eenigen vvaeren Godts, die sick in sijn vvoort geopenbaert heeft, ofte beneuen den seluen jet anders versieren ofte hebben, daer op de mensche sijn vertrauvven settetGa naar margenoot+. | |
[pagina 54]
| |
Ga naar margenoot+§96. Vr. Vvat heyscht Godt in't tvveede gebodt? And. Dat vvy Godt in geenderley vvyse afbildenGa naar margenoot+, noch op geen ander vvyse vereeren, dan hy in sijn vvoort beuolen heeftGa naar margenoot*. §97. Vr. Mach men dan gantschelick geen bilden maeken? And. Godt en kan noch en mach in geenderley vvyse afgebildet vverden. Maer die Creaturen all ist dat sij konnen afgebildet vverden, so verbiedt doch Godt haer bildenis te maeken, ende te hebben, om die te vereeren, of Godt daer doer te dienenGa naar margenoot+. §98. Vr. Maer soude man die bilden in den Kercken als boeken der leeken niet mogen lyden? And. Neen't: Vvant vvy en moeten niet vvyser sijn dan Godt, de vvelcke sijne Christenen niet doer stomme bildenGa naar margenoot*, maer doer die leuendige verkondinge sijns Vvoorts vvil ondervvesen hebbenGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§99. Vr. Vvat vvil dat derde gebodt? | |
[pagina 55]
| |
And. Dat vvy niet alleen met vloeken, ofte met valschen eedtGa naar margenoot+, maer oock met onnoodichsvveerenGa naar margenoot*, den Naeme Godts niet en laesteren noch misbruyken, noch ons met onsen stilsvvyghen ende toesien, sulcker schreckelicken sonden deelachtich maeken. Ende in summa, dat vvy den heyligen naeme Godts anders niet, dan met vreese ende eerbiedinghe gebruykenGa naar margenoot+, op dat hy van ons recht bekentGa naar margenoot*, aengeroepenGa naar margenoot+, ende in alle onse vvoorden ende vvercken gepresen vverdeGa naar margenoot*. §100. Vr. Is't dan so groote sonde, Godts Naeme met svveeren ende vloecken te lasteren, dat Godt hem ooc ouer die vertoorent, die so veel als hen mogelick is, dat vloeken ende svveeren niet en helpen vveeren ende verbieden? And. Iae't gevvisselickGa naar margenoot+, Vvant daer en is geen grooter sonde, noch die Godt meer vertoorent, dan die lasteringhe sijns Naemes, Daer- | |
[pagina 56]
| |
om hy oock die selue met der doet te straffen beuolen heeftGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§101. Vr. Maer mach men oock Godtsalichlick by den Naeme Godes eenen eedt svveeren? And. Iae't, Als't de Ouerheit van haeren onderdaenen, ofte anders sins ooc de noot voordert, om trauvve ende vvaerheit daer doer te beuestighen, ende dat, tot Godes eere ende des naesten salichheit. Vvant sulcks eedt svveeren is in GODes Vvoordt gegrondet, ende daerom oock van den heylighen in den ouden ende nieuvven Testamente recht gebruyckt gevveestGa naar margenoot*. §102. Vr. Mach men oock by den heyligen of by eenighe ander Creaturen eenen eedt svveeren? And. Neen't: Vvant eenen rechten eedt svveeren, is Godt aenroepen, dat hy als die alleen dat herte kennet, der vvaerheit ghetuygenis vville geuen, ende my straffe, in dien ick valschelick svveereGa naar margenoot+, vvelcke | |
[pagina 57]
| |
eer geene Creature toebehoortGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§103. Vr. Vvat ghebiedt Godt in't vierde Gebodt? And. Eerstelick, dat het Predickamt, ende die Scholen onderhouden vverdenGa naar margenoot+: ende dat ick in sonderheit op den Sabbath, dat is op den rustdach, tot der Gemeynte Gods neerstelick komeGa naar margenoot*, om Godts Vvoordt te hoorenGa naar margenoot+,die Sacramenten te gebruykenGa naar margenoot*, Godt den Heere opentlick aen te roepenGa naar margenoot+, ende den Aermen Christelicke handtreyckinge te doenGa naar margenoot*. Ten anderen, Dat ick alle de daegen mijns leuens van mynen boosen vvercken viere, den Heere doer sijnen Geest in my vvercken laete, ende also den eevvighen Sabbath in desen leuen aen vangeGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§104. Vr. Vvat vvilt Godt in't vyfde Gebodt? And. Dat ick myn Vader ende Moeder, ende alle die ouer my gestelt sijn, alle eere, liefde ende trauvve bevvyse, ende my haerer goede | |
[pagina 58]
| |
leere ende straffe met behoorlicke gehoorsaemheit ondervverpeGa naar margenoot+, ende oock met haere svvackheit ende gebreken gedult hebbeGa naar margenoot*, aengesien het Godt belieft, ons doer haere handt te regierenGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§105. Vr. Vvat heysschet Godt in't seste gebodt? And. Dat ick mynen naesten noch met ghedachten, noch met vvoorden, ofte eenich gelaet, veel vveyniger met der daet doer my selue, ofte doer andere onteere, haete, quetse ofte doodeGa naar margenoot*, maer dat ick alle vvraeckgiericheit afleggeGa naar margenoot+, ooc my selue niet en quetse, of moetvvillighlick in eenich geuaer begeueGa naar margenoot*, Daerom oock die Ouerheidt dat svveert draeght, den dootslach te vveerenGa naar margenoot+. §106. Vr. Maer dit Ghebodt schynt alleen van het dootslaen te spreken? And. GODT verbiedende den dootslach leeret ons, dat hy den vvortel des dootslachs, als nydtGa naar margenoot*, | |
[pagina 59]
| |
haetGa naar margenoot+, toorenGa naar margenoot*, ende vvraeckgiericheit haetet: ende sulcks alles voor eenen dootslach houdetGa naar margenoot+. §107. Vr. Maer is dat genoegh, dat vvy onsen naesten, also't voorseit is, niet en dooden? And. Neen't: Vvant Godt verbiedende den nydt, haet ende tooren, ghebiedt dat vvy onsen naesten lief hebben als ons seluenGa naar margenoot*, ende hem ghedult, vrede, sachtmoedicheitGa naar margenoot+, barmherticheitGa naar margenoot*, ende alle vriendelickheitGa naar margenoot+ bevvysen: sijn schaede so veel als ons mogelick is, af keerenGa naar margenoot*, ende oock onse vyanden goet doenGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§108. Vr. Vvat leert ons dat seuenste gebodt? And. Dat alle onkuyscheit van Godt vervloeckt sijGa naar margenoot*, ende dat vvy daerom de selue van herten vyandt sijndeGa naar margenoot+, kuysch ende tuchtelick leuen moetenGa naar margenoot*, het sij in den heyligen houvvelicken staet, of buyten den seluenGa naar margenoot+. §109. Vr. Verbiedt Godt in desen | |
[pagina 60]
| |
gebode niet meer dan ehebreken, ende diergelyke schanden? And. Devvyl ons lyf ende siele tempelen des heyligen Geestes sijn, so vvil hy, dat vvy se beyde suyuer ende heylich bevvaeren, daerom verbiedt hy alle onkuysche daeden, gebeerden, vvoordenGa naar margenoot+, ghedachten, lustenGa naar margenoot*, ende vvat den mensche daer toe trecken kanGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§110. Vr. Vvat verbiedt Godt in't achtste Gebodt? And. Godt en verbiedt niet alleen stelen ende roouenGa naar margenoot*, d'vvelck die Ouerheit straft: maer hy naemt oock dieuerye, alle boose stucken ende aenslagen, daermede vvy onses naesten goet gedencken aen ons te bringen, het sy met gevvalt of schyn des rechtsGa naar margenoot+, als met onrechten gevvichteGa naar margenoot*, elle, maeteGa naar margenoot+, vvaere, munte, vvoekerGa naar margenoot*, ofte doer eenich middel van Godt verboden: Daer toe ooc alle gierichheitGa naar margenoot+, allen misbruyck ende verquistinge sijner gaeuenGa naar margenoot*. | |
[pagina 61]
| |
§111. Vr. Maer vvat gebiedt v Godt in desen gebode? And. Dat ick mijns naesten nut, daer ick kan ende mach, voordere, met hem also handele als ick vvilde dat men met my handeldeGa naar margenoot+, daer toe oock dat ick trauvvelick aerbeide, opdat ick den nootdruftigen helpen machGa naar margenoot+ Ga naar margenoot+§112. Vr. Vvat vvilt dat negenste Gebodt? And. Dat ick teghen niemandt valsch getuygenisse en geueGa naar margenoot+, niemandt syn vvoorden verkeereGa naar margenoot*, geen achterklapper of lasteraer en sijGa naar margenoot+, niemandt lichtelick ende onuerhoort oordeele, oft helpe verdommenGa naar margenoot*: Maer allerley liegen ende bedriegen, als eygen vvercken des DuyuelsGa naar margenoot+, vermyde, t'en sy dat ick den svvaeren tooren Godts op my laeden vvilGa naar margenoot*. Item dat ick in't gerichte ende alle ander handelingen die vvaerheit lief hebbe, oprechtelick spreke ende bekenneGa naar margenoot*, Oock | |
[pagina 62]
| |
myns naesten eere, ende goet gheruchte nae myn vermoghen voorstae ende voordereGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§113. Vr. Vvat heysschet van ons dat thiende gebodt? And Dat oock die minste lust ofte gedancken tegen eenich gebodt Godts in ons herte nemmermeer en komme, maer dat vvy t'allen tyden van gantschen herte allen sonden vyandt sijn, ende lust tot aller gerechticheit hebbenGa naar margenoot*. §114. Vr. Maer konnen die gene die tot GODT bekeert sijn, dese Geboden volkomelick houden? And. Neen se: Maer oock die aller heylichste, so lange als se in desen leuen sijn, en hebben maer een kleen beginsel deser ghehoorsaemheitGa naar margenoot+, doch also, dat se met een ernstlick voornemen niet alleen nae sommige, maer naer alle die gheboden Godts beginnen te leuenGa naar margenoot*. §115. Vr. Vvaerom laet ons dan Godt also scherpelick die thien Ge- | |
[pagina 63]
| |
boden prediken, so se doch niemant in desen leuen houden kan? And. Eerstelick, op dat vvy ons leuenlanck onse sondelicke aert hoe langer hoe meer leeren kennenGa naar margenoot+, ende dies te begeeriger sijn, die vergeuinge der sonden, ende die gherechticheit in Christo te soeckenGa naar margenoot*, Daernae, dat vvy sonder onderlaeten ons beneerstighen, ende Godt bidden, om die genaede des heyligen Geestes: dat vvy langs so meer nae dat euenbeeldt Godts vernieuvvet vverden, tot dat vvy tot dese voorghestelde volkomenheit nae desen leuen geraekenGa naar margenoot+. Van't Gebedt. Ga naar margenoot+§116. Vr. Vvaerom is dat Gebedt den Christenen van nooden? And. Daerom dat het dat voornaemste stuck der danckbaerheidt is, vvelcke GODT van ons voordertGa naar margenoot*. Ende dat Godt sijn genaede ende den heyligen Geest alleen dien | |
[pagina 64]
| |
geuen vvil, die hem met hertelicken suchten sonder ophouden daerom bidden, ende daer voor danckenGa naar margenoot+. §117. Vr. Vvat behoort tot een sulck Gebedt, dat Godt aengenaem sij, ende van hem verhoort vverde? And. Eerstelick, dat vvy alleen den eenigen vvaeren Godt, die hem in sijn Vvoordt ons gheopenbaert heeftGa naar margenoot* om alle t'gene dat hy ons gheboden heeft te bidden, van herten aenroepenGa naar margenoot+. Ten anderen, dat vvy onsen noot ende allendicheidt recht ende grondelick kennenGa naar margenoot*, op dat vvy ons voor den aenghesichte sijner Maiesteit verootmoedigenGa naar margenoot+. Ten derden, dat vvy desen vasten grond hebbenGa naar margenoot*, dat hy ons Ghebedt, niet teghenstaende, dat vvy sulcks onvveerdich sijn, om des Heeren Christi vville sekerlick vvil verhoorenGa naar margenoot+, gelijck hy ons in sijn vvoort beloeft heeftGa naar margenoot* §118. Vr. Vvat heeft ons Godt beuolen van hem te bidden? | |
[pagina 65]
| |
And. Alle Geestelicke ende lyflicke nootdruftGa naar margenoot+, vvelcke de Heere Christus begrepen heeft in't Gebedt, dat hy ons selue geleert heeft. §119. Vr. Hoe luydet dat Gebedt? And. Onse VaderGa naar margenoot*, die daer syt in de Hemelen. Vwen Naeme werde geheyliget. V Rijcke komme. Vwen wille gheschiede, op der Eerden als in den Hemel. Geeft ons huyden onß dagelicksch Broot. Ende vergeeft ons onse schulden, ghelyck oock wy vergheuen onsen schuldenaeren. Ende leydt ons niet in versoekinge, maer verlost ons van den quaeden. VVant vwe iß dat Rycke, die | |
[pagina 66]
| |
kracht ende de heerlickheidt in der eewicheit, Amen. Ga naar margenoot+§120. Vr. Vvaerom heeft ons Christus geboden, Godt also aen te spreken: Onse Vader? And. Op dat hy van stonden aen in't beginsel onses gebets in ons de kinderlicke vreese ende toeuersicht tot Godt vervvecke, vvelcke beyde de grondt onses gebedts sijn: Naemelick, dat Godt onse Vader doer Christum gevvorden is, ende dat hy ons veel vveyniger af slaen sal t'gene dat vvy hem met rechten gelooue bidden, dan onse Vaderen ons eerdsche dingen ontseggenGa naar margenoot+. §121. Vr. Vvaerom vvert hier toe gedaen, Die daer sijt in de Hemelen? And. Op dat vvy van de hemelsche Maiesteit GODTS niet eerdsch en ghedenckenGa naar margenoot+, ende van sijner almachticheidt alle nootdruft des lyfs ende der sielen vervvachtenGa naar margenoot+ | |
[pagina 67]
| |
Ga naar margenoot+§122. Vr. Vvelck is die eerste Bede? And. Vwen Naeme werde geheyliget. Dat is, Geeft ons eerstelick, dat vvy v recht kennenGa naar margenoot+, ende v in alle uvve vvercken, in vvelcken uvve allmachticheidt, vvysheit, goetheit, gerechticheit, barmherticheit ende vvaerheit klaerlick schynet, heylighen, roemen ende prysenGa naar margenoot*. Daernaer oock, dat vvy all ons leuen, ghedachten, vvoorden ende vvercken also schicken ende richten, dat uvven Naeme om onsent vville niet gelastert, maer geeeret ende gepresen vverdeGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§123. Vr. Vvelck is die tvveede Bede? And. V Rijcke komme. Dat is, Regiert ons also doer v vvoort ende uvven Geest, dat vvy ons langs so meer v ondervverpenGa naar margenoot*: Bevvaert ende vermeert uvve KerckeGa naar margenoot+, verstoort die vvercken des Duyuels, ende | |
[pagina 68]
| |
alle gevvalt vvelcke haerteghen v verheft, metgaders alle boose raetslaegen, die tegen v heyligh vvoort bedacht vverdenGa naar margenoot+, tot dat die volkomenheit uvves Rijcks toekomeGa naar margenoot*, daerin ghy alles sult sijn in allenGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§124. Vr. Vvelck is die derde Bede? And. Vwen wille geschiede op der Eerden, als in den Hemel. Dat is, Geeft dat vvy ende alle menschen onsen eygenen vville versaekenGa naar margenoot*, ende uvven vville die alleen goet is, sonder eenich teghenspreeken gehoorsaem sijnGa naar margenoot+, op dat also een jegelick sijn amt ende beroepinge, so gevvillighlick ende getrauvvelick mach bedienen ende vvtuoerenGa naar margenoot*, als die Engelen in den Hemel doenGa naar margenoot+. Ga naar margenoot+§125. Vr. Vvelck is die vierde Bede? And. Geeft ons huyden ons daegelicksch Broot. | |
[pagina 69]
| |
Dat is, Vvillet ons met alle nootdruft des Lichaems versorgenGa naar margenoot+, op dat vvy daer doer kennen, dat ghy den eenigen oorspronck alles goets sijtGa naar margenoot*, ende dat noch onse sorge, noch aerbeydt, noch uvve gauen, sonder uvven segen, ons en gedyenGa naar margenoot+, ende dat vvy derhaluen ons vertrauvven van alle Creaturen aftrecken, ende op v alleen stellenGa naar margenoot*. Ga naar margenoot+§126. Vr. Vvelck is die vyfde Bede? And. Vergeeft ons onse schulden, als oock wy vergheuen onsen schuldenaeren. Dat is, Vvilt ons aerme sondaeren alle onse misdaeden, ende oock die boosheit die ons altyt aenhanght, om des Bloets Christi vville niet toe rekenenGa naar margenoot+, also vvy oock dit getuygenis uvver ghenaeden in ons beuinden, dat ons gantsch voornemen is, onsen naesten van herten te vergeuenGa naar margenoot*. | |
[pagina 70]
| |
Ga naar margenoot+§127. Vr. Vvelck is die seste Bede? And. Ende leydt ons niet in versoeckinghe, Maer verlost ons van den boosen. Dat is, Devvyl vvy van ons seluen so svvack sijn, dat vvy niet een ooghenblick en konnen bestaenGa naar margenoot+, ende daer toe onse dootvyanden, de DuyuelGa naar margenoot*, die VveereltGa naar margenoot+, ende ons eygen vleeschGa naar margenoot*, niet ophouden ons aen te vechten: vvilt ons doch behouden ende stercken doer die kracht uvves heyligen Geestes, op dat vvy in desen Gheestelicken strydt niet onder ligghenGa naar margenoot+, maer altyt stercken vvederstandt doen, tot dat vvy eyndelick t'eenemael die ouerhand behoudenGa naar margenoot*. §128. Vr. Hoe besluyt ghy v Gebedt? And. VVant vwe iß dat Rijcke, die kracht ende die heerlickheit in der eewicheit. | |
[pagina 71]
| |
Dat is, Sulcks alles bidden vvy van v, daerom dat ghy als onse Koningh, ende aller dingen machtigh, ons alles goets te geuen den vville ende het vermoghen hebtGa naar margenoot+, ende dat all, op dat daer doer niet vvy, maer uvven heylighen Naeme eevvighlick gepresen vverdeGa naar margenoot*. §129. Vr. Vvat beduyt dat vvoort Amen? And. Amen is te seggen, Het sal vvaer ende seker sijn. Vvant myn gebedt veel sekerer van Godt verhoort is, dan ick in myn herte geuoele, dat ick sulcks van hem begeereGa naar margenoot+. | |
Eynde des Catechismi. |
|