zaïeken. Beneden taferelen op hout
geschilderd van Bert van den Broeck. Zeer opvallend zijn op de eerste verdieping
de zeven taferelen die Paul Mariën schilderde, taferelen die telkens
ontleend werden aan het middeleeuwse dierenepos maar dan gesitueerd aan de oever
van de Schelde. De bijbehorende onderschriften zijn soms bijzonder grappig:
Zo zat de leeuw te Rupelmonde
door Reinaert in zijn eer geschonden.
Te Hingene nabij ‘De Notelaar’
ontweek de vos het doodsgevaar.
Uiteraard ook teksten en heel wat verwijzingen, steeds goed
geïllustreerd, naar de Rupelmondse Orde van de Vossestaart en
Reynaertraad alsmede naar de allerlaatste evenementen op het Reynaertfront, wat
erop wijst dat de behoeders van dit museum up to date blijven. Vooral de zolder
is bijzonder mooi en rijk aan merkwaardigheden. Achteraan prijkt de grote
figuratieve kaart van het Reynaertland. Elk jaar komt op deze zolder de
Reynaertraad samen onder het voorzitterschap van Bert Peleman, bijgestaan door
romancier Herman Vos en scheepswerfdirecteur Freddy van Bogget, en worden
één of meer kunstenaars, vossejagers of prominenten
opgenomen in de orde. Hij wordt dan ‘Om zijn Reinaerdieën
speels aanvaard in de Orde van de Vossestaart.’ Geridderden zijn
onder andere de eerste ere-voorzitter Stijn Streuvels, Anton van Wilderode, Bert
Decorte, Albert Poels, de grafici Frank-Ivo van Damme, Gerard Gaudaen, Edgar
Ernalsteen, Oscar Bonnevalle, Paul Marien en Wilfried van den Broeck, de
Reynaerdianen meester Willem Melis, Maurice Nonneman,
(Zie p. 191.)