deze wekelijkse markt terugvoeren naar 1300, met een
bevestiging in 1460 en 1490. Archeologische vondsten uit de bronstijd bewijzen
de eeuwenoude bewoning van deze plek. (Een gevonden asurne uit de bronstijd is
te zien in de raadszaal van het gemeentehuis.)
Op dit plein werd in 1637 de heks of tovenaar Jan van Steene verbrand nadat men
hem eerst ‘gewoelt’ (gewurgd) had. In de fantasie van de
mensen zou dit gebeurd zijn aan de schandpaal op de hoek van dit mooie plein.
Deze schandpaal dateert echter van 1774 en werd op bestelling van de parochie
van Stekene gehouwen door J.E. de Lateur uit Sint-Niklaas. Na een verblijf van
veertig jaar in de tuin van het museum aan de Zamanstraat te Sint-Niklaas, kwam
hij in 1975 terug naar Stekene als symbool van bescheidenheid en
onafhankelijkheid.
Aan dergelijke palen werden mensen omwille van kleine misdrijven te schande
gezet, aan de kaak gesteld, te pronk gezet voor een aantal uren. De Stekense
paal is een van de vierendertig resterende in Oost-Vlaanderen.
Waarom ben je onder de mokers
niet verpulverd, dwaze steen?
to skandalon, steen des aanstoots
Waarom terug naar Stekene,
Je kan het marktplein niet verlaten zonder een blik te werpen op de gietijzeren
neogotische parochiepomp. Zij dateert van 1873 en herinnert aan de openstelling
van de Kerkstraat die de verbinding met Koewacht mogelijk maakte.
Wie ondertussen even wil verpozen in de Gelaagputten, die kan dit kleine
natuurreservaat (30 ha) bereiken langs de Nieuwstraat of de Stadionstraat. Hier
in de Openbare Bibliotheek wordt de verzameling-Nonneman bewaard, een
omvangrijke verzameling Reynaertboeken (meer dan 200). Aan het einde van de
Stadionstraat rijdt men recht op het oude spoorwegstation, sinds eind 1992
mini-cultureel centrum, heemkundig museum, centrum voor natuurinfor-