Van des menschen natuerlijcke vleesch wondersproock
(1631)–D.V. Coornhert– Auteursrechtvrij
Dat 11. Capittel.
| |
[Folio 143v]
| |
ten segghen also: Men vindt tweereley goedt, waer af het eene van sich selfs goedt is, maer 'tander door deelachtigheyt ofte ghemeenschap van 'tgoede. 't Eerste soude rechtelijc goetheyt maer 'tander goedt ghenoemt moghen worden. Die goedtheyt selve is God, die van hem selven ende van niemant vreemts zijn goedtheydt heeft. Maer also en ist niet met allen Schepselen, want gheen der selver haer goedt van selfs, maer al t'samen van Gode hebben. Onder dese goede Schepselen vintmer tweereley van aert, soo dat eenighe ende daer onder oock die Menschen hebben, ende al d'andere Schepselen onder der Sonnen niet en hebben vrye macht omme te doen wel ende goedt of qualijck ende quaet. Niemandt en loochent dat Adam (om hier onnoodighe twisten te vermijden) vrye macht ende Willekeure hadde om wel ende goet, of qualijc ende quaet te doene. Men neme nu dat Adam noch inden Lichte Godes wandelende licht was (soo hy was,aer gheensins selve het Licht, dat God self alleen is) ende door dien onwijslijck waende dat hy self het Licht ware, hem 'tselve aen-nam, ende als sijn eyghendomme toe eygende. Hy Adam soude door sulckē bedrieghlijcken wane van self het Licht te zijn, uyten Lichte vande Sonne der Gherechtigheyt, 't welck God self is, in wiens Licht alleen het Licht ghesien mach worden, moghen afwijcken in schaduwelijcke ende duystere plaetsen, in voornemen van voorts aen niet meer in eens anders, maer in zijn eyghen Licht te wanderen, ende hem self een Licht te wesen. 't Welck soo hy't dede (als oock gheschiet is) by Adam qualijck ende quaedt soude doen, als een Duysterling uyten Lichte in't duyster loopende, ende hem self alsoo van't soete Licht beroovende. Siet alsulcx soude in Adam wercken met zijn Ziele, niet zijn Lichaem, noch met die krachten zijnre Zielen, die al t'samen goede maeckselen zijn van den goeden Godt, maer zijn onwijse Wille niet van Gode, maer van Adam misbruyckende die vrye Macht ende Willekeur, ghemaeckt zijnde door't onbedacht toestemmē vande valsche Waen. Daer door hy sich aennam te weten ende te wesen, 't gunt hy niet en wiste noch en was. Welcke waen niet en is, (want sy heeft geen wesen correspondent, soo die Waerheydt doet) ende hare navolghers oock niet en gheeft datse schijnt te beloven. Welck niet krijghen het wat (dat waerheyt gheven soude soo men haer volgde) doet ontberen, den Mensche ydel hout, ende in onverstant ende ondeughden (dats ontberinghe van Deughden) doet verouden ende verstijven, makende den ghenen diese schadelijc aenkleven Kinderen van honderdt Iaren. 't Welck een zondelijcke Onwetenheydt is, ende geensins een Natuerlijcke als inde Ioncheyt is. De waen van weten ende wesen wert meest inde H. Schrift genoemt wijsheyt des vleeschs voorneemlijck daerom dat sy meer besorght ende benaerstight dinghen tot lust ende ghemack vanden Lichame, dan die tot beteringe ende Heyl vande Zielen dienen ende nudt zijn, ende dese wijsheydt des Vleeschs alsoo den Mensche niet aenghebooren, maer door elckx willigh toestemmen in hem ghekomen zijnde, maeckt dat so langhes y daer inne leeft ende gebiedt, die mensche de Wet Godes niet en mach Ga naar margenoot+ onderdanigh zijn. Dit sach oock Augustinus, als hy schreef aldus: Die wysheyt des vlees is een vyantschap teghen Gode, want zy en is Godes VVet niet onderdanigh, noch zy en mach's oock niet zyn: VVat is dat, noch hy en mach's niet zyn? Niet dat het de Mensch niet en mach: niet dat het die Siele niet en mach: niet ten laetsten, dat het Vleesch, want het Gods schepsel is, niet en mach, maer dat het die wysheydt des Vleeschs niet en mach. Het ghebreck ist, niet die Nature, die't niet en vermach: ghelyck men soude segghen, dat die hinckinghe den rechten wanderinghe niet onderdanigh en is noch zy en mach's oock niet zijn. De voet vermacht, maer die hinckinghe en vermachs niet. Neemt die hinckinghe wegh, ende ghy sult die rechte wanderinghe sien. Maer zo langhe die hinckinghe daer is, en macht niet sijn: alsoo mede so langhe des Vleeschs wysheydt daer is, en macht niet zyn. Laet daer gheen wysheyt des Vleeschs syn, ende de Mensch sal't vermogen. Ende noch een weynigh daer na: VVant die Manicheen willende teghen Gode een ander natuere des quaets inne voeren, meynen als of door dit getuygenis des Apostels haer dolingen ghesterckt worden, ende wanen als oft natuerlyck gheseyt ware, om datter gheseydt is, ten mach niet, want het is een vyantschap tegen Gode, ghemerckt het de VVet Godes niet onderdanigh is, noch ten vermachs niet. Ende zy en hebben niet ghemerckt dat het niet gheseydt en is van't Vleesch, ten vermachs niet: dat het niet vanden Mensche ghezeydt is, ten vermachs niet, dat het niet vande Siele ghesett is, ten vermachs niet: maer vande wysheydt des Vleesch: Dese wysheydt ist ghebreck. VVildy verstaen wat het is? Vleeschelyck ghesint te zyn is die doot, Maer een zelve Mensche, van een selve nature goedt geschapen van den goeden ende waren God, was gister gesindt na den vleesche, ende is huyden na den Gheest ghesindt, 'tgebreck is uytghedreven, ende die Natuere is ghenesen. |
|