veroorsaeckt tot voorstant der waerheyt, ende tot nut mijn’s Naestens in Druck uyt te geven twee of drie kleyne Boecxkens, waer af ’t eene genaemt is Aflaet Iesu Christi. Ende dit oock eensdeels tot uyt-wisschinge van de schand-vlecken, die my de Predicanten op kladdeden, als of mijn segghen Pelagiaensch waere, alsoo ick daer betoone dat die outste ende achtbaerste Vaderen, al voor thien hondert Iaren de selve meyninghe van de onderdanigheydt Godes, die ick hebbe, hebben gehadt. Het diende oock tot vernielinghe (so vele in my was) van der Gereformeerder Predicanten leere in dit selve stuck, die boven allen dinghen den menschen tot een goet op-set ende voort-gangh in deughden hinderlijck is. ’t Welck also by my ghedaen sijnde, ende ick niet vernemende in een goede wijle dat daer op iet geseyt werd, dan henl. (PredicantÄ“) oock niet wel en mogte voegen, voor, ende al eer dat aengevangen werck in den Haghe af-gedaen soude wesen, daer van ick geen gewach met allen en vernam; quam ick van nieuwes in voornemen stille te sijn, tot Leyden te gaen studeren, ende niet meer tegen den dicanten te schrijven, so wel betuyght sekere Apostille op mijn Requeste aen den Burgemeesteren tot Leyden, in date van den vij. Martij, Anno 1585. In welcke Requeste ick my aenboodt by trou, eere, ende sekerheyt te verbinden, van my in Religions saken stille te houden sonder eenighe Schriften meer uyt te gheven teghen de Religie, ten waer dan dat zyluyden my met in Druck ghegheven Schriften, daer toe veroorsaeckten. ’t Is nu sulcx, dat de Predicanten van Delft, sonder self eenich aenschou te nemen op dese benaude tijden, dit voorsz. haer Boecxken ghenaemt Reden, hebben laten uyt-gaen in Druck. Waer toe dat? Tot verantwoordinghe van haer wech-blijven uyt de Haeghsche Disputatie? Gheensins. Waer toe dan? Tot volvoeringe van de selve mondelijcke disputatie by geschrift in druck voor den volcke? Noch al vele minder; Maer tot wederleg alleenlijck van’t voorsz. mijn Boecxken, Aflaet. Daer met opentlijck betoonende (ghelijck oock haer Predicanten tot Vtrecht, met haer Remonstrantie, noch in Decembri lestleden den xx. Stilo Novo, overghegeven, om gheen Predicanten anders dan zylieden ghesint sijnde, neven hen te lijden) dat zylieden Predicanten in’t minste niet en achten op de benautheydt der tijden, noch op den ghemeen Lands-saken, maer dat zy stadelijck ’t ooghe al wat te vele hebben op de ruymte ende verbreydinghe van hare saken, dat is, op haer gewaende recht van Predicanten te stellen, ‘twelck sy d’Overheyt niet en willen toelaten (so men ooc tot Leyden heeft gesien) ende op het heerschappen over alle mans Conscientien. Daerom nadien die Predicanten Arnoldus ende Donderklock in dit selve hare Boecxken, genaemt Reden, waer af