Van den boom des levens
(1630)–D.V. Coornhert– Auteursrechtvrij
[Folio 403r]
| |
Serpent, Eva.
Eva werdt met listigheydt,
| |
[Folio 403v]
| |
Serp.
Gont God u 'tgoet niet, hy is niet goedt, maer nijdigh
Dan waerdt u oock niet goet, om teghen 'tbetamen
Een quade God tot schaed te gehoorsamen
Maer is hy dan, so ghy't acht, lieflijck ende goet
Soo gont hy u 'tgoet met hert sin en ghemoedt
Eva.
Nochtans verbiedt hy't.
Serpent.
Merckt ghy noch Gods mening niet?
Hy weet dat ghy gaerne doet 'tgunt men u verbiedt
Dus dient dit verbodt u daer toe te noden.
Eva.
'tGunt wy liefft doen, werdt ons strenghste verboden
God verbiet ons by't weten van 'tquaedt oock 'tgoede.
Serpent.
Nu spreeckt ghy recht wijslijck, want ick bevroede
Dat God u die kennisse van beyden wel gont.
Want het u ney goedt is, soo ghy wel dencken kont,
Is God niet goedt, die dees Boom oock heeft gheschapen?
De Boom is dan goedt, machmer qua vruchten af rapen?
Hoe mach een goede Boom quade vruchten draghen?
Is weten quaedt?
Eva.
Neen, 'tquaedt weten baert mishagen.
Dit verbiedt God opten doot onghenadelijck.
Serpent.
'tQuaedt weten is niet quaedt, maer 'tquaedt doen dadelijck:
Om dit te sien, laet my u antwoort gherijven.
Ist niet goedt dat den goeden lang goedt doet blijven?
Eva.
Dats goedt.
Serpent.
Machmen goedt blijven sonder voort quaedt te hoeden?
Eva.
Geensins.
Serpent.
Machmen 'tquaet mijden uyt waens vermoeden
Sonder versocht weten van quaedts dootlijck schennen?
Eva.
Neen.
Serpent.
Salmen 't quaedt dan mijden men moet het kennen,
'tQuaedt te kennen door ondervintlijcke vroetheydt
Doet den goeden volherdigh blijven in goedtheydt.
Dit volherdigh goedt blijven maeckt u Gottelijck
Soo ghy van dees vrucht eet, al dochts u spottelijck
Want sonder 'tquaedt te weten, moet ghy vervallen
Doot onverstant int quade.
Eva.
Seker u kallen
Dunckt my te bestaen op reden ontwijelijck.
Serpent.
Hoort noch meer, en aenkleeft mijn reden stijfelijck
Hy is gheen God, noch salich die 'tquaedt niet en heeft,
Maer die 'tgoede heeft ende weeldigh daer inne leeft.
Ghy zijt wel goedt, maer God houdt u alleen voort zijn
Ghy hebt u self niet, waer toe mooghdy segghen dats mijn?
Hoe mooghdy u self dan doch saligh vermoeden
Als ghy besidt, niet eyghen maer vreemde goeden?
Als ghy self u reden, verstant, wil en crachten
U selfs niet zijt, maer Gods, hem dient en moet wachten?
Wat baet u dees lustighe vruchten t'aenschouwen
Eva.
U reden schijnen waerachtigh vol claerheydt.
Serpent.
Sy schijnen niet, maer zijn waerachtige waerheydt.
Wert het Lijf oock door 'tghesicht van spijsen ghevoedt?
Eva.
Neen, maer ghegheten, wort die spijs Vleesch ende bloedt
Die gegeten spijse sterckt en voet den Eeter.
Serpent.
So salight oock het geweten goedt den weten
Wat helpt doch den mensch al die Godtlijcke
Als hy die niet eyghent, en buyten zijn moedt leyde?
Maer wildy recht goet zijn, saligh, ja selve God
Seght dat is mijn goedt, neemt van u eyghen 'tghenot
Eygent u die goe vrucht van dees Boom gherievelyck.
Soet van smaeck, oock van aensien schoon en lievelijck.
Ghelooft mijn woorden niet, maer dit schoon aenschouwen,
Tast aen, eet, eygent, wort God, 'tmach niet berouwen
Want goetheyts krijghen maeckt goedt, saligh en rustigh.
Eva.
Ist ghevoel mijn begheerten verhit so lustigh
Door't schoon aenschou van die begheerlijcke vruchten,
Oock door u cloecke reen dat ick sonder duchten
Dese lieve vrucht afbreeck en op wil eten
Om Godt te worden door goedt en quaedt te weten,
Soo mach ick door het ondervinden seker zijn,
Of die smaeck ghelijck is, 'tschoon aenschou inden schijn.
Lang 134. Regulen. | |
[Folio 404r]
| |
Nadencken.a DIe quaet barende ledigheydt heeft curieusheyt tot een gesellinne en brengt int verderven somen hier aen Evam ende na aen de man mach sien. b God geeft elcken ponts genoeg, om so hy 't selve trouwelijc gebruyckt door syn hulpe tot meerder te komen. Dit trouwelyck ghebruycken is het quade datmen nu al verstaet quaet te syn, dadelyck te leeren laten, ende 'tgoede datmen nu weet goedt te syn dadelyck te hanteren, eer datmen na nieuwe kennisse speurt. c Curieuse weetgierigheyt, speurende begeerlyck na kennisse van hoghe saken, doet sottelyck versuymen het navolgen ende doen vande geweten A. B. C. sonder welcke te connen onmoghelyck is tot die middelbare, veele min tot hoge kennisse te geraken, soo leertmen altydt ende comet nemmermeer tot kennisse der waerheyt. d Sonder gedachten wert gheen begeerte, sonder begeerte gheen wil, ende sonder wil gheen deughde noch zonde inden menschen geboren. Dus syn die gedachten de Spieghel van deughden ende zonden, leven ende doot, ende mitsdien boven allen dingen sorgvuldelyck waer te nemen so ons de H. Schrifture derhalven boven allen dingen ernstlijck beveelt, Prov. 5. 1. 4. 23. e Daer men seecker is dat God ons wat beveelt, staet ons toe dat gehoorsamelijck te volgen ende niet vermetelyc te vragen na een waerom, die God selve ons heeft willen verbergen, Godt seyt ja, ' tSerpent seyt neen, Eva twyfelt. Het is een sorghlijcke stoutigheyt voor kinderen, vrouwen ende onverstandighe menschen in afwesen van henluyder Ouderen, man of Leeraren met onbekenden sprake te houden, want veele daer door in valle ende verleydinghe komen. f Gods woordt moet ons redene verlichten, maer ons redene moet van Godes woort niet oordeelen, waer 'smenschen vernuft de Goddelijcke Schrift bestaet te meesteren daer wijckt het gelove een verleydende opinie. g God gunt ons 't goet alleen sonder 'tquade, dit gont hy ons niet, want ons alle wetenschap schadelijck valt die met quaedt weten verselt is, als in desen Boom, daermen uyt versoeckinge des dootlijcken quaedts het quade in, ende 'rgoede buyten ons leert weten, met ontberinge vant goede, gelijc die crancke doort hebben ende weten van zijn quade siecte, eerst recht leert weten wat goeder saecke die onbekende rijckdom van gesontheyt is. h Het weten van goedt ende quaedt is in sich self goet ende voornemlijck in Gode, die niet quaets door zijn eygen doen, dat al goet is, mach weten, maer 'ten is niet goedt inden mensche die 'tquade sonder zijn quaedt doen of onghehoorsaemheyt niet en mocht weten. Het scheppen deses booms schijnt by Gode te zijn geweest het scheppen van des menschen vryen wille, macht hebbende so wel om 'tquade als om 'tgoede te aencleven, 'twelck van Gode al eeuwelijck voorsien sijnde te sullen geschieden, ooc al tegenwoordelijc als nu al gheschiet, geweten, was so wel wie goet als quaedt doen soude. Dit weten Godes is heylig ende goet, maer niet en ist goet dat de mensch door overtredinghe dit quaedt in sich selve weet. i De mensch hadde macht om door dit quaet van Gode gedreyght te geloven, sulck quaetworden te mijden, ende dat nemmermeer te weten, sulcx dat het geloove vande trouwe waerschouwinge Godes ghenoeghsaem is tot voorhoedinge van't quade, sonder dat te weten, ende is beter vrede te houden dat te maken, die sieckte uyt te sluyten dan uyt te jagen. k d'Onnosele mensche hadde al groote goeden van Gode ontfanghen, ende was Goddelijck, doch niet met eygenschap in sich selve, maer vry in Gode. Doe hy nu de logen gelovende dat hy't niet en was maer worden soude, doe ontworde hy sulx, ende willende 'tgemeen goet eygenen, ende dief achtigh die Goddelijcke goetheyt sich self toe schrijven, om dat als 'tzijn te besitten. Doe verloor hy ende ontworde dat goet dat hy met ja in Gode vrij gemeen hadde, rechts of yemant willende den glantse der zonnen door zijn veijnster | |
[Folio 404v]
| |
schijnende, in zijn Camer sluyten om vande zonne dat licht af te scheyden ende tot een eygendomme op sich self alleen te hebben: terstont met sulck toesluyten des veynsters dat licht ende die glantse verliest ende hem self afsnijdende berooft overmidts het licht ende die glantse metter sonnen een zijnde daer af geenisns en moghen ghescheyden worden. l Dat is des menschen wijsheydt dat hy weet wiens de gaven zijn, te weten Godes, van wien alle goede gaven comen, ende dat is zijn ongerechtigheyt dat hy Giode niet ghevende dat Gode toecomt sich selfs toe eygent den Godlijcken gaven van rijckdom, schoonheyt, verstandigheyt ende anders. m Door drie saken krijght die zonde sijn volcomenheydt, te weten door't curieus sprake houden metten quaden ghedachten of inbeeldinghen, door't aentreckelijck verlustighen met het boeleeren der zoete becooringhen, ende door't onberaden toestemmen tot het goetschijnende quade. |
|