Werk
In zijn boeken geeft David Macaulay inzicht in de techniek en organisatie achter - vaak historische - bouwwerken. Stap voor stap geeft hij aan hoe men bouwde, welke materialen men gebruikte en welke gereedschappen. Op de historische en maatschappelijke context waarin de bouw plaatsvindt, wordt niet diep ingegaan.
Grote, nauwkeurig uitgewerkte pentekeningen vormen het hoofdbestanddeel van de boeken. De verschillende stadia van de bouw worden weergegeven, vaak in vogelvluchtperspectief, wat verrassende, ruimtelijke effecten oplevert. Dit wordt afgewisseld met schematische voorstellingen en detailtekeningen van arbeiders en gereedschappen. Macaulay schrijft zelf de korte, verklarende teksten op iedere bladzijde, die een grote eenheid vormen met de illustraties. De tekst is enigszins verhalend; opdrachtgevers en bouwmeesters worden bij name genoemd.
Zijn boeken hebben meestal een niet werkelijk bestaand bouwwerk als onderwerp. Dat geeft de auteur de vrijheid interessante elementen bij elkaar te voegen. Er ontstaat een historisch ideaalbeeld dat nooit heeft bestaan, maar wel bestaan zou kunnen hebben.
Het lukt Macaulay om op een overzichtelijke en heldere wijze technische informatie te geven die toegankelijk is voor kinderen vanaf ongeveer twaalf jaar. Vaktermen legt hij uit, op moeilijke onderdelen gaat hij niet te diep in en technische details laat hij buiten beschouwing. De inhoud blijft echter technisch en wetenschappelijk verantwoord en historisch acceptabel. Zo combineert Macaulay in De piramide twee gangbare theorieën over het omhoogslepen van stenen door de ene theorie voor de bouw van een grote piramide te gebruiken - die veel lijkt op die van Cheops - en de andere voor de bouw van een kleine piramide.
In Het kasteel is de bouw van een dwangburcht weergegeven, gebaseerd op bestaande voorbeelden in Wales. Ondergronds heeft een hedendaags onderwerp waar elke lezer mee te maken heeft: het dichte netwerk van funderingen, heipalen, leidingen en tunnels onder een stad. De wolkenkrabber is het enige boek op basis van een bestaand gebouw: het Empire State Building in New York. Op humoristische wijze beschrijft Macaulay hoe dit gebouw door een Arabische prins wordt gekocht en tot de grond toe afgebroken. Door de ontmanteling van het gebouw krijgt de lezer inzicht in de constructie.
Enigszins buiten de rest van zijn oeuvre vallen de humoristische, satirische boeken Grote momenten in de architectuur en Het mysterieuze motel, die in tegenstelling tot zijn andere boeken alleen voor volwassenen zijn bedoeld.