maar zijn luisterfunctie is bijzonder fijn ontwikkeld. Je kunt bij
voorbeeld tegen hem zeggen: ‘Wat zou je ervan zeggen, als we je voortaan
kabouter Plompverloren noemden?’
Van deze vraag neemt hij kennis met een welwillend trekje dat meer uit
beleefdheid voortkomt dan uit enthousiasme.
‘Je mag natuurlijk ook prins Krakkebak heten.’
Daarop valt onmiddellijk zijn keus want hij toont een enorme lach en begint
heftig met zijn armen en benen te bewegen, een soort horizontaal snelwandelen
dat hij altijd gebruikt om zijn geestdrift uit te drukken.
‘Zal ík nu eens wat voor je zingen?’
Zijn blik wordt afwachtend.
Daar mijn repertoire uit de dertiger jaren stamt, breng ik enige liederen uit de
Dreigroschenoper voor hem ten gehore. Zijn mond zakt open
van verbijstering en zijn ogen worden groot en rond. Volkomen uitgeteld ligt hij
op zijn rug en pas als ik mijn recital besloten heb met de onsterfelijke volzin,
dat éérst het eten en dán de moraal komt, een waarheid die men een kind niet
vroeg genoeg kan inscherpen, slaakt hij een opgeluchte zucht en laat zijn lach
weer doorbreken.
Jarenlang was ik in ons huis de enige bewonderaar van mijn zangstem. Maar nu heb
ik eindelijk een supporter.
Als hij 's middags weer zo'n groot bord eten moet verzwelgen, is het nodig hem
wakker te maken, want hij ligt dan in een zeer diepe dut uit te rusten van het
ochtendvermaak in de box. Hij slaapt en profil en met een volledige overgave,
maar je hoeft slechts even te tikken tegen zijn verantwoorde rammelaar - een
bundeltje gekleurd ijzerwerk, dat aan een touwtje in zijn wieg hangt - of hij
ontwaakt op slag. Terwijl hij zijn ogen nog uitwrijft, vertrekt zijn mond reeds
tot een vergenoegde lach, want hij vindt het prettig dat hij bestáát en is, op
elk moment van dag of nacht, bereid welgemoed met leven te beginnen.
Toch moet je hem de eerste vijf minuten niet al te krachtig willen amuseren.
Goed, je kunt hem in de zij pieken. Dan lacht hij wel, maar toch op een wat
weemoedige manier, die zegt: ‘Leuk - maar laat ons niet vergeten dat er véél
leed is.’
Buik- of borstkroelen - handelingen die je, als hij kláár wakker is, gegarandeerd
het rendement van een aanstekelijk geschater opleveren - honoreert hij in die
eerste vijf minuten met het zuinige grijnsje van een verstandige man, die
overweegt: ‘Ja, ja, alles goed en wel, maar de financiële consequenties mogen
toch niet uit het oog verloren worden.’
De enige verpozing die hij, vlak na het ontwaken, voluit waarderen kan