Jan; Hans Memling lijfschilder van Karel den Stoute. Beider gevoelvolle heilige vrouwen gelijken fijne bloemen, ontloken op een van bloed en tranen doorweekten mesthoop.
Andromache, Penelope, Nausicaä, Antigone, Elektra, Hekuba, Alcestis, de moeder van Xerxes, zijn typen van het warmst en zuiverst gevoel. De midden-eeuwsche en de moderne kunst kennen óók het gevoel; maar het is een sentiment, dat telkens in sentimentaliteit dreigt te ontaarden. En dit is de reden, geloof ik, dat men ook telkens weder tot de Grieken terugkeert. Zij genezen ons van hetgeen ons gevoel ziekelijks heeft.
Ik rekommandeer U dit onderwerp voor het Nieuws van den Dag, en dank U meteen voor uwe rehabilitatie van ‘la belle Aude’ en ‘la douce France’. Pol de Mont schijnt een beminlijk talent te zijn, geniaal en enthusiastisch. Maar dit geeft hem geen regt, bij het beoordeelen van uitingen der kunst, staatsinstellingen of plaatselijke zeden als maatstaf te bezigen. Allerminst, wanneer hij zijn maatstaf den eenen keer aanwendt, den anderen niet. Die Koewachters-idylle van hem heeft mij niet kunnen behagen. Zulke stieren, die de vaarsjes ongemoeid laten, bestaan niet in de werkelijkheid. Het zijn sentimentele stieren. Echte stieren hebben alleen sentiment.
Doch ik word eentoonig. Nogmaals dank voor uw vriendschappelijk in de bres springen.
Uw dienstwillige.