Rome, naar Athene, of naar Jerusalem heeten, gevloeid zijn uit dezelfde bron; dat de eerste woorden, die gij uwe moeder nastameldet, het eerste sprookje, dat uwe grootmoeder U verhaalde, weerklanken uit het Oosten zijn geweest; dat niets van hetgeen aan of in U is uitsluitend tot het tegenwoordige behoort, maar gij met al uwe tijdgenooten en medemenschen het gewrocht van invloeden zijt, wier wording zich in het schemerlicht van een eeuwenheugenden dageraad verliest. Zijt gij verdrietig, omdat U het bezit van elke volstrekte waarheid ontzegd is? Schaamt gij U, omdat gij de Symboliek van Creuzer niet geschreven hebt, of niet als Bopp de grondslagen hebt gelegd der Sanskrietsche spraakleer, of Ottfried Müller niet naar Athene hebt vergezeld, of niet als Baur en Strausz den oorsprong van Christendom en Kerk hebt verklaard, of niet toegerust zijt met de gaven van kunst en geleerdheid, waaraan Renan zijn gezag en zijne populariteit te danken heeft? Zoo neen, wees opregt tevreden met uw bescheiden deel, en merk op, dat uw katechismus, hoe beknopt die ook wezen moge, even deugdelijk is als die van het edelst fanatisme. Dit staat vast, dat gij op het gebied van alle en ook der staatswetenschappen vrij den teugel moogt vieren aan fantasie en kritiek. Men verwacht zelfs van U, dat gij op dat ruime veld U niet onbetuigd zult laten, en stelt er prijs op, dat bij het nasporen der kritieke dingen, inzonderheid de kritiekste door U ontleed zullen worden. Mogelijk zal na U te eeniger tijd een geslacht verrijzen (de geschiedenis kent zulke perioden), hetwelk bevoegd is, verder te gaan dan gij en, den voet op het gebied des praktischen nationalen levens zettend, gevestigde instellingen omver te halen en