Bloem-hof, verciert met geestelijcke lof-sangen
(1659)–Albertus Buitendyck– Auteursrechtvrij
[pagina 190]
| |
Wijze:
| |
[pagina 191]
| |
Van d' Engel in die tijden
Hoort: uw Soon sal oorsaeck zijn,
Dat veel sullen verblijden.
3. 't Volck zijn verblijdt
Dat Sint Ian was gboren,
Een groote Menschen vloot
Haestigh belijdt:
Godt heeft dit Kint verkoren,
Dit Kint sal wesen groot,
Voor en na sijn doodt.
Sijn Vader stom geschreven
Heeft: Ioannes is sijn naem,
Nu spreeckt in Godts lof geven.
4. GebenedijtGa naar margenoot+
Den Heer en Godt moet wesen
Zach'rias dit bedocht,
Nu en altijt
Moet hy oock zijn gepresen,
Hy heeft sijn Volck besocht,
Hy heeft 't Volck gebrocht
Uyt hare Vyandts laeghen.
Laet ons Godt in Heylicheyt
Trouw dienen alle daghen.
5. Sint Ian sijn Ieughd,
Ende sijn longhe Iaren
Inde woestijn besteet
In Godt en Deucht;
Al 't Werelts laet hy varen.
't Kameels vel was sijn kleet
En Sprinck-haenen eet.
Godt, en Mensch prijst sijn leven,
Als hy komt uyt de Woestijn
Van yder wordt verheven.
| |
[pagina 192]
| |
6. d'Heer neemt hem aen
Dat hy voor hem sou loopen,
Dit Ioannes voldoet,
Sonder we'erstaen.
Preeckt voor Sondaers met hoopen:
Doet van uw' sonden boet,
En neemt niemants goet;
Bereyt de wegh des Heeren,
Maeckt effen die ende recht,
Wilt tot den Heer bekeeren.
7. Gevraeght wordt hy,
Zijt ghy niet Ieremias?
Of Elias vermaert?
Ofte daer by
De beloofde Messias,
Gekomen op de aerdt?
Van lof hy vervaert,
Antwoort. Wat sou ick wesen,
'k Ben anders niet dan een stem
Uyt de Woestijn verresen.
8. Iesus hem stelt
Ver boven de Propheten,
Hoe groot dat is haer faem;
Jesus vertelt,
Den heylighsten geheten,
Ioannes is sijn naem;
d' Heer vint hem bequaem
By de Engels te stellen.
Geen schrijver noch menschen tong
Kan Sint Ians lof vertellen.
9. Hy is geen Riet,
Dat weyt met alle winden;
Noch geen hoovaerdigheyt
| |
[pagina 193]
| |
In hem men siet,
Noch in het is te vinden.
Maer groot ootmoedigheyt,
En stantvastigheydt.
D' Heer 't doopsel heeft ontfangen
Van Sint Ian in de Iordaen,
Eer dat hy wordt gevangen.
|
|