| |
| |
| |
Verantwoording, noten, biblio-& discografie
checker checks the lexemes, then respells them; hence,
we see selected references get deleted’
(Christian Bök, Eunoia, 100)
Op het titelhoofdstuk en ‘Kunsttaal hier, kunsttaal daar’ na verschenen al deze teksten eerder. Voor deze boekuitgave zijn ze geactualiseerd, uitgebreid of anderszins onder handen genomen. Veel dank aan de redacties van Armada, Dietsche Warande & Belfort, Gezelliana, De Morgen, Parmentier, Het Teken van de Ram, Tirade, Vers Twee en, bovenal, in al haar wisselende maar steevast inspirerende samenstellingen, Yang voor hun commentaar en vertrouwen. En voorts bijzondere dank aan Kevin Absillis, Benno Barnard, Anne Becking, Bart Besamusca, Willem Bongers, Saartjie Botha, Sascha Bru, Bert Bultinck, Piet Couttenier, Gillis Dorleijn, Cecilia Gordano, Inez Hollander, Daniel Hugo, Dirk Van Hulle, Jos Joosten, Piet Joostens, Anton Korteweg, Marc Kregting, Arthur Langeveld, Tom Lanoye, Anneleen Masschelein, Tom Naegels, Dieuwke van der Poel, Annette Portegies, Marc Reugebrink, Matthijs de Ridder, J.H. de Roder, Erik Spinoy, David Van Reybrouck, Fabian Stolk, Tom Van de Voorde, Thomas Vaessens, Georges Wildemeersch, Dietlinde Willockx en Kitty Zijlmans voor inhoudelijke, bibliografische, logistieke of stilistische bijstand. Willem Bongers verdient een dubbele vermelding voor het zorgvuldig controleren van het register.
Enkele ideeën, voorbeelden en citaten komen verschillende keren voor in dit boek. Om de essays ook apart lees- en consulteerbaar te maken, is er voor gekozen deze redundanties niet weg te werken. Wie dit vervelend vindt, mag zich gelukkig prijzen nog voldoende tijd te hebben om een boek van A tot Z te kunnen lezen. Voor wie ook na de Z nog meer wil, volgen hieronder noten en bibliografische referenties bij de verschillende stukken.
| |
Oneigenlijk gebruik
Verschijnt hier voor het eerst.
Bibliografie:
|
Dirk van Bastelaere, Wwwhhoooosshhh. Over poëzie en haar wereldse inbedding, Vantilt, Nijmegen, 2001. |
Samuel Beckett, ‘Dante...Bruno.Vico..Joyce.’ In: Disjecta. Beschouwelijk werk, Historische Uitgeverij, Groningen, 1999, 3-22. |
Maurice Berger, Labyrinths. Robert Morris, Minimalism, and the 1960s, Harper & Row, New York, 1989. |
Pierre Bourdieu, ‘De produktie van geloof’. In: Opstellen over smaak, habitus en het veldbegrip, Van Gennep, Amsterdam, 1992, 246-283. |
Geert Buelens, Van Ostaijen tot heden. Zijn invloed op de Vlaamse poëzie, Vantilt, Nijmegen/kantl, Gent, 2001. |
Geert Buelens, ‘Like seeds in the sand. On (the absence of) Flemish War Poets’. In: Serge Jaumain e.a., Une guerre totale? La Belgique dans la Première Guerre mondiale. Nouvelles tendances de la recherche historique, Algemeen Rijksarchief, Brussel, 2005, 597-614. |
Bert Bultinck, Numerous Meanings. The Meaning of English Cardinals and The Legacy of Paul Grice, Elsevier Science Publishing Company, Amsterdam, 2005. |
Antoine Compagnon, Le Démon de la théorie. Littérature et sens commun, Éditions du Seuil, Parijs, 1998. |
Gordon A. Craig, The Politics of the Unpolitical. German Writers and the Problem of Power, 1770-1871, Oxford University Press, New York/Oxford, 2005. |
| |
| |
Frederik van Eeden, ‘Aan Zee’. In: De Nieuwe Gids, jrg. 1, nr. 4, april 1886, 130 (ook via dbnl.org). |
T.S. Eliot, ‘Hamlet’. In: Selected Prose, Penguin Books, Melbourne/Londen/Baltimore, 1953, 104-109. |
Hans Faverey, Verzamelde gedichten, De Bezige Bij, Amsterdam, 1993. |
Veronica Forrest-Thomson, Poetic Artifice. A Theory of Twentieth-Century Poetry, St. Martin's Press, New York, 1978. |
Dario Gamboni, The Destruction of Art. Iconoclasm and Vandalism Since the French Revolution, Reaktion Books, Londen, 1997. |
Julius De Geyter, ‘Op Zetternams graf’. In: Victor E. van Vriesland (red.), Spiegel van de Nederlandse poëzie van de Middeleeuwen tot en met de Tachtigers, Meulenhoff, Amsterdam, 19868, 665-666. |
Jacques Hamelink, ‘Geen rauwer verborgenheid dan door doodgevlogenheid’. In: Zilverzonnige en onneembare maan, Querido, Amsterdam, 2001, 17. |
Joseph Harrington, The Social Form of Modern U.S. Poetics, Wesleyan University Press, Middletown, Connecticut, 2002. |
Roman Jakobson, ‘Linguistics and Poetics’. In: Language in Literature, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts/Londen, 1987, 62-94. |
Rob Kammelar, Jacques Sicking en Menno Wielinga (red.), Het monster van de oorlog. Nederlandse liedjes en gedichten over de Eerste Wereldoorlog, Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, 2004. |
Ian MacDonald, The People's Music, Pimlico, Londen, 2003. |
Elizabeth A. Marsland, The Nation's Cause. French, English and German poetry of the First World War, Routledge, Londen & New York, 1991. |
William Marx, L'adieu à la littérature. Histoire d'une dévalorisation xviii-xx siècle, Minuit, Parijs, 2005. |
J. Mennekens, ‘Hoog staat ge in ons vereering’. In: Het Laatste Nieuws, vrijdag 22 november 1918, 1. |
Multatuli, Max Havelaar of de koffiveilingen der Nederlandsche Handelmaatschappy, Van Gorcum, Assen/Maastricht 1992 (1860). |
Tony Negri, ‘“Wording en controle”. Toni Negri in gesprek met Gilles Deleuze’. In: De Witte Raaf 119, januari-februari 2006, 11-12. |
Paul van Ostaijen, ‘Fritz Stuckenberg’. In: Verzameld werk. Poëzie. Music-Hall, Het Sienjaal, De Feesten van Angst en Pijn, Bert Bakker, Amsterdam, 1979, 280-281. |
Kees Ouwens, ‘Ik heb gewankeld’. In: Ben jij het, ik?, Meulenhoff, Amsterdam, 2005, 48-49. |
H. Overst, ‘1 mei in Stockholm’. In: Het Volk. Dagblad voor de Arbeiderspartij, dinsdag 30 april 1917, 5. |
H. Overst, ‘Wij denken vandaag...’. In: Het Volk. Dagblad voor de Arbeiderspartij, dinsdag 30 april 1918, 1. |
Martin Reints, ‘Molshopen in de avond’. In: Ballade van de winstwaarschuwing, De Bezige Bij, Amsterdam, 2005, 13. |
Michael Riffaterre, Semiotics of Poetry, Indiana University Press, Bloomington & Londen, 1978. |
Rainer Maria Rilke, De Elegieën van Duino & De Sonnetten aan Orpheus, Ambo, Baarn/Kritak, Antwerpen, 1996. |
Willy Roggeman, ‘Hoor je de onverenigbaarheden, in’. In: De gedichten 1953-2002, Meulenhoff/Manteau, Antwerpen/Amsterdam, 703. |
Wiktor Sjklowskij, ‘Kunst als procédee’. In: Sjef Bogman e.a. (red.), Russies formalisme. Teksten van Sjklowskij, Jakobson, Ejchenbaum en Tynjanow, Socialistiese Uitgeverij Nijmegen, 1982, 11-32. |
Patti Smith, ‘Jukebox Cruci-fix’. Oorspronkelijk in: creem, 1975. Hier geciteerd naar: Clinton Heylin (red.), The Da Capo Book of Rock & Roll Writing, Da Capo Press, [Boulder, Colo.], 2000, 397-400. (Online: http://www.oceanstar.com/patti/poetry/jukebox.htm) |
Paul Snoek, ‘Een zwemmer is een ruiter’. In: Verzamelde gedichten, Manteau, Antwerpen, 1982, 278. |
Tzvetan Todorov, La littérature en péril, Flammarion, Parijs, 2007. |
Frank Vande Veire, Als in een donkere spiegel. De kunst in de moderne filosofie, sun, Nijmegen, 2002. |
Ludwig Wittgenstein, Zettel, University of California Press, Berkeley/Los Angeles, 1967. |
Internet:
|
Website MoMA collectie: http://moma.org/collection/ |
DaRkRoSe, ‘Mijn Hart Is Leeg’ (gedateerd 27 december 2000). (Online op: http://www.gedichten-freaks.nl/10580/Mijn+Hart+Is+Leeg) |
Marco Goud, ‘Poëzie op straat in de 20e en 21e eeuw in Nederland’. In: Neerlandistiek.nl, 07.09b, oktober 2007. (Online: http://www.neerlandistiek.nl/publish/articles/000133/article.pdf) |
| |
| |
| |
I
Gevallen van de wereld. Tegen de zelfgenoegzaamheid van poëzie
Eerder verschenen in Yang, jrg. 33, nr. 3, september 1997, 262-269.
Bibliografie:
|
Ingeborg Bachmann, Frankfurter colleges. Problemen van de hedendaagse literatuur, Amber, Amsterdam, 1991, 128 pp. |
J. den Boeft e.a. (red.), Denken over dichten. Dertig eeuwen poëticale reflectie, Amsterdam University Press, Amsterdam, 1994. |
Jozef Deleu [geautoriseerd citaat. bron niet teruggevonden] |
Bob Dylan, ‘Death is Not the End’. Op: Down in the Groove, Columbia, 1988. |
Witold Gombrowicz, ‘Tegen de dichters’. In: Dagboek 1953-1969, Athenaeum-Polak & Van Gennep, Amsterdam, 1986, 342-354. |
Seamus Heaney, The Redress of Poetry. Oxford Lectures, Faber and Faber, Londen/Boston, 1995. |
Stefan Hertmans, ‘Vitale melancholie’. In: Sneeuwdoosjes. Essays over literatuur, Meulenhoff, Amsterdam/Kritak, Leuven, 1989, 169-175. |
Philip Larkin, ‘Aubade’. In: Collected Poems, The Marvell Press, Faber and Faber, Londen/Boston, 1990 (1988), 208-209. |
Lucebert, ‘de zeer oude zingt’. In: Verzamelde gedichten, De Bezige Bij, Amsterdam, 2002, 442. |
Andrew Motion, Philip Larkin. A Writer's Life, Faber and Faber, Londen, 1993. |
Martinus Nijhoff, ‘Over eigen werk’. In: De pen op papier. Verhalend en beschouwend proza, dramatische poëzie, Prometheus/Bert Bakker, Amsterdam, 1994, 242-269 (citaat op 260). |
Paul van Ostaijen, ‘Wies Moens en ik’ & ‘De gebruiksaanwijzing der lyriek’. In: Verzameld werk. Proza. Besprekingen en Beschouwingen, Bert Bakker, Amsterdam, 1979, 328-330 & 369-379. |
Public Enemy, ‘Don't Believe The Hype’. Op: It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back, Def Jam, 1988. |
Anthony Thwaite (red.), Selected Letters of Philip Larkin 1940-1985, Faber and Faber, Londen/Boston, 1992. |
Jan Walravens, ‘Phenomenologie van de moderne poëzie’. In: Tijd en Mens, jrg. 2, nr. 8, november-december 1951, 295-320. |
Jan Walravens, ‘Ambassadeurs van de Stilte’. In: De Vlaamse Gids, jrg. 36, nr. 9, september 1952, 560-564. |
Albert Westerlinck, Het Schoone Geheim der Poëzie. Beluisterd niet ontluisterd, Uitgeversmij Standaard-Boekhandel, Antwerpen/Brussel/Gent/Leuven, 1946. |
| |
Notes Towards a Realist Construct. Over poëzie en werkelijkheid
Eerder verschenen in Yang, jrg. 37, nr. 1, april 2001, 67-74.
Bibliografie:
|
Bruce Andrews, I Don't Have Any Paper So Shut Up (or, Social Romanticism), Sun & Moon Press, Los Angeles, 1992 (hieruit: ‘Ben je het beu’. In: Yang, jrg. 36, nr 3, november 2000, 368-373, vertaald door Dirk Van Hulle en Geert Buelens). |
Dirk van Bastelaere, ‘Rifbouw (een klein abc)’. In: Yang, jrg. 25, jubileumnummer, nr. 144, 1989-1990, 56-62. |
Dirk van Bastelaere, ‘Koeien die loeien. Over ideologie en conformisme in de poëzie van Herman |
Leenders’, in: Wwwhhoooosshhh. Over poëzie en haar wereldse inbedding, Vantilt, Nijmegen, 2001, 115-134. |
Dirk van Bastelaere, Hartswedervaren, Atlas, Amsterdam/Antwerpen, 2000. |
I.K. Bonset, Nieuwe woordbeeldingen. De gedichten van Theo van Doesburg, Querido, Amsterdam, 1975. |
Geert Buelens, ‘Van op de hoge brug. Enkele losse notities over Nederlandse poëzie en -geschiedenis, alsook de buitenlandse’. In: Bzzlletin Literair, nr. 274, oktober 2000, 37-43. |
Geert Buelens, Van Ostaijen tot heden. Zijn invloed op de Vlaamse poëzie, Vantilt, Nijmegen/kantl, Gent, 2001. |
Antoine Compagnon, Le Démon de la théorie. Littérature et sens commun, Éditions du Seuil, Parijs, 1998. |
Herman de Coninck, ‘De kunst van het stamelen’. In: De vliegende keeper, De Arbeiderspers, Amsterdam, 1995. (Opgenomen in: Het proza 2, De Arbeiderspers, Amsterdam/Antwerpen, 2000, 372-377.) |
| |
| |
Anton van Duinkerken, ‘De wuivende’. In: Verzamelde gedichten, Het Spectrum, Utrecht/Antwerpen, 1960, 134-135 (oorspronkelijk uit Verzen uit Sint Michielsgestel: legende van den wederkeer, 1946). |
T.S. Eliot, ‘The Music of Poetry’. In: Selected Prose, Penguin Books, Melbourne/Londen/Baltimore, 1953, 56-67. |
Hans Faverey, Verzamelde gedichten, De Bezige Bij, Amsterdam, 1993. |
Jos de Haes, Verzamelde gedichten, Manteau, Antwerpen, 19862. |
Lyn Hejinian, ‘Strangeness’. In: Poetics Journal, nr. 8 (juni 1989), 32-45. |
Paul van Ostaijen, ‘Karel van den Oever ii’. In: Verzameld werk. Proza. Besprekingen en Beschouwingen, Bert Bakker, Amsterdam, 1979, 362-368 |
Marjorie Perloff, Wittgenstein's Ladder. Poetic Language and the Strangeness of the Ordinary, University of Chicago Press, Chicago/Londen, 1996. |
Wiktor Sjklowskij, ‘Kunst als procédee’. In: Sjef Bogman e.a. (red.), Russies formalisme. Teksten van Sjklowskij, Jakobson, Ejchenbaum en Tynjanow, Socialistiese Uitgeverij Nijmegen, 1982, 11-32. |
Erik Spinoy, Twee handen in het lege. Paul van Ostaijen en de esthetica van het verhevene (Kant, Lyotard), Leuven, 1994 (onuitgegeven proefschrift). |
Erik Spinoy, ‘Gezichtsbedrog’. In: Parmentier, jrg. 7, nr. 1, 1996, 33-36. |
Eddy van Vliet, ‘Cognacglas’. In: Hans Warren (red.), Spiegel van de moderne Nederlandse poëzie, Meulenhoff, Amsterdam/Kritak, Leuven, 1992, 464. |
Ludwig Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus, Athenaeum-Polak & Van Gennep, Amsterdam, 1989. |
Ludwig Wittgenstein, Zettel, University of California Press, Berkeley/Los Angeles, 1967. |
| |
Imagoprobleem, zei u? Over beroemde politici met een bijzondere hobby
Na bekroning met de ‘kleine’ Jan Hanloprijs voor een ongepubliceerd essay in uitgebreide versie gepubliceerd in Tirade, nr. 401, jrg. 47, nr. 5, december 2003, 51-58. Met een andere intro en fors ingekort ook verschenen in De Morgen, 24 september 2003.
Het motto van Nekrasov (voor deze gelegenheid vertaald door Arthur Langeveld) is in het Engels te vinden in de lange transcriptie van het proces tegen Joseph Brodsky, afgedrukt en geanalyseerd in: Russel E. Burford, Jr., ‘Getting the Bugs out of Socialist Legality: The Case of Joseph Brodsky and a Decade of Soviet Anti-Parasite Legislation’. In: The American Journal of Comparative Law, jrg. 22, nr. 3, zomer 1974, 465-508 (het citaat op 490).
Andere bronnen (volgorde zoals ze in de tekst voorkomen):
Therapeutische en andere 11-septembergedichten:
|
Diane Ackerman, Origami Bridges. Poems of Psychoanalysis and Fire, HarperCollins, New York, 2002. |
Bob Holman & Margery Snyder (red.), Poems after the Attacks, een online-bloemlezing met gedichten over 9/11: http://poetry.about.com/od/ourpoemcollections/a/poemsafterattac.htm |
Gedichten tegen de oorlog in Irak:
|
Sam Hammil (red.), Poets Against The War, Thunder's Mouth Press/Nation Books, New York, 2003. |
Thabo Mbeki:
|
Thabo Mbeki, ‘vaarwel aan Madiba’. In: Antjie Krog (red.), Met woorde soos met kerse. Inheemse verse, Kwela Boeke, Kaapstad, 2002, 72-73. |
Thabo Mbeki, [Speech by President Mbeki at the Smart Partnership Dinner at the 3rd Southern Africa International Dialogue], Victoria Falls, 4 October 1999] (Online: http://www.dfa.gov.za/docs/speeches/1999/mbek1004.htm) |
Thabo Mbeki, [Speech meant for delivery by the President of South Africa, Thabo Mbeki, at the Closing Session of the wcar, 7 September 2001]. (Online: http://www.racism.gov.za/substance/speeches/mbeki010907.htm) |
Eugene Terre Blanche:
|
Tolbos poësie voorgedra deur Eugene Terre Blanche met musiekverwerking deur Kevin Pienaar, vcd-Trio Records 1998. |
Gedichten online op de site van de Afrikaner Weerstandsbeweging: http://www.awb.co.za/gedigte_a.htm
|
| |
| |
cd-opname online: http://www.awb.co.za/aflaai_a.htm |
The Best of Louis Theroux's Weird Weekends Vol. 2 - bbc dvd [anoniem], ‘Groot Karwats van awb ontboesem “sielepyn” en “flenterhart” op debuut-cd’. In: Die Burger, 6 november 1998. |
Carel Lessing, ‘Terre’ Blanche skuif veglus opsy vir cd met sy gedigte’. In: Beeld plus, 11 november 1998. |
|
Osip Mandelstam, ‘Wij leven zonder onder onze voeten ons land te voelen’. In: Wie een hoefijzer vindt. Gedichten en essays, Van Oorschot, Amsterdam, 1982, 62. |
Het oordeel van de rechter wordt vermeld in het nawoord bij Osip Mandelstam, Zwarte aarde, Kritak, Leuven, 1986, 118. |
|
Herman Van Rompuy - lievelingsgedichten en eigen haiku's op: http://www.hermanvanrompuy.be/ |
Dominique de Villepin:
|
Dominique de Villepin, [Discours du Ministre des Affaires Etrangères, lors de la remise de decoration au poète Marocain, M. Mohamed Bennis] (Online: http://www.diplomatie.gouv.fr/actu/print_bul.asp?liste=20021104.html#Chapitre4) |
Hubert van Humbeeck, ‘Voorop in het verzet’. In: Knack, 19 maart 2003, 102. |
|
Baldur von Schirach, ‘Unsre Fahne flattert uns voran!’ In: Helmut Kreuzer & Ingrid Kreuzer (red.), Deutsche Gedichte zwischen 1918 und 1933, Reclam, Stuttgart, 1999, 307-308. |
Over Daniel Ortega:
|
Alan Zarembo, ‘Return of the Rebel’. In: Newsweek, 6 augustus 2001. |
Poëzie in Nicaragua: ‘Disaster and disillusion in Nicaragua’. 24 maart 1999. (Online: http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/crossing_continents/294531.stm) |
Radovan Karadzic:
|
Engelse vertalingen van vier gedichten, waaronder de in het essay geciteerde, online: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/karadzic/radovan/poems.html |
Engelse vertalingen van drie in 2005 in boekvorm gepubliceerde nieuwe gedichten, online: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4353554.stm |
Jay M. Surdukowski, ‘Is Poetry a War Crime? Reckoning for Radovan Karadzic the Poet Warrior’. In: Michigan Journal of International Law, 26:673, winter 2005. (Online: http://ssrn.com/abstract=710081) |
Al-Qaeda:
|
Over het gedicht van Bin Laden over de aanval op de U.S.S. Cole: |
Alan Feuer, ‘When Sensitivities Run High, Parsing the Tone on the Bench’. In: The New York Times, 4 maart 2001. |
Korte analyse en situering van aan Bin Laden toegeschreven verzen: |
Maureen Dowd, ‘Vanity Foul’. In: The New York Times, 16 december 2001. |
Over hoe een van de aan Bin Laden toegeschreven gedichten plagiaat blijkt te zijn (de auteur is Yusuf Abu Hilalah) en Bin Ladens eigen creatie beperkt bleef tot het vervangen van ‘monumenten’ door ‘torens’: |
Judith Shulevitz, ‘The Close Reader: Ode to Terror’. In: The New York Times Book Review, 10 maart 2002. |
Engelse versie van een gedicht van Osama bin Laden, met commentaar en context: |
David Rohde, ‘A Nation Challenged: Al Qaeda; Verses From bin Laden's War: Wielding the Pen as a Sword of the Jihad’. In: The New York Times, 7 april 2002. (In het Nederlands opgenomen (met gedichtvertaling door Bernard Dewulf) in De Morgen, 10 september 2002.) |
Geoffrey Nunberg, ‘Bin Laden's Low-Tech Weapon’. In: The New York Times, 18 april 2004. |
Over de poëzie-tape van Ayman al-Zawahiri: http://www.cnn.com/2006/WORLD/meast/01/20/zawahiri.tape/index.html |
Saddam Hussein:
|
Widiane Moussa, ‘Saddam the poet ready for hangman’. In: Sunday Times, 14 mei 2006. |
| |
| |
Leo Kwarten, ‘“O Irak, mijn geest blijft fier overeind”.’ In: M, december 2006, 65-68. |
|
Presidents as Poets: Poetry Written by United States Presidents: online op de website van de Library of Congress: http://www.loc.gov/rr/program/bib/prespoetry/index.html |
|
The Police, ‘De Do Do Do, De Da Da Da’. Op: Zenyatta Mondatta, A&M, 1980. |
|
De poëzie van paus Johannes Paulus ii: |
Romeinse triptiek, De Prom, Amsterdam/Antwerpen, 2003. |
Easter vigil and other poems, Hutchinson, Londen, 1979. |
| |
Expliciete lyriek (nu ook voor abstracto's!) Over levenslessen, sentiment en anekdotiek in de moderne poëzie
Eerder verschenen in Yang, jrg. 41, nr. 2, juli 2005, 193-202.
Bibliografie:
|
John Ashbery, Where Shall I Wander. New Poems, Ecco (HarperCollins), New York, 2005. |
Anna Balakian, The Literary Origins of Surrealism. A New Mysticism in French Poetry, New York University Press, 1965 (1947). |
Anna Balakian, Surrealism. The Road to the Absolute, The University of Chicago Press, Chicago & Londen, 1986 (1959). |
Geert Buelens, Van Ostaijen tot heden. Zijn invloed op de Vlaamse poëzie, Vantilt, Nijmegen/kantl, Gent, 2001. |
Paul Éluard, Poésies 1913-1926, Gallimard, 1992 (1971). |
Hans Faverey, Verzamelde gedichten, De Bezige Bij, Amsterdam, 1993 |
Wouter Godijn, Kamermuziek of de weg naar de onverschilligheid, Contact, Amsterdam, 2005. |
Gerrit Kouwenaar, Totaal witte kamer, Querido, Amsterdam, 2002. |
Gerrit Kouwenaar, het bezit van een ruïne, Querido, Amsterdam, 2005. |
Lucebert, Verzamelde gedichten, De Bezige Bij, Amsterdam, 2004. |
Paul van Ostaijen, De Feesten van Angst en Pijn, Vantilt, Nijmegen, 2006. |
Yang - Expliciete lyriek, jrg. 33, nr. 3, september 1997. |
Discografie:
|
The Singing Detective. Music from the bbc-tvserial written by Dennis Potter, Connoisseur Collection, pott cd 200, 2 cd, 1993. |
Raymond van het Groenewoud, ‘Habba habba hoek hoek’. Op: Habba, emi, 1984. |
| |
Streepjescode. Over de aangrijpende startstopmethode van Emily Dickinson
Eerder verschenen in Yang, jrg. 42, nr. 3, oktober 2006, 419-428.
| |
| |
Bibliografie:
|
Emily Dickinson, The Letters of Emily Dickinson, The Belknap Press, Harvard University Press, Cambridge, Mass., 1958 (3 vols). |
Emily Dickinson, The Complete Poems, Little Brown and Company, Boston/New York, 1960. |
Emily Dickinson, The Manuscript Books of Emily Dickinson, The Belknap Press, Harvard University Press, Cambridge, Mass., 1981 (2 vols.). |
Emily Dickinson, The Poems of Emily Dickinson. Variorum Edition, The Belknap Press, Harvard University Press, Cambridge, Mass., 1998 (3 vols.). |
Emily Dickinson, Brieven, vert. Louise van Santen, de Prom, Baarn, 1991. |
Emily Dickinson, Geheimen. Gedichten en citaten, vert. Louise van Santen, de Prom, Baarn, 1996. |
Emily Dickinson, De mooiste van Dickinson, vert. Ivo van Strijtem, Lannoo/Atlas, Tielt/Amsterdam, 2002. |
Emily Dickinson, Goedemorgen - Middernacht, vert. Lucienne Stassaert, uitgeverij P, Leuven, 2005. |
Emily Dickinson, Gedichten i, vert. Peter Verstegen, Van Oorschot, Amsterdam, 2005. |
Emily Dickinson, Gedichten ii, vert. Peter Verstegen, Van Oorschot, Amsterdam, 2007. |
Arnon Grunberg, [Yasha-column], vpro-gids, 29 oktober 2005. |
Alfred Habegger, My Wars Are Laid Away in Books. The Life of Emily Dickinson, Random House, New York, 2001. |
Susan Howe, My Emily Dickinson, North Atlantic Books, Berkeley, California, 1985. |
Franz Kafka, Brieven 1902-1919, Querido, Amsterdam, 1968. |
Gerrit Kouwenaar, Een geur van verbrande veren, Querido, Amsterdam, 1992. |
Jerome Rothenberg & Pierre Joris (red.), Poems for the Millennium. The University of California Book of Modern & Postmodern Poetry. Volume One. From Fin-de-Siècle to Negritude, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, Londen, 1995. |
Erik Spinoy, ‘Emily's doos.’ In: Nieuw Wereldtijdschrift, 1989, nr. 6, 48-53. |
| |
| |
Internet:
|
www.emilydickinson.org: Dickinson Electronic Archives, Martha Nell Smith e.a. (eds.) |
Susan Howe, ‘Some Notes on Visual Intentionality in Emily Dickinson’ in: how(ever), 3:4 (januari 1987). (Online: http://www.scc.rutgers.edu/however/print_archive/alertsvol3no4.html#some) |
Susan Howe, ‘These Flames and Generosities of the Heart. Emily Dickinson and the Illogic of Sumptuary Values’. In: The Birth-Mark: Unsettling the Wilderness in American Literary History, Wesleyan University Press, Middletown, ct, 1993. (Online: http://www.writing.upenn.edu/library/Howe/index.html [= een uitgebreide versie van de lezing uit 1987]) |
| |
Gene zijde van het wit (eeuwig onvoltooid). Over het fragmentaire
Eerder verschenen in Parmentier, jrg. 7, nr. 4, lente 1997, 82-86.
Bibliografie:
|
Dirk van Bastelaere, ‘Rifbouw (een klein abc)’. In: Yang, jrg. 25, jubileumnummer, nr. 144, 1989-1990, 56-62. |
Marc Beerens, Jos Joosten, Frank Tazelaar, ‘Openingen’. In: Parmentier, jrg. 7, nr. 4, winter 1996, 59-69 (gesprek met Han Schouten). |
Heraclitus, Fragmenten, Athenaeum-Polak & Van Gennep, 1987. |
Heraclitus, Spreuken, Ambo, Baarn, 1993. |
Willy Roggeman, ‘Kafka und kein Ende’. In: Yang, ‘Postumiteiten’, jrg. 32, nr. 4, september 1996, 107-116. |
Han Schouten, ‘Gedichten’. In: Parmentier, Nieuwe Psalmen, jrg. 6, nr. 4, najaar 1995, 101; Parmentier, jrg. 7, nr. 1, 1996, 45-48; en Parmentier jrg. 7, nr. 4, 71-81. |
| |
‘Aspiring towards the condition of music’. Enkele notities over het strategische gebruik van muziek in de poëzie
Eerder opgenomen in Dietsche Warande & Belfort, jrg. 147, nr. 3, 2002, 315-327.
Bibliografie:
|
Gerrit Borgers, Paul van Ostaijen. Een documentatie, Bert Bakker, Den Haag, 1971. |
Morton Feldman, Give My Regards to Eighth Street. Collected Writings of Morton Feldman, Exact Change, Cambridge, ma, 2000. |
Eberhard Freitag, Arnold Schönberg, Contact, Amsterdam, 1991. |
Lukas Huybrechts, ‘Alle nattigheid afgeschud’ [interview met Olga Neuwirth]. In: Knack, jrg. 31, nr. 13, 28 maart 2001, 79-80. |
Mark Insingel, Woorden zijn Oorden, In de Knipscheer, Haarlem, 1981. |
Max Kazan e.a., ‘Labris-suite’. In: Labris, jrg. 2, nr. 4, juli 1964, 5-30. |
Marc Kregting, Hakkel je, hakkel je. Brieven, Prometheus, Amsterdam, 2000. |
Stéphane Mallarmé, Igitur. Divigations. Un coup de dés, Gallimard, Parijs, 1994. |
Paul van Ostaijen, Verzameld werk. Deel 2. Poëzie. Bezette Stad en Nagelaten Gedichten, Bert Bakker, Amsterdam, 1979. |
| |
| |
Paul van Ostaijen, Verzameld werk. Deel 4. Proza. Besprekingen en Beschouwingen, Bert Bakker, Amsterdam, 1979. |
Walter Pater, The Renaissance. Studies in Art and Poetry, Oxford University Press, Oxford/New York, 1998. |
Ilja Leonard Pfeijffer, Het glimpen van de welkwiek, De Arbeiderspers, Amsterdam/Antwerpen, 2001. |
Jerome Rothenberg & Pierre Joris (red.), Poems for the Millennium. The University of California Book of Modern & Postmodern Poetry. Volume One. From Fin-de-Siècle to Negritude, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, Londen, 1995. |
Kurt Schwitters, ‘ursonate’ (1922-1932). In: Das literarische Werk. Band 1. Lyrik, Dumont, Köln, 1998 (1981), 214-242. |
Kurt Schwitters, ‘Meine Sonate in Urlaute’ (1927). In: Das literarische Werk. Band 5. Manifeste und kritische Prosa, Dumont, Köln, 1998 (1981), 288-292. |
Tom Van de Voorde, ‘De enorme losheid van de dingen: Marc Kregting tussen poëzie en jazz’. In: Poëziekrant, jrg. 25, nr. 4, juli-augustus 2001, 24-30 |
Internet:
|
Jason Gross, ‘Steve Reich: Early tape pieces’ [interview met Steve Reich]. Online: http://www.furious.com/perfect/ohm/reich2.html |
Discografie:
|
Arnold Schönberg, Moses und Aron, Concertgebouworkest o.l.v. Pierre Boulez, Deutsche Grammophon 2cd, 1996. |
Kurt Schwitters, Ursonate, Wergo cd, 1993. (Met aanklikbare partituur, biografische en poëticale duiding en hyperlinks naar andere uitvoeringen (o.a. van Jaap Blonk en Christian Bök) ook te horen op: http://www.ubu.com/sound/schwitters.html) |
The Ornette Coleman Double Quartet, Free Jazz. A Collective Improvisation, Atlantic, 1961 (1998). |
Steve Reich, ‘It's Gonna Rain’ (1965) & ‘Come Out’ (1966). Op: Works 1965-1995, 10cd, Nonesuch, 1997. |
Jaco Pastorius, ‘Portrait of Tracy’. Op: Jaco Pastorius, Epic/Legacy, 1976 (2000). |
| |
Kunsttaal hier, kunsttaal daar. Battus, Christian Bök en de zegeningen van het Nederlandse taalgebied
Verschijnt hier voor het eerst.
Bibliografie:
|
Dirk van Bastelaere, ‘De Leerstoel voor Verzoenende Poëziekritiek’. In: De Morgen, 22 april 1999. |
Battus, Opperlandse taal- & letterkunde, Querido, Amsterdam 1981. (Online via www.dbnl.org) |
Christian Bök, Eunoia, Coach House Books, Toronto, 2002 (14de druk; oorspr. 2001). |
| |
| |
G.J. van Bork e.a., Twee Eeuwen Literatuurgeschiedenis. Poëticale Opvattingen in De Nederlandse Literatuur, Wolters-Noordhoff, Groningen 1986. |
Hugo Brems, De dichter is een koe. Over poëzie, De Arbeiderspers, Amsterdam 1991. |
Veronica Forrest-Thomson, Poetic Artifice. A Theory of Twentieth-Century Poetry, St. Martin's Press, New York, 1978. |
Aad Meinderts (red.), P.C. Hooft-prijs. Theo Thijssen-prijs. Toekenningen, juryrapporten en dankwoorden, Stichting P.C. Hooft-Prijs voor Letterkunde, Den Haag, 1993. |
Paul van Ostaijen, ‘De gebruiksaanwijzing der lyriek’. In: Verzameld werk. Proza. Besprekingen en Beschouwingen, Bert Bakker, Amsterdam, 1979, 369-379. |
Marjorie Perloff, Radical Artifice. Writing Poetry in the Age of Media, Chicago University Press, 1992. |
J.H. de Roder, Het schandaal van de poëzie. Over taal, ritueel en biologie, Vantilt, Nijmegen, 1999. |
Kurt Schwitters, ‘ursonate’ (1922-1932). In: Das literarische Werk. Band 1. Lyrik, Dumont, Köln, 1998 (1981), 214-242. |
A.L. Sötemann, Over poetica en poëzie, Wolters-Noordhoff, Groningen, 1985. |
Yang. Somsky, jrg. 36, nr. 3, november 2000. |
Internet:
|
Weblog Poëzienotities van Jeroen Mettes: http://n30.nl/poezienotities.html |
Website mtvU Ashbery Poet Laureate: http://www.mtvu.com/on_mtvu/ashbery/ |
Website P.C. Hooftprijs: http://www.pchooftprijs.nl/ |
Christian Bök online: |
Eunoia: http://www.chbooks.com/archives/online_books/eunoia/a.html |
Een interactieve variant van het E-hoofdstuk: http://www.ubu.com/contemp/bok/eunoia_final.html |
Door de auteur helemaal voorgelezen op: http://www.ubu.com/sound/bok.html |
Schwitters' Ursonate helemaal uit het hoofd uitgevoerd door Bök: idem |
Bök-site op het Electronic Poetry Center: http://epc.buffalo.edu/authors/bok/ |
Opnamen van andere teksten & een lang interview door studenten, Bob Perelman, Rachel DuPlessis en Charles Bernstein met Bök op PennSound/University of Pennsylvania: http://writing.upenn.edu/pennsound//x/Bok.html |
Douglas Messerli, ‘What is to be Done?’ In: Jacket, nr. 32, april 2007. (Online: http://jacketmagazine.com/32/messerli-stein.shtml) |
Marjorie Perloff, ‘The Oulipo Factor. The Procedural Poetics of Christian Bök and Caroline Bergvall’. In: Jacket, nr. 23, augustus 2003. (Online: http://jacketmagazine.com/23/perlof-oulip.html) |
| |
Klikken en klakken. Geluid en betekenis in field hollers, scat en andere klankgedichten
Een vroege versie werd als ‘The sound of two tongues clicking. Sound & meaning in fieldhollers, blues poems and avant-garde poetry’ opgenomen in de congresreader Jelle Dierickx & Helen White (red.), Proceedings ‘On the Sound(s) of Poetry’. fwo Research Society on Foundations of Music Research., ipem-Dept of Musicology, Ghent University, 2003, 8 pp.
Bibliografie:
|
C. Buddingh', Alle gorgelrijmen, De Bezige Bij, Amsterdam, 2003. |
Geert Buelens (red.), De 100 beste gedichten van 2001, De Arbeiderspers, Amsterdam, 2002. |
Blaise Cendrars, Poésies complètes: 1912-1924. nrf, Gallimard, Parijs, 1991. |
Robert Fraser, West African Poetry. A Critical History, Cambridge University Press, 1986. Jan Hanlo, Gedichten, Van Oorschot, Amsterdam, 1999. |
F. Harmsen van Beek, Geachte Muizenpoot en achttien andere gedichten, De Bezige Bij, Amsterdam, 1985 (1965). |
John Leefmans, Retro, In de Knipscheer, Haarlem, 2001. |
| |
| |
Neil Leonard, ‘The jazzman's verbal usage’. In: Andrew Clark, Riffs & Choruses. A New Jazz Anthology, Continuum, Londen/New York, 2001, 324-331. |
Michael Lentz, Lautpoesie/Lautmusik nach 1945. Eine kritisch-dokumentarische Bestandsaufnahme, Selene, Wien, 2000 (2 delen). |
Paul Oliver, Conversation with the Blues, Cambridge University Press, Cambridge, 1997. |
Paul van Ostaijen, De Feesten van Angst en Pijn, Vantilt, Nijmegen, 2006. |
Paul van Ostaijen, Verzameld werk. Proza. Besprekingen en Beschouwingen, Bert Bakker, Amsterdam, 1979. |
Eugene B. Redmond, Drumvoices. The Mission of Afro-American Poetry, Anchor Books, New York, 1976. |
Jed Rasula, ‘Jazz and American Modernism’. In: Walter Kalaidjian (red.), The Cambridge Companion to American Modernism, Cambridge University Press, 2005, 157-176. |
Jerome Rothenberg (red.), Technicians of the Sacred. A Range of Poetries from Africa, America, Asia & Oceania, Anchor Books, New York, 1969 (1968). |
Jerome Rothenberg & Pierre Joris (red.), Poems for the Millennium. The University of California Book of Modern & Postmodern Poetry. Volume One. From Fin-de-Siècle to Negritude, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, Londen, 1995. |
Jerome Rothenberg & Pierre Joris (red.), Poems for the Millennium. The University of California Book of Modern & Postmodern Poetry. Volume Two. From Postwar to Millennium, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, Londen, 1998. |
Kurt Schwitters, ‘ursonate’ (1922-1932). In: Das literarische Werk. Band 1. Lyrik, Dumont, Köln, 1998 (1981), 214-242. |
Kurt Schwitters, ‘Meine Sonate in Urlaute’ (1927). In: Das literarische Werk. Band 5. Manifeste und kritische Prosa, Dumont, Köln, 1998 (1981), 288-292. |
Alyn Shipton, A New History of Jazz, Continuum, Londen/New York, 2001. |
Tristan Tzara, ‘Poèmes Nègres’. In: Oeuvres complètes. Tome 1, 1912-1924, Parijs, Flammarion, 1975, 441-489. |
Elijah Wald, Escaping the Delta. Robert Johnson and the Invention of the Blues, Amistad/HarperCollins, New York, 2005 (2004). |
Shane White & Graham White, The Sounds of Slavery. Discovering African American History Through Songs, Sermons, and Speech, Beacon Press, Boston, 2005. |
Internet:
|
Website over hollers: http://www.ibiblio.org/hollerin/hollerin.htm |
Jas H. Duke, ‘Sounds, sound poetry, and sound/text compositions’. In: nma 10, 1992. (Online: http://www.rainerlinz.net/NMA/repr/Duke.html) |
Shane White & Graham White, ‘Hearing Slavery: Recovering the role of sound in African American slave culture’. In: Common Place. The Interactive Journal of Early American Life, 2001 (1:4): http://www.historycooperative.org/journals/cp/vol-01/no-04/slavery/white.shtml |
Library of Congress-website van de ‘1939 Southern Recording Trip’ van John en Ruby Lomax, inclusief opnamen, getranscribeerde teksten, foto's en fieldnotes: http://memory.loc.gov/ammem/lohtml/lohome.html |
Website met uitgebreide collectie klankpoëzie: http://www.ubu.com/sound/ |
De Ursonate door Schwitters en andere performers: http://www.ubu.com/sound/schwitters.html |
Songteksten van 't Hof van Commerce: http://www.muzikum.eu/artiesten/t_hof_van_commerce-295/songteksten/ |
Website van De Jeugd van Tegenwoordig: http://www.dejeugdvantegenwoordig.com/ |
Slim Gaillard op ubuweb: http://www.ubu.com/ethno/soundings/gaillard.html |
Engelse vertalingen van Tzara's Poèmes Nègres: http://www.ubu.com/ethno/poems/01.html |
Discografie:
|
Louis Armstrong, Hot Fives and Sevens (1925-1929), jsp Records 4cd, 1999. |
Duke Ellington & Adelaide Hall, ‘Creole Love Call’. Op: Ebony Rhapsody. The Great Ellington Vocalists, bmg cd, 2001. |
Slim Gaillard, 1945: Volume 2, Classics cd, 1945 (ed. 2002). |
Marvin Gaye, What's Going On, Motown, 1971 (ed. 1998). |
The Dizzy Gillespie Story 1939-1950, Proper 4cd, (ed. 2001). |
Hollerin', Rounder Records cd 0071, 1995. |
't Hof van Commerce, En in Izzegem, Kinky Star cd, 1998. |
| |
| |
De Jeugd van Tegenwoordig, Parels voor de zwijnen, Magnetron Music cd, 2005. |
The Mills Brothers, The 1930s Recordings, jsp 5 cd, 2000. |
Charley Patton, Complete Recordings 1929-1934, jsp Records 5 cd, 2002. |
Kurt Schwitters, Ursonate, Wergo cd, 1993. |
Tom Zé, Todos Os Olhos, Continental, 1973. Op cd: Serie Dois Momentos, Vol. 1, wea cd, 2000. |
Tom Zé, The Best of..., Luaka Bop cd, 1990. |
Filmografie:
|
Lomax the Songhunter, regie Rogier Kappers, dvd in: Kalverliefde. Gouden Kalfwinnaars Beste Documentaire 1982-2005, 6 dvd, nff/Cinema Delicatessen, 2006. |
When We Were Kings, regie Leon Gast, dvd, 1996 (ed. Universal 2003). |
| |
Yo Brother Pound! Dag kleine vis. Nog maar eens een Verdediging van de Poëzie
Geschreven in opdracht van het Cultureel Centrum in St. Niklaas en aldaar als ‘Defense of Poetry’ uitgesproken op maandag 19 april 2004. Ingekort verschenen als ‘De dichter is een rapper’ in De Morgen op 21 april en integraal in Yang, jrg. 40, nr. 2, juni 2004, 255-266.
Bibliografie:
|
J. den Boeft e.a. (red.), Denken over dichten. Dertig eeuwen poëticale reflectie Amsterdam University Press, Amsterdam, 1994. |
Anthony Easthope, Poetry as Discourse, Methuen, Londen & New York, 1983. |
Ralph Waldo Emerson, ‘The Poet’. In: Nina Baym e.a. (red.), The Norton Anthology of American Literature, Volume 1, Norton & Norton, New York/Londen, 1989, 984-999. |
Stéphane Mallarmé, ‘Het boek, spiritueel instrument’. In: Yang, ‘O Alfabet’, jrg. 35, nr. 3, september 1999, 291-294. |
Georges Mounin, Poésie et Société, Presses Universitaires de France, Parijs, (1962), 1968?. |
Novalis, Fragmenten, Colibrant, Deurle, 1978. |
Marjorie Perloff, The Dance of the Intellect. Studies in the Poetry of the Pound Tradition, Northwestern University Press, Evanston, Illinois, (1985), 1996. |
| |
| |
Marjorie Perloff (red.), Postmodern Genres, Oklahoma Project for Discourse and Theory, University of Oklahoma Press, Norman/Londen, (1989), 1995. |
Marjorie Perloff, Radical Artifice. Writing Poetry in the Age of Media, Chicago University Press, 1992. |
Andrew Michael Roberts & Jonathan Allison (red.), Poetry and Contemporary Culture. The Question of Value, Edinburgh University Press, 2002. |
Percy Bysshe Shelley, ‘A Defence of Poetry’. In: Harold Bloom & Lionel Trilling (red.), The Oxford Anthology of English Literature. Romantic Poetry and Prose, Oxford University Press, New York/Londen/Toronto, 1973, 746-762. |
Walt Whitman, Leaves of Grass, Bantam, New York, (1855, 1892), 1983. |
| |
Laaglandse Luddites. Twee eeuwen landleven bij Guido Gezelle en H.H. ter Balkt
Eerder verschenen in Gezelliana. Kroniek van de Gezellestudie. Echo's-nummer (Dietlinde Willockx, red.), nr. 2002/2-2003/1, 100-127.
| |
| |
Bibliografie:
|
A. van den Abeele, ‘Hongeroproer te Brugge 2 en 3 maart 1847. Een breekpunt tijdens de “Ellende der Vlaanders”.’ In: Handelingen van het Genootschap voor Geschiedenis, jrg. 119, nr. 3-4, 1982, 131-192. |
[anoniem], ‘Een nieuwe Habakuk’. In: Boerderij, jrg. 57, nr. 45, augustus 1973. |
Habakuk ii de Balker, Oud Gereedschap Mensheid Moe, De Harmonie, Amsterdam, 1976. |
H.H. ter Balkt, ‘Dankwoord’. In: Jaarboek van de Maatschappij der Nederlandse letterkunde 1979-1980, 105-109. |
H.H. ter Balkt, ‘Een constructief land waar alleen nog vorm bestaat’ (recensie Ad Zuiderent, Op het droge). In: Het Parool, 29 juli 1989. |
H.H. ter Balkt, ‘J. Bernlefs wereldvreemde werkelijkheid’ (recensie J. Bernlef, De noodzakelijke engel). In: Het Parool, 29 september 1990. |
| |
| |
H.H. ter Balkt, Tegen de bijlen. Oden en Anti-Oden, De Bezige Bij, Amsterdam, 1998. |
H.H. ter Balkt, ‘Reis, niet naar het Springendal, maar verder. Interview met hemzelf’. In: Parmentier, jrg. 9, nr. 1, 5-11. |
H.H. ter Balkt, In de waterwingebieden. Gedichten 1963-1999, De Bezige Bij, Amsterdam, 2000. |
Frank Baur, Uit Gezelle's leven en werk, Volksreeks 232, Davidsfonds, Leuven, 1930. |
Frank Baur, ‘Guido Gezelle’. In: Guido Gezelle's Dichtwerken, Standaard Boekhandel, Antwerpen/Brussel/Gent/Leuven, z.j., i-xxix. |
William Blake, The Marriage of Heaven and Hell, Oxford University Press, Oxford/New York, 1992 (ca. 1790). |
Geert Buelens, Van Ostaijen tot heden. Zijn invloed op de Vlaamse poëzie, Vantilt, Nijmegen/kantl, Gent, 2001. |
Albert Camus, De zomer, De Bezige Bij, Amsterdam, 1976 (vertaling van L'été, 1954). |
Piet Couttenier, ‘Medio juni 1858: Te Roeselare verschijnt de anonieme brochure Kerkhofbloemen. Guido Gezelle en de romantische poëzie.’ In: Schenkeveld-Van der Dussen e.a. (red.), Nederlandse Literatuur, een geschiedenis, Martinus Nijhoff Uitgevers, Groningen, 1993, 479-484. |
Gita Deneckere, Sire, het volk mort. Sociaal protest in België 1831-1918, Hadewijch, Antwerpen/Baarn, amsab, Gent, 1997. |
Christine D'haen, De wonde in 't hert. Guido Gezelle: een dichtersbiografie, Lannoo, Tielt, 1987. |
Jan Elemans, De muze op klompen. Een onderzoek naar de gestalte van de boer in onze letterkunde van ganzeveer tot balpen, Orion, Desclée De Brouwer, [z.p.], 1972. |
Kees Fens, ‘De poëzie’. In: Kees Fens, H.U. Jessurun d'Oliveira en J.J. Oversteegen (red.), Literair Lustrum 2. Een overzicht van vijf jaar Nederlandse literatuur 1966-1971, 41-57. |
Piet Gerbrandy, ‘Tegen de spotters. Het romantisch engagement van H.H. ter Balkt’. In: Harry Bekkering en Ad Zuiderent (red.), Jan Campert-prijzen 1998, Vantilt, Nijmegen, 1998, 7-26. |
Guido Gezelle, Gezelles ondicht, Heideland, Hasselt, 1960. |
Guido Gezelle, Verzameld Dichtwerk, Uitgeverij De Nederlandsche Boekhandel, Antwerpen/Amsterdam, 1980-1991, (8 vol.), waarbij: |
D = Dichtoefeningen (vol. 1 van Verzameld Dichtwerk) |
ler = Liederen Eergedichten et Reliqua (vol. 2) |
ndii = Nagelaten dichtwerk ii (vol. 6) |
R = Rijmsnoer (vol. 4) |
T = Tijdkrans (vol. 3) |
Aldous Huxley, ‘Wordsworth in de tropen’. In: Yang, jrg. 33, nr. 4, december 1997, 447-454. |
Sjoerd Kuyper & Johan Diepstraten, ‘“Ik ben een volksdichter! Er is alleen geen volk meer”. In gesprek met H.H. ter Balkt’. In: Bzzlletin, jrg. 7, nr. 60, november 1978, 67-82. |
Jerome J. McGann, The Romantic Ideology. A Critical Investigation, The University of Chicago Press, Chicago/Londen, 1983. |
Piet Meeuse, De jacht op Proteus. Essays, De Bezige Bij, Amsterdam, 1992. |
Piet Meeuse, ‘Bezingen en bezweren. Over de nieuwe poëzie van H.H. ter Balkt’. In: Parmentier, jrg. 9, nr. 1, 22-30. |
Thomas R. Pynchon, ‘Is it O.K. to be a Luddite?’ In: The New York Times Book Review, 28 oktober 1984, 1, 40-41. |
Lucas Reijnders, Het boerenbedrijf in de Lage Landen. Geschiedenis en toekomst, Van Gennep, Amsterdam, 1997. |
Erik Spinoy, ‘Gezelle en de tandeloze tijd’. In: Standaard der Letteren, nr. 2440, 11 februari 1999, 8. Jan van der Vegt, ‘H.H. ter Balkt’. In: Kritisch Lexicon van de moderne Nederlandstalige literatuur, mei 1988, 1-9. |
John Vervoort, ‘H.H. ter Balkt. “Ik ben een der laatste geëngageerde dichters”.’ (interview) In: Poëziekrant, jrg. 18, nr. 1, januari-februari 1994, 36-38. |
Albert Westerlinck, De innerlijke wereld van Guido Gezelle, Gottmer, Nijmegen/Orion, Brugge, 1977. |
Frank Westerman, De graanrepubliek, Atlas, Amsterdam/Antwerpen, 1999. |
Els Witte, met medewerking van Jan Craeybeckx en Alain Meynen, Politieke geschiedenis van België van 1830 tot heden, vub Press, Brussel/Standaard Uitgeverij, Antwerpen, 19976. |
| |
| |
| |
Een heel klein beetje oorlog. België in de Russische propagandapoëzie uit de Eerste Wereldoorlog
Eerder als ‘God, tsaar en volk’ in korte versie verschenen in De Morgen, 9 november 2005.
Bibliografie:
|
Anna Achmatova, De echte twintigste eeuw. Autobiografisch proza, De Arbeiderspers, Amsterdam/ Antwerpen, 2006. |
Leonid Andrejef [Andrejev], De smarten van België. Spel in zes taferelen, Meulenhoff, Amsterdam, 1918. Benno Barnard, ‘Voorwoord’. In: Benno Barnard, Paul Dirckx, Werner Lambersy (red.), Ceci n'est pas une poésie. Een Belgisch-Franstalige Anthologie belge francophone, Atlas, Amsterdam/Antwerpen, 2005, 29-30. |
Jean Blankoff, ‘Emile Verhaeren gezien door de Russen’. In: Emmanuel Waegemans (red.), Het land van de Blauwe Vogel. Russen in België, Dedalus, Antwerpen, 1991, 166-175. |
Richard Cork, A Bitter Truth. Avant-Garde Art and the Great War, Yale University Press, New Haven/Londen, 1994. |
Raymond Detrez, ‘De smarten van België. Leonid Andrejev en België tijdens de Eerste Wereld-oorlog’. In: Emmanuel Waegemans (red.), Het land van de Blauwe Vogel. Russen in België, Dedalus, Antwerpen, 1991, 204-216. |
Orlando Figes, Tragedie van een volk. De Russische Revolutie 1891-1924, Nieuw Amsterdam, Amsterdam, 2006. |
Ben Hellman, Poets of Hope and Despair. The Russian Symbolists in War and Revolution (1914-1918), Helsinki, 1995 |
Hubertus F. Jahn, Patriotic Culture in Russia during World War i, Cornell University Press, 1995. |
Alexander Samuel Kaun, Leonid Andreyev; a critical study, Benjamin Blom, New York/Londen, 1969. |
King Albert's Book. Een hulde aan den Koning der Belgen en het Belgische volk vanwege voorname en gezaghebbende personaliteiten door de wereld heen, The Daily Telegraph, Londen, 1914. |
V.V. Majakovski, Werken, Van Oorschot, Amsterdam, 1993. |
Igor Severjánin, ‘Poëzie over België’. In: Emmanuel Waegemans (red.), Het land van de Blauwe Vogel. Russen in België, Dedalus Antwerpen, 1991, 11. |
| |
‘Wat is dan uwe hoop die gij nauwelijks durft zeggen’ Oorlog, nihilisme en modernisme bij Van Ostaijen
Eerder verschenen in Geert Buelens & Erik Spinoy (red.), De stem der Loreley. Over Paul van Ostaijen, Bert Bakker, Amsterdam, 1996, 129-146.
| |
| |
| |
Wilde vrouwen kennen geen blues. Geweld, seks en macht bij de Bluesqueens
Eerder verschenen in Armada. Tijdschrift voor wereldliteratuur, jrg. 12, nr. 42, maart 2006, 10-19.
Bibliografie:
|
Cecil Brown, Stagolee Shot Billy, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts/Londen, 2003. |
Linda Dahl, Stormy Weather. The Music and Lives of a Century of Jazzwomen, Quartet Books, Londen, 1984. |
Angela Y. Davis, ‘I Used to Be Your Sweet Mama. Ideology, Sexuality, and Domesticity’ (1998), in Steven C. Tracy (red.), Write Me a Few of Your Lines. A Blues Reader, University of Massachusetts Press, 1999, 470-501. |
Adam Gussow, Seems Like Murder Here. Southern Violence and the Blues Tradition, University of Chicago Press, Chicago/Londen, 2002. |
Guy B. Johnson, ‘Double Meaning in the Popular Negro Blues’ (1927), in Tracy, Write Me..., 172-179. David Levering Lewis, When Harlem Was In Vogue, Oxford University Press, New York, 1989 (1981). |
Greil Marcus, Mystery Train. Images of America in Rock ‘n’ Roll Music, Plume, New York, 1997 (1975), 66-68 & 227-240. |
Howard W. Odum, ‘Folk-Song and Folk-Poetry as Found in the Secular Songs of the Southern Negroes’ (1911), in Tracy, Write Me..., 133-171. |
Arnold Shaw; The Jazz Age. Popular Music in the 1920's, Oxford University Press, New York/Oxford, 1987. |
Elijah Wald, Escaping the Delta. Robert Johnson and the Invention of the Blues, Amistad/HarperCollins, New York, 2005 (2004). |
Charles Reagan Wilson & William Ferris (red.), Encyclopedia of Southern Culture. Volume 2: Ethnic Life - Folklife - Geography - History and Manners - Industry - Language - Law, Anchor Books, Doubleday, New York, 1989. |
Lawrence A. Stanley (red.), Rap. The Lyrics, Penguin, New York, 1992. |
Kevin Young (red.), Blues Poems, Everyman's Pocket Library Pocket Poets, Londen, 2003. |
Discografie:
|
Black Heroes. From Stagger Lee to Joe Louis, Sagablues cd, 2007. |
Mamie Smith, Complete Recorded Works. Volume 1. 14 February 1920 to 18 August 1921, Document Records cd, 2005. |
The Best of Gertrude ‘Ma’ Rainey. Mother of the Blues, Blues Forever, cd, 2001. |
The Essential Bessie Smith, Columbia/Legacy 2 cd, 1997. |
Ida Cox, Complete Recorded Works. Volume 2. 1924-1925, Document Records cd, 2005. |
B.W.P, The Bytches, Def Jam cd, 1991. |
Missy Elliott, ...So Addictive, Elektra cd, 2001. |
| |
Nooit meer. Over de poëzie-na-Auschwitz-uitspraak van Theodor Adorno
Oorspronkelijke versie geschreven voor de reeks ‘Sic’ in het boekenkatern van De Morgen, verschenen op 15 januari 2003.
Bibliografie:
|
Theodor W. Adorno, ‘Na Auschwitz’ (de betreffende fragmenten uit ‘Kulturkritik und Gesellschaft’ & ‘Zur Dialektik des Engagements’). In: Raster 84, 1999, 137-142. |
Theodor W. Adorno, ‘Engagement’. In: Yang, jrg. 36, nr 1, maart 2000, 38-53. |
Charles Bernstein, ‘The Second War and Postmodern Memory’. In: A Poetics, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts/Londen, 1992, 193-217. |
Tadeusz Borowski, ‘De nacht daalt over Birkenau en andere gedichten’. In: Parmentier, jrg. 10, nr. 1/2, 83-89. |
| |
| |
Tadeusz Borowski, Selected Poems, Hit & Run Press, Walnut Creek, ca, 1990. |
Borowski poëzie in het Engels, online op Borowski Central: http://hunza1.tripod.com/borowski/index.html |
Paul Celan, Verzamelde gedichten, Meulenhoff, Amsterdam, 2003. |
S. Dresden, Vervolging, vernietiging, literatuur, Meulenhoff, Amsterdam, 1991. |
Vincent Engel (red.), La littérature des camps: la quête d'une parole juste, entre silence et bavardage, Les Lettres romanes, Louvain-la-Neuve, 1995. |
John Felstiner, Paul Celan. Poet, Surivor, Jew, Yale University Press, New Haven/Londen, 1995. |
Susan Gubar, Poetry After Auschwitz: Remembering What One Never Knew, Indiana University Press, Bloomington, 2003. |
Edmond Jabès, Le Livre des Questions, Gallimard, Parijs, 1990 (1963). |
Petra Kiedaisch (red.), Lyrik nach Auschwitz? Adorno und die Dichter, Reclam, Ditzingen, 1995. |
William Marx, L'adieu à la littérature. Histoire d'une dévalorisation xviiio-xxosiècle, Les Éditions de Minuit, Parijs, 2005 (vooral het ‘Désastre de la poésie’-hoofdstuk, 123-166). |
Parmentier. Auschwitz en geen einde, jrg. 10, nr. 1/2. |
Hugues C. Pernath, ‘Voor wie naar deze wereld terugkeert’ & [de nagelaten reeksen] ‘Landschappen 1’, Landschappen 2’, ‘Alfabet’ & ‘Auschwitzgedichten’. In: Gedichten, Lannoo, Tielt/Atlas, Amsterdam, 2005, 260, 348-374. |
Raster 84: Zwijgen, 1999. |
Charles Reznikoff, Holocaust, Black Sparrow Press, Los Angeles, 1975 (heruitgave in 2007). |
Nelly Sachs, Gedichte, Suhrkamp, Frankfurt am Main, 1966. |
Frank Vande Veire, ‘Theodor W. Adorno - De belofte van het negatieve’. In: Als in een donkere spiegel. De kunst in de moderne filosofie, sun, Nijmegen, 2002, 217-244. |
Jacq Vogelaar, ‘Zinnen in hun context’. In: Raster 84, 1999, 128-136. |
Rolf Wiggershaus, Adorno, Lemniscaat, Rotterdam, 2002. |
Discografie:
|
John Zorn, Kristallnacht, Tzadik cd, 1993. |
| |
Iets publieks. De poëzie van Hugo Claus in de jaren zestig
Eerder verschenen in Georges Wildemeersch e.a. (red.), Het teken van de ram 4. Bijdragen tot de Claus-studie, De Bezige Bij, Amsterdam, 2005, 159-185.
| |
| |
| |
Vrije expressie in een (on)vrije gemeenschap. Freejazz, de Amerikaanse burgerrechtenbeweging en Black Power
Eerder in kortere versie verschenen in Yang, jrg. 38, nr. 2, juni 2002, 259-274.
Bibliografie:
|
Amiri Baraka, Transbluesency. The Selected Poems of Amiri Baraka/LeRoi Jones (1961-1995), Marsilio Publishers, New York, 1995. |
Manfred Berg, ‘1968: A Turning Point in American Race Relations?’ In: Carole Fink, Philipp Gassert & Detlef Junker (red.), 1968. The World Transformed, Washington dc/Cambridge University Press, 1998, 397-420. |
William Blake, The Book of Urizen. A Facsimile in Full Color, Dover Publications, Mineola, (New York), 1997. |
| |
| |
Alan Brinkley, ‘1968 and the Unravelling of Liberal America’. In: Carole Fink e.a. (red.), 1968. The World Transformed, Washington dc/Cambridge University Press, 1998, 219-236. |
James Brown (with Bruce Tucker), James Brown. The Godfather of Soul, Sidgwick & Jackson, Londen, 1987. |
Matei Calinescu, Five Faces of Modernity. Modernism, Avant-garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism, Duke University Press, Durham, 1987. |
Richard Cook & Brian Morton, The Penguin Guide to Jazz on cd. Fifth Edition, Penguin Books, Londen, 2000. |
John Fordham, Jazz. Geschiedenis. Instrumenten. Musici, Gaade/Unieboek, Houten, 1994. |
Henry Louis Gates Jr & Nellie Y. McKay (red.), ‘The Black Arts Movement’. In: The Norton Anthology of African American Literature, W.W. Norton & Company, New York/Londen, 1997, 1791-1806. |
LeRoi Jones (Amiri Baraka), ‘state/meant’. In: Home. Social Essays, William Morrow, New York, 1966, 251-252. |
LeRoi Jones (Amiri Baraka), Black Music, Da Capo, New York, 1998 (1968). |
John Litweiler, The Freedom Principle. Jazz After 1958, Da Capo, New York, 1984. |
David Margolick & Hilton Als, Strange Fruit. The Biography of a Song, Ecco, New York, 2001. |
David Margolick, ‘The Day Louis Armstrong Made Noise’. In: The New York Times, 23 september 2007. |
Willy Roggeman, Jazzologie 1940-1965. Deel 1 & Deel 2, Galgeboekje 7, De Galge, Brugge, 1965. |
Willy Roggeman, Free en andere jazz-essays, Nijgh & Van Ditmar, 's-Gravenhage-Rotterdam, 1969. |
Sheila Rule, ‘Generation Rap’. In: The New York Times Magazine, 3 april 1994. |
Gil Scott-Heron, Now and then. The Poems of Gil Scott-Heron, Payback Press, Edinburgh, 2000. |
Dave Thompson, Funk, Backbeat Books, San Francisco, 2001. |
Valerie Wilmer, As Serious As Your Life. John Coltrane and Beyond, Serpent's Tail, 1992 (1977). |
Internet:
|
Website Jazz in America: http://www.jazzinamerica.org |
Website The Encyclopaedia Britannica Guide to Black History: http://blackhistory.eb.com |
Website Eisenhower Archives: http://www.eisenhower.archives.gov/dl/LittleRock/littlerockdocuments.html |
The Nina Simone Web: http://www.boscarol.com/nina/index.html |
Website The Last Poets: http://www.thelastpoets.net |
Discografie:
|
Albert Ayler Trio, Spiritual Unity, esp cd, 1964 (ed. 1999). |
Albert Ayler Quintet, Black Revolt, Magic Music cd, 1966. (ed. s.d.). |
Art Ensemble of Chicago, Les Stances à Sophie, emi/Universal Sound cd, 1970 (ed. 2000). |
James Brown, Say It Loud - I'm Black and I'm Proud, Polydor cd, 1969 (ed. 1996). |
Ornette Coleman, Beauty Is A Rare Thing (incl. Free Jazz), Rhino/Atlantic 6 cd, 1959-1961 (ed. 1993). |
John Coltrane, The Classic Quartet. Complete Impulse Studio Recordings, Impulse! 8 cd, 1961-1965 (ed. 1998). |
John Coltrane, The Complete 1961 Village Vanguard Recordings, Impulse! 4 cd, 1961 (ed. 1997). |
John Coltrane, The Major Works of John Coltrane (incl. Ascension, ‘Om’ & ‘Kulu Se Mama’), Impulse! 2 cd, 1965 (ed. 1992). |
John Coltrane, Interstellar Space, Impulse! cd, 1967 (ed. 2000). |
Duke Ellington & his Orchestra, featuring Mahalia Jackson, Black, Brown and Beige, Columbia cd, 1958 (ed. 1999). |
Marvin Gaye, What's Going On, Motown cd, 1971 (ed. 1998). |
Billie Holiday, The Commodore Master Takes, Commodore cd, 1939-1944 (ed. 2000). |
Bobby Hutcherson, Dialogue, Blue Note cd, 1965 (ed. 2002). |
Power to the Motown People! Civil Right Anthems and Political Soul 1968-1975, Motown 2 cd, 2007. |
The Last Poets, The Last Poets, Douglas, 1970 (ed. Varese Sarabande, 2002). |
Curtis Mayfield, Curtis, Curtom cd, 1970 (ed. Rhino 2000). |
Max Roach, We Insist! Freedom Now Suite, Candid cd, 1960 (ed. 1990). |
Sonny Rollins, Freedom Suite, Riverside cd, 1958 (ed. 1989). |
Gil Scott-Heron, A New Black Poet. Small Talk at 125th and Lenox, Flying Dutchman cd, 1970 (ed. rca Victor 2001). |
Gill Scott-Heron, Pieces of a Man, Flying Dutchman cd, 1971 (ed. rca Victor 2001). |
| |
| |
Archie Shepp, Four For Trane, Impulse cd, 1964 (ed. 1997). |
Nina Simone, In Concert, Philips cd, 1964 (ed. Verve 2006). |
Nina Simone, Sings the Blues, rca cd, 1967 (ed. rca 2006). |
Nina Simone, Black Gold, rca cd, 1970 (ed. bmg 2004). |
Sly & The Family Stone, Stand!, Epic/Legacy cd, 1969 (ed. 2007). |
Sly & The Family Stone, There's a Riot Goin' On, Epic/Legacy cd, 1971 (ed. 2007). |
The Staple Singers, Be Altitude: Respect Yourself, Stax cd, 1972 (ed. 1991). |
Cecil Taylor, The Great Paris Concert, Black Lion cd, 1966 (ed. 1994). |
Stevie Wonder, Songs in the Key of Life, Motown, 2 cd, 1976 (ed. 2000). |
| |
Het gezongen dagblad. ‘Topical songs’ als geheugen en geweten
Een deel van de passage over ‘The Road to Peace’ van Tom Waits verscheen eerder als ‘Onderweg naar vrede’ in De Morgen van 24 januari 2007.
Bibliografie:
|
Anoniem, [interview met Waits, zonder titel]. In: Harp Magazine, 5 november 2004. (Online: http:// www.anti.com/press.php?id=1&pid=501) |
Anoniem, ‘The Songs the Changed the World’. In: Uncut Legends. Dylan. From Folk Hero to Electric Messiah, jrg. 1, nr. 1, 2003, 113-117. |
Anoniem, ‘Tom Waits zingt over Palestijnse zelfmoord’. In: NRC Handelsblad, 10 november 2006, 1. |
Het Antwerps liedboek, Delta-reeks, Lannoo, Tielt, 2004 (2 volumes + 2 cd). (liedteksten ook op dbnl.org) |
Dan Auquilante, ‘Waits' Saloon Singer Soul’. In: The New York Post, 12 november 2006, 48. |
Dan Barry e.a., ‘Far From Iraq, Echoes of Lives Lost in Combat’. In: The New York Times, 30 mei 2004, 10. |
Charles Baudelaire, Critique d'Art, Bibliothèque de Cluny, Librairie Armand Colin, Parijs, 1965. |
Cecil Brown, Stagolee Shot Billy, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts/Londen, 2003. |
Jonathan Cott, Dylan on Dylan. The Essential Interviews, Hodder & Stoughton, Londen, 2006. |
Geoff Cunfer, ‘The Dust Bowl’. In: Robert Whaples (red.), EH.Net Encyclopedia, 19 augustus 2004. (Online: http://eh.net/encyclopedia/article/Cunfer.DustBowl) |
Bob Dylan, Chronicles. Volume One., Simon & Schuster, New York, 2004. |
Hans Magnus Enzensberger, De radicale verliezer. Over de psychologie van de zelfmoordterrorist, Cossee Essay, Amsterdam, 2006. |
| |
| |
Ian Fisher (met Greg Myre), ‘Suicide Blast Kills 16 in Jerusalem; Isreal Strikes Gaza’. In: The New York Times, 12 juni 2003, 1. |
Ian Fisher, ‘The Mideast Turmoil: Suicide Bomber. A Sudden, Violent End For a Promising Youth’. In: The New York Times, 13 juni 2003, 10. |
Robert Fisk, The Great War for Civilisation. The Conquest of the Middle East, Harper Perennial, Londen/New York/Toronto/Sydney, 2006 (2005). |
C.C. van de Graft, Middelnederlandsche historieliederen. A. Hooiberg, Epe 1904. (Ook online op dbnl.org) |
Khaled Hroub, Hamas. A Beginner's Guide, Pluto Press, Londen/Ann Arbor, Michigan, 2006. |
Jay S. Jacobs, Wild Years. The Music and Myth of Tom Waits, ecw Press, Toronto, 2000. |
Joris Luyendijk, Het zijn net mensen. Beelden uit het Midden-Oosten, Podium, Amsterdam, 2006. |
David Margolick & Hilton Als, Strange Fruit. The Biography of a Song, Ecco, New York, 2001. |
Mac Montadon (red.), Innocent When You Dream. The Tom Waits Reader, Thunder's Mouth Press, New York, 2005. |
Greg Myre, ‘The Mideast Turmoil: Victims. A Blast Kills 2 Mothers, And Bewilders 2 Sons’. In: The New York Times, 13 juni 2003, 10. |
Greg Myre, ‘The Mideast Turmoil: Jerusalem. Israeli Assault on Hamas Leaves 7 More Dead.’ In: The New York Times, 13 juni 2003, 1. |
Wilfred Owen, War Poems and Others, Chatto & Windus, Londen, 1976 (1973). |
Ezra Pound, ABC of Reading, Faber and Faber, Londen, 1973. |
Christopher Ricks, Dylan's Vision of Sin, Penguin, Londen, 2003. |
Edward W. Said, From Oslo to Iraq and the Roadmap, Bloomsbury, Londen, 2004. |
Gene Santoro, Highway 61 Revisited. The Tangled Roots of American Jazz, Blues, Rock & Country Music, Oxford University Press, Oxford/New York, 2004. |
Henry ‘Hank’ Sapoznik, ‘From the Grave to the Groove’. In: People Take Warning! Murder Ballads & Disaster Songs, 1913-1938, 4-9 (zie discografie hierna). |
Sandra Smallenburg, ‘De maan ruikt naar vuurwerk. Tom Waits over zijn nieuwe cd-trilogie Orphans’. In: NRC Handelsblad, 10 november 2006, 19. |
Howard Taubman, ‘Records: The Dust Bowl. Woody Guthrie Sings of Migratory Workers - Other Recent Releases’. In: The New York Times, 4 augustus 1940, 108. |
Tristan Tzara, 7 dadamanifesten, Vantilt, Nijmegen, 1998. |
Piet Visser, ‘2 december 1567: De liedjesventer Cornelis Pietersz. wordt te Harlingen gearresteerd.’ In: M.A. Schenkeveld-Van der Dussen e.a., Nederlandse Literatuur, een geschiedenis, Martinus Nijhoff Uitgevers, Groningen, 1993, 164-171. |
Tom Waits, ‘The Daily Record’. In: People Take Warning! Murder Ballads & Disaster Songs, 1913-1938, 2-3 (zie discografie hierna). |
Sean Willentz, [liner notes]. In: Bob Dylan, The Bootleg Series. Vol. 6. Live 1964 (zie discografie hierna). |
Internet:
|
Tom Waits Library: http://www.tomwaitslibrary.com/lyrics/orphans-brawlers/roadtopeace.html |
Casey Jones Museum: http://www.caseyjones.com/pages/serv01.htm |
Dust Bowl fotografie: http://www.weru.ksu.edu/new_weru/multimedia/dustbowl/dustbowlpics.html |
Woody Guthrie, officiële site: http://www.woodyguthrie.org/ |
Woody Guthrie, brief aan Alan Lomax, 19 september 1940. (Online op de website van de Library of Congress: http://memory.loc.gov/cgibin/query/r?ammem/afcwwg:@field(DOCID+@lit(afcwwg004) |
Bob Dylan, alle teksten: http://www.bobdylan.com/songs/index.html |
De tekst van het Bently Boys-nummer waarop Dylan varieert in ‘Hard Times in New York Town’, op een site die een schat aan informatie biedt over Dylan en de roots-traditie: http://www.bobdylanroots.com/down.html |
anc-website over het Zuid-Afrikaanse volkslied: http://www.anc.org.za/misc/nkosi.html |
Inventaris van Stagolee-versies: http://www.jass.com/tom/next/stag.html |
Red Barn Murder: http://en.wikipedia.org/wiki/Maria_Marten |
npr, All Things Considered: ‘Tom Zé Weaves a New Web at 70’: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5360230&ft=1&f=1039 |
Tom Zé - officiële website: http://www.tomze.com.br/index.php |
| |
| |
Discografie:
|
The Best of Broadside 1962-1988. Anthems of the American Underground from the Pages of Broadside Magazine, Smithsonian Folkways 5 cd, 2000. |
Black Heroes. From Stagger Lee to Joe Louis, Sagablues cd, 2007. |
People Take Warning! Murder Ballads & Disaster Songs 1913-1938, Tompkins Square 3 cd, 2007. |
Dave Douglas, Witness, Bluebird/rca cd, 2001. |
Bob Dylan, The Freewheelin' Bob Dylan, Columbia, 1963 (ed. 2003). |
Bob Dylan, The Times They Are A-Changin’, Columbia, 1964 (ed. 2005). |
Bob Dylan, The Bootleg Series. Vol. 1-3 (Rare & Unreleased) 1961-1991, Columbia 3 cd, 1991. |
Bob Dylan, The Bootleg Series. Vol. 6. Live 1964. Concert at Philharmonic Hall, Columbia 2 cd, 2004. |
Peter Gabriel, [iii. Melt], Virgin cd, 1980 (ed. Charisma, 2001). |
Woody Guthrie, Some Folk, Proper 4 cd, 2006. |
Nina Simone, In Concert, Philips cd, 1964 (ed. Verve 2006). |
Sufjan Stevens, Greetings from Michigan: The Great Lakes State, Asthmatic Kitty cd, 2003. |
Sufjan Stevens, (Come On Feel the) Illinoise, Asthmatic Kitty cd, 2005. |
Tom Waits, Swordfishtrombones, Island cd, 1983. |
Tom Waits, Franks Wild Years, Island cd, 1987. |
Tom Waits, Bone Machine, Island cd, 1992. |
Tom Waits, Mule Variations, Anti cd, 1999. |
Tom Waits, Real Gone, Anti cd, 2004. |
Tom Waits, Orphans. Brawlers, Bawlers & Bastards, Anti 3 cd, 2006. |
Kurt Weill, Die Dreigroschenoper. Berlin 1930 - Songs, Lotte Lenya, Kurt Gerron, Erich Ponto, Theo Macken & Orchestra, 1931-1932, cd (ed. Teldec 2001). |
Tom Zé, Imprensa Cantada 1999, Trama cd, 1999. |
Tom Zé, Imprensa Cantada 2003, Trama cd, 2003. |
Filmografie:
|
No Direction Home. Regie Martin Scorsese, Paramount, 2 dvd, 2005. |
| |
Nawoord: Mijn huistaak is mijn spel - Mijn spel is mijn huistaak. Over het plezier van de tekst
Eerder opgenomen in Rokus Hofstede & Jürgen Pieters (red.), Memo Barthes, Vantilt, Nijmegen/Yang, Gent, 2004, 117-131.
Bibliografie:
|
John Ashbery, Flow Chart, The Noonday Press, Farrar, Strauss and Giroux, New York, 1991. |
Roland Barthes, Mythologieën, De Arbeiderspers, Amsterdam, 1975. |
Roland Barthes, Le plaisir du texte, Collection ‘Tel Quel’, Seuil, Parijs, 1973. |
Roland Barthes, Het plezier van de tekst, sun, Nijmegen, 1986. |
Roland Barthes, Roland Barthes door Roland Barthes, sun, Nijmegen, 1991. |
Charles Baudelaire, ‘Guys. Le peintre de la vie moderne’, in Oeuvres complètes de Charles Baudelaire. L'art romantique, ed. F.F. Gautier, iv, Parijs, 1923, blz. 207-260. |
Louis-Jean Calvet, Roland Barthes. Een biografie, Van Gennep, Amsterdam, 1992. |
Paul van Ostaijen, Verzameld werk. Proza. Besprekingen en Beschouwingen, Bert Bakker, Amsterdam, 1979. |
Ezra Pound, ABC of Reading, Faber and Faber, Londen, 1973. |
William Wordsworth, ‘Preface to Lyrical Ballads (1802)’, in Harold Bloom & Lionel Trilling (red.), The Oxford Anthology of English Literature. Romantic Poetry and Prose, Oxford University Press, New York/Londen/Toronto, 1973, blz. 594-611. |
Filmografie:
|
Heimat 2. Chronik einer Jugend, regie Edgar Reitz, 7dvd, 1992 (Lumière, ed. 2005). |
|
|