veel vrouwen rugklachten krijgen door deze werkhouding. ‘Het is traditie, erbij gaan zitten wordt als lui gezien,’ zegt hij.
Er lopen mensen in zwart-witte kleding rond omdat er een overledene is. In een traditioneel, ‘heidens’ dorp zou er een penetrante lijkengeur in de omgeving hebben gehangen, omdat daar de overledene een tot twee weken wordt opgebaard. Volgens de oude traditie is men pas echt dood als het lichaam ontbindt.
Christine wijst naar een brug die door een welzijnsstichting over een kreek is gebouwd, zodat de schoolkinderen bij hoogwater niet over de gladde rotsen hoeven te gaan. Een andere welzijnsstichting met de naam Bemoei, die ‘uit jaloezie’ verkondigde dat de brug te zwak is, is ooit begonnen met het heien van aanzienlijk dikkere palen ernaast. Daar bleef het bij: de palen zijn nu overwoekerd.
Na negen uur reistijd arriveren we in Pikin Slee. Via een stenen trap bestijgen we de wal. Vreemd, er is geen officiële ontvangst door de dorpskapitein of de dorpsoudsten. Later horen we dat we bij de dorpsentree werden opgewacht, waar we onder de azan pau - een overhanging van verdorde, jonge palmboombladeren - door hadden gemoeten, zodat we ontdaan werden van meegebrachte ‘kwaden’.
Als de avond is ingevallen en een dieselgenerator elektriciteit brengt, fungeren in de dorpskern overkapte tl-buizen als spaarzame straatverlichting. De hutten zijn voorzien van een zekering en hooguit twee gloeilampen. Deze moderne voorziening brengt de authentieke sfeer, waarin de vrouwen er veelal halfnaakt bij lopen, geen moment in gevaar.
In de open vergaderzaal houdt Mackay een workshop in ‘grondrechtenbewustwording’. Hij instrueert de dorpsvertegenwoordigers hoe ze hun leef- en jachtgebied in kaart moeten brengen en in eenvoudige bewoordingen brengt hij ze op de hoogte van hun recht op land op grond